ErikLindholm
Medlem
Heje! Jag fotar i ett rum med takhöjd 4 meter, i taket sitter starka lysrör som gör rummet riktigt riktigt ljust. Väggarna är vitmålade. På ena väggen hänger jag upp tygstycken som skall fotograferas (produktfotografering).
Utrustningen jag har är en canon 50d och blixten är en Elinchrome Style 100FX.
Det jag har problem med är att få väggen VIT!
Eftersom produkten hänger på den vita väggen så är det svårt att belysa väggen mer än produkten för att få väggen kritvit. Jag är väldigt osugen på att photoshopa bort bakgrunden på samtliga bilder utan vill lära mig om det är möjligt att få en kritvit vägg och samtidigt behålla rätt färg i produkten.
Jag jobbar i lightroom 3. Oavsett hur jag gör så blir väggen grå/gul, men färgen på produkten är exakt som den skall vara.
Jag kör automatiskt WB, borde kanske sätta en egen.
Tacksam för lite tips och råd vid fotografering på vit vägg =)
Utrustningen jag har är en canon 50d och blixten är en Elinchrome Style 100FX.
Det jag har problem med är att få väggen VIT!
Eftersom produkten hänger på den vita väggen så är det svårt att belysa väggen mer än produkten för att få väggen kritvit. Jag är väldigt osugen på att photoshopa bort bakgrunden på samtliga bilder utan vill lära mig om det är möjligt att få en kritvit vägg och samtidigt behålla rätt färg i produkten.
Jag jobbar i lightroom 3. Oavsett hur jag gör så blir väggen grå/gul, men färgen på produkten är exakt som den skall vara.
Jag kör automatiskt WB, borde kanske sätta en egen.
Tacksam för lite tips och råd vid fotografering på vit vägg =)