Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid produktfotografering bör man ha hela produkten i fokus eftersom det viktiga är att visa hur produkten ser ut. Skönhetsmetoder som kort skärpedjup passar inte in vid produktfotografering. Syftet är att visa upp produkten för den möjlige köparen, så utebliven skärpa på hela produkten var det första jag reagerade på.
 
Håller med Fredrik.
Vi kan ge bättre tips om vi vet hur du gått tillväga när du tagit bilden.
Det finns ganska många trådar ang. produktfotografering.
mvh
Stefan
 
Hej!

Håller inte riktigt med. I vissa fall bör man visa hela produkten i skärpa, i andra inte. Tycker att det beror helt och håller på hur situationen ser ut. Är det en teknisk pryl där varje detalj är intressant för betraktaren så är skärpa ett måste medan man i andra fall kan vinna mycket på att arbeta med skärpedjupet och vinklar. Man får känna sig fram helt enkelt och ha en bra dialog med kunden.

Jonas / www.jonaslindstrom.se
 
Tycker faktiskt att skärpedjupet är helt ok på denna bild fast skuggan ser lite konstig ut men det kanske beror på att mp3-spelaren var svår att markera/klippa ur.

Snygg spelare annars :)

Niklas
 
startraker skrev:
Hej!

Håller inte riktigt med. I vissa fall bör man visa hela produkten i skärpa, i andra inte.

I vilka fall bör man inte ha hela produkten i skärpa? Av rubriken att döma är det ju produktfotografering det gäller. Har Du någonsin sett en produkt i en katalog där det finns oskarpa områden? I de fall man vill titta på bilder av en produkt man tänkt köpa vill man ju se hur hela produkten ser ut. Jag struntar fullständigt i om bilden är estetiskt häftig när det är själva produkten som är intressant.
 
Ja exakt Anders. Varför måste man ha hela i fokus om jag får be att fråga. Produktfotografering innefattar inte bara katalogbilder precis.

Det är ganska ofta man ser stora närbilder med mycket oskärpa på någon detalj eller liknande reklam, ofta är en sån bild dominerande, varpå ett mindre, "riktigt produktfoto" är placerat nere i hörnet.
 
Ok, jag trodde det var rena produktbilder vi talade om. Reklambilder är något helt annat där produkten kan presenteras på många olika sätt.
 
En mycket viktig detalj är renhet - du måste vara säker på att HELA produktet är kliniskt ren för damm och fläckar ! I närbilder syns minsta lilla damkorn...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.