ANNONS
Annons

Produktfotografering, objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

slonken

Medlem
Har en Canon eos 70D med orginal objektiv.

Vill köpa till ett objektiv. Tar mest bilder till min websida.

Ska man köpa ett macro,porträtt eller vad för objektiv ska man ha?

Fotar i princip bara klockor.

Modeller vore ju toppen.

Har läst en del om att de är bra med fasta objektiv utan zoom.

Vad tycker ni?

haha trodde de skulle bli bättre bilder:) Nybörjare så kan inte så mycket om kvalité skillnad på bilder med original objektiv vs annat.

Ingen idé att köpa ett nytt objektiv om man inte har tagit reda på varför det gamla inte duger. Då är det 50% chans att man köper något som passar ännu sämre.

Jag håller med eskil23. Den viktigaste faktorn för att få bra bilder är även den billigaste - kunskap. Innan man har kunskap hjälper det inte att öppna plånboken, hur stor den än är.

Jag håller med eskil23. Den viktigaste faktorn för att få bra bilder är även den billigaste - kunskap. Innan man har kunskap hjälper det inte att öppna plånboken, hur stor den än är.

På vilket sätt är bilderna dåliga? Utan att du berättar det kan ingen tala om för dig vilket objektiv som skulle ge dig bättre bilder. Eller om det bara är skit bakom spakarna ;)

Tack för alla svar.

Som de har varit så har jag haft en gammal canon kamera typ en 1000D. Tycker inte att dom blivit tillräckligt skarpa och klara. Även skärpan blir inte på hela klockan utan bara till viss del utav klockan.

Skulle vilja få hela klockan i skärpa utan att behöva flytta fokus. Köpte precis min 70D så ska börja fota nya produkter i veckan.

Inser nu att jag har ett sigma objektiv med en macro knapp.

Detta kanske räcker?

Som de har varit så har jag haft en gammal canon kamera typ en 1000D. Tycker inte att dom blivit tillräckligt skarpa och klara. Även skärpan blir inte på hela klockan utan bara till viss del utav klockan.

Skulle vilja få hela klockan i skärpa utan att behöva flytta fokus. Köpte precis min 70D så ska börja fota nya produkter i veckan.

För att få större skärpedjup så behöver du blända ner (minska bländaren). Det ger samtidigt mindre ljusinsläpp vilket kompenseras med längre slutartid.

Jag tycker inte att det låter som du varken behöver ny kamera eller nytt objektiv. Du behöver ett stativ och kanske en fotokurs.

Tack för alla svar.

Inser nu att jag har ett sigma objektiv med en macro knapp.

Detta kanske räcker?

För att lösa de problem som du beskriver, d.v.s. skärpa och att inte hela klockan är i fokus så hjälper det föga att byta kamerahus. Skärpan ligger i två andra delar: optiken framför sensorn och fotografen bakom sensorn. Vad för objektiv har du använt på din 1000D? Hur har du använt kameran? På stativ? Har objektivet haft bildstabilisering aktiverat? Det finns många anledningar till att bilder inte blir skarpa, men kamerahuset är sällan en av dem.

Att hela klockan inte är i fokus beror på fysikens lagar. Objektivet kan bara sätta fokus i ett plan och allt framför och bakom blir mer eller mindre oskarpt. Vi fotografer har några olika metoder för att handskas med detta problem. Det enklaste är bländaren. Att välja en mindre bländare (högre f-stop värde) ger större upplevt skärpedjup. Det räcker dock inte alltid till, särskillt inte om man arbetar på makronivå. Då återstår nog bara fokusstackning. Kamerahusbyte hjälper inte i detta avseende (eventuellt kan man argumentera för att en kamera med mindre sensor hjälper).

Beskriv lite kortfattat vad för övrig utrustning du haft och hur du har gjort när du tagit bilder. Om du har exempelbilder där du kan peka ut exakt vad du inte varit nöjd med så hjälper det oss också att hjälpa dig.

/P

Stativ är bra, eller nästan ett krav skulle jag säga.

Jag har också en 70D med 18-135 mm/STM som funkar bra tycker jag och är förvånansvärt skarpt.

Mina produktbilder tar jag alltid på längsta brännvidd och hyfsat nerbländat.

http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/ssb01r1_overview_green_double.jpg
Denna bild visar ett kretskort som är 21 mm brett. Originalbilden är förstås krispig.

Sätt kameran på 2 sekunders självutlösare för att minimera vibrationer. Fjärris är också bra. Det kan också vara läget att koppla bort bildstabiliseringen för att den inte ska skapa oskärpa. Själv har jag inte trestat hur mycket det gör men det rekommenderas i handboken om jag minns rätt.

Tack för alla svar:)

Har sumerat de till. Köp inget nytt objektiv, använd stativ och lek med bländare och slutartid.

Tack för alla svar:)

Har sumerat de till. Köp inget nytt objektiv, använd stativ och lek med bländare och slutartid.

Jag tror det är rätt väg att gå. Lär dig hur bländare, slutartid och ISO samverkar. Lär dig hur du kramar ur bästa möjliga skärpa ur din utrustning. När du har toppat prestandan i din nuvarande optik och lärt dig hur olika inställningar kan påverka resultatet så kan du fundera på om du vill uppgradera optiken.

Sammanfattning av tips:
- Stativ. Är A och O för skarpa bilder (på orörliga objekt)
- Stäng av IS. Den hjälper inte på stativ men kan stjälpa i värsta fall
- Högt f-stopp = liten bländaröppning = större upplevt skärpedjup
- ISO 100. Bas-ISO ger minst brus
- Slutattid spelar ingen roll eftersom varken kamera eller objekt rör på sig
- Din 70D har inbyggd Wifi. Ladda ner EOS utility till din smartphone och lös ut kameran den vägen. Det minskar risken för vibrationer då du inte fysiskt behöver beröra kameran samt ger automatiskt spegeluppfällning eftersom den arbetar i live view läge. Tänk på att inte ha den igång för länge innan du tar bilden då sensorn kan bli varm vilket kan orsaka värmebrus.

Lycka till och kom gärna tillbaka med resultat!

/P

Tack för en väldigt bra sammanfattning.

Här kommer en bild som är tagen med 1000D samt sigma objektiv och stativ.
Återkom gärna med feedback.

http://dtvep25tfu0n1.cloudfront.net...7107fdc781423bbe2cf91ded6ccbaa.jpeg?size=2000

Idag ska jag ta bilder med nya huset blir kul. De där med wifi och appen låter bra.

Kanten på klockan är lite suddig i denna bild, du kanske ska titta på focus stacking. Focus stacking gör man med programvara, photoshop eller dedicerat program. Det går också att pröva i gimp (gratis) men det är rätt mycket jobbigare. youtube har handledningar om hur man gör.

Ett tips är att köpa Manfrotto 454 inställningsplatta, med den kan du flytta fram/bak kameran i mikrosteg och ta en serie bilder för att sedan slå samman bilderna i programmet Helicon Focus och där få klockan helt i fokus. Alltså, du fokuserar ex på den del av klockan som är närmast kameran, tar en bild, vrider ett varv på knoppen så att kameran flyttas fram en liten bit, tar en ny bild osv. tills fokusplanet passerat klockans bortre gräns. Så gjorde jag innan jag köpte mig ett tilt-shiftobjektiv och det fungerade toppen. Glöm inte att stanna klockan innan du börjar.

Manfrotto 454
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700454
Pris: 1059 kr

Programmet Helicon Focus
http://www.heliconsoft.com/heliconsoft-products/helicon-focus/
Pris 39 USD/år alternativt engångsavgift på 140 USD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar