Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktbilder på auktionssajt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl ingen här som gjort det?

Tradera har ju regler mot sådant, om man sätter in en annons där så får man följa deras regler. Enkelt fall igen, krångla inte till diskussionen i onödan. ;-)

Okej, så diskussionen här handlar enbart om hur Tradera tillämpar sitt eget regelverk? Då missförstod jag helt - jag trodde att det var den gamla vanliga gnällkören som skulle tjata om "tjuvar" som "stjäl" bilder. My bad...

Men barnen måste väl få ha lite spänning? :)

Om vi vill lösa just detta måste vi nog gå längre bakåt och också lära föräldrarna att be om lov.
Jag har varit med om att en mamma stått bredvid och hjälpt barnen att plocka vinbär och då jag påpekat att det är mina vinbär fått till svar "men de är ju barn".
Det har också vid ett tillfälle inträffat att det kommit vuxen med barn och en korg och ställt sig och börjat plocka bär.

Ja det ju inte så konstigt att det finns grannfejder när folk inte kan skilja på mitt och ditt.

Okej, så diskussionen här handlar enbart om hur Tradera tillämpar sitt eget regelverk? Då missförstod jag helt - jag trodde att det var den gamla vanliga gnällkören som skulle tjata om "tjuvar" som "stjäl" bilder. My bad...

Du visar tydligt vad du tycker om upphovsrätt och respekt för andras arbete och egendom när dom som tycker att man ska följa gällande lagar och fråga om lov innan användning är en "gnällkör". Men det får stå för dig. Till skillnad från dig så respekterar jag både din upphovsrätt och din rätt att tycka annorlunda om den än jag gör, och utan att kalla din åsikt för "gnäll". ;-)

Nu har vi nått till den vanliga slutpunkten i diskussionen om olovlig publicering och upphovsrätt där båda sidor upprepat samma trötta argument för tusende gången, så jag ber att få tacka för mig. :)

Du visar tydligt vad du tycker om upphovsrätt och respekt för andras arbete och egendom när dom som tycker att man ska följa gällande lagar och fråga om lov innan användning är en "gnällkör". Men det får stå för dig. Till skillnad från dig så respekterar jag både din upphovsrätt och din rätt att tycka annorlunda om den än jag gör, och utan att kalla din åsikt för "gnäll". ;-)

Nu har vi nått till den vanliga slutpunkten i diskussionen om olovlig publicering och upphovsrätt där båda sidor upprepat samma trötta argument för tusende gången, så jag ber att få tacka för mig. :)

Lite lustigt att du drar din vals om hur mycket du "respekterar min åsikt" när du några meningar ovanför lägger en massa värderingar i min mun som du fantiserar ihop själv i någon slags enfald där du redan har klart för dig vad andra tycker, som om det bara fanns svart och vitt.
Jag kan respektera andras konst och andras arbete utan att respektera mekaniskt skråtänkande och bakåtsträvande. Jag kan respektera din rätt att vara fyrkantig men jag behöver inte respektera dina fyrkantiga åsikter.
För övrigt känns dina argument ganska kopierade. Har du kollat om nån har upphovsrätt på dem? ;-)

Lagstiftning är klumpig och fyrkantig men den slipas mot verkligheten till en praxis. Precis därför skulle din omgivning snegla förundrat på dig om du polisanmälde grannens ungar för stöld när de pallat några äpplen i din trädgård eller om de metat abborre i din sjö. För även om dessa handlingar är brott i lagens mening så är de det inte det i folksjälen och det är tveksamt om polisen ens skulle ta upp en anmälan, dock skulle de utan tvekan lägga ned förundersökningen. Brott måste ses som brott för att lagföring ska ha acceptans men du skapar inte en sådan genom att gapa "tjuv" ideligen. Gränserna sätter sig själva, så att säga. Moral och praktisk rätt går heller inte sällan i otakt. Därför tror jag att du får vänja dig med att folk lånar bilder för privat bruk, laddar hem nån låt, tittar på film på YouTube samtidigt som jag får stå ut med att grannen stjäl tystnaden och fågelsången stilla sommarkvällar med sina idiotiska motorredskap som utför meningslösa jobb eller med att folk utnyttjar fattiga människors utsatthet genom att handla "billigt" på H&M.

Det är rätt konstigt att jämföra lagbrott med din grannsämja.

Precis som med blocket/tradera är det volymen som gör brottet allvarligt. Litet för den enskilda men massivt om man ser på hela verksamheten.

Om fildelarna skulle tanka ner någon film om året tror jag knappast att hollywood skulle satsa så mkt på att stoppa (den olagliga) fildelningen. I praktiken verkar det som många tankar ner flera filmer i veckan, knappast ett marginalbrott längre.

Vi har nu sett att du har en annan moral så jag tror inte denna diskussion leder någonstans, precis som påpekats börjar argumenten gå runt, inget nytt. Man ska tydligen undvika ordet "bildstöld" för det verkar trigga många personer, det förändrar inte olagligheten så någonstans finns det lite moral ändå eftersom det är känsligt. Tillhör du den gruppen?

Är det ok förresten att jag kopierar alla dina bilder, för att använda som illustrationer i olika sammanhang? Tex om jag behöver material till en websajt?

För att summera tråden så är det så att lagen är en gråzon, vad är rätt och fel, under vilka omständighet. Sunt förnuft är grovt underskattat.

Hade allt vart svart på vitt så hade det inte behövts speciellt mycket advokater och åklagare. Bara utredare och nån som kan slå med en klubba på ett bord.

Är det ok förresten att jag kopierar alla dina bilder, för att använda som illustrationer i olika sammanhang? Tex om jag behöver material till en websajt?

Inga problem om det är en ickekommersiell sådan. Jag plåtar nämligen för att det är roligt och de fåtaliga bilder jag är nöjd med visar jag gärna stolt upp.
Jag använder redan många av dina bilder så det är inte mer än rätt att du använder några av mina... ;-)

Inga problem om det är en ickekommersiell sådan. Jag plåtar nämligen för att det är roligt och de fåtaliga bilder jag är nöjd med visar jag gärna stolt upp.
Jag använder redan många av dina bilder så det är inte mer än rätt att du använder några av mina... ;-)

Jag menar kommersiellt, jag bygger inte websajter gratis.

Tror inte du menar allvar men om du mot förmodan gör det får du gärna beskriva vad du gjort med mina och andras bilder.

Du TAR dig rätten att använda mina bilder.

Jag FICK den när jag frågade.

...

Senast ändrad:
Om jag köper en DVD och sedan laddar ner filmen för att slippa se på reklamen i början vareviga gång filmen ska ses. Begår jag ett brott då?
Detta är nämligen ett problem (trailers & annan skit i början på barnfilm) som alla småbarnsföräldrar drabbas av.

Jag menar kommersiellt, jag bygger inte websajter gratis.

Tror inte du menar allvar men om du mot förmodan gör det får du gärna beskriva vad du gjort med mina och andras bilder.

Och jag menade sajter för kommersiell verksamhet. Vill du mot betalning bygga en ideell eller privat sajt och använda mina bilder så varsågod. Är det en sajt som drivs för att tjäna pengar så vill jag nog veta vad de sysslar med först.
Naturligtvis har jag inte rört dina bilder. Du kan sova lugnt. Men om jag hade det och du aldrig hade fått veta det, är en hypotetisk situation som kan fungera som en liten bild av skillnaden mellan "stöld" och "upphovsrättintrång". De grejer du får stulna lär du garanterat upptäcka att du inte har kvar.

Trist att du alltid ska ta betalt för dina sajter. Jag har själv byggt flera sajter med avancerade funktioner utan någon som helst ersättning. Och om du sysslar med webbteknik gissar jag att du själv använder ganska många tekniker som utvecklats av folk som inte är fixerade vid att ta betalt för varje liten svettdroppe de lämnar ifrån sig utan vet att uppskatta delandets och gåvans glädje; Ramverk i php eller databas, javascript-ramverk, php-språket självt, mysql-databaser, Apache webbservrar, cms-publiceringssystem, forummjukvara eller Linux som är plattform för flertalet webb- och mailservrar, etc, etc. Kanske du använder en opensource scripteditor? Och så vidare i alla oändlighet. Jag har själv skrivit programvara för Mac som används över hela världen gratis av folk jag aldrig sett. Några av dem är glada för det och donerar någon dollar ibland, de som inte vill det är välkomna att använda programmen ändå.
Om du nu själv använder opensource-verktyg eller gratis språk eller ramverk när du bygger dina sajter så är det trist att du själv inte kan tänka dig att sprida den andan vidare. Det är saligare att giva än att taga, inte tvärtom.

Senast ändrad:
Om jag köper en DVD och sedan laddar ner filmen för att slippa se på reklamen i början vareviga gång filmen ska ses. Begår jag ett brott då?
Detta är nämligen ett problem (trailers & annan skit i början på barnfilm) som alla småbarnsföräldrar drabbas av.

Enklast är väl att rippa filmen du köpt och bränna en dvd av rippen eller spela via mediaspelare. Då kan du ta bort alla begränsningar för att hoppa eller snabbspola. Och att kopiera själv eller till vänner och släktingar är inte olagligt.
Självklart är det inte omoraliskt att ladda hem filmen du redan köpt om du inte orkar rippa den, men olagligt är det likt förbaskat.

Och jag menade sajter för kommersiell verksamhet. Vill du mot betalning bygga en ideell eller privat sajt och använda mina bilder så varsågod. Är det en sajt som drivs för att tjäna pengar så vill jag nog veta vad de sysslar med först.
Naturligtvis har jag inte rört dina bilder. Du kan sova lugnt. Men om jag hade det och du aldrig hade fått veta det, är en hypotetisk situation som kan fungera som en liten bild av skillnaden mellan "stöld" och "upphovsrättintrång". De grejer du får stulna lär du garanterat upptäcka att du inte har kvar.

Trist att du alltid ska ta betalt för dina sajter. Jag har själv byggt flera sajter med avancerade funktioner utan någon som helst ersättning. Och om du sysslar med webbteknik gissar jag att du själv använder ganska många tekniker som utvecklats av folk som inte är fixerade vid att ta betalt för varje liten svettdroppe de lämnar ifrån sig utan vet att uppskatta delandets och gåvans glädje; Ramverk i php eller databas, javascript-ramverk, php-språket självt, mysql-databaser, Apache webbservrar, Linux som är plattform för flertalet webb- och mailservrar, etc, etc. Kanske du använder en opensource scripteditor? Och så vidare i alla oändlighet. Jag har själv skrivit programvara för Mac som används över hela världen gratis av folk jag aldrig sett. Några av dem är glada för det och donerar någon dollar ibland, de som inte vill det är välkomna att använda programmen ändå.
Om du nu själv använder opensource-verktyg eller gratis språk eller ramverk när du bygger dina sajter så är det trist att du själv inte kan tänka dig att sprida den andan vidare. Det är saligare att giva än att taga, inte tvärtom.

Vad bra att du jobbar gratis, så ädelt av dig. Kan du snickra ihop en sajt åt mig? Skulle behöva något liknande blocket. Sen, hur duktig är du på mekanik? Jag behöver nya bromsar monterade på andrabilen.

Det är saligare att giva än att taga - men fildelarna och bildtjuvarna bara tar...

Tillägg: Så om jag tar dina bilder vill du ha kontroll över hur de används . När du, om du nu gör det, tar andras verk så är det bara dina regler eller uppfattning som gäller. Rätt ensidigt.

Senast ändrad:
Vad bra att du jobbar gratis, så ädelt av dig. Kan du snickra ihop en sajt åt mig? Skulle behöva något liknande blocket. Sen, hur duktig är du på mekanik? Jag behöver nya bromsar monterade på andrabilen.
Det är saligare att giva än att taga - men fildelarna och bildtjuvarna bara tar...

Du svarade aldrig på frågan om du använder några gratisverktyg när du snickrar sajter du tar betalt för. Php? CMS av något slag? Ajax-ramverk? Lightbox eller dylikt? Mysql? Eller nåt annat? Du kanske också är en sån som bara tar?

Och visst kan jag hjälpa dig om du har det knackigt. Jag lägger ganska mycket tid varje vecka på att hjälpa mindre bemedlade med datorproblem av olika slag. Och kom hit med bilen så ska vi se vad vi kan göra. Jag är inte något geni när det gäller bilar, men visst har jag bytt en del bromsar, även om jag hatar det.
Rent allmänt så vet jag att jag är alldeles för snäll och ser ganska snabbt när någon sätter i system att utnyttja det så du skulle inte bli den första. Men är du intresserad av att exploatera och utnyttja min altruism, så kör hårt. I slutändan gör det dig större skada än det gör mig. Däremot är det ingen brist på folk som behöver hjälp så jag kan faktiskt prioritera och i första hand välja att hjälpa folk som har få andra alternativ eller svårt på olika sätt så väntetiden kan bli lång.

Du svarade aldrig på frågan om du använder några gratisverktyg när du snickrar sajter du tar betalt för. Php? CMS av något slag? Ajax-ramverk? Lightbox eller dylikt? Mysql? Eller nåt annat? Du kanske också är en sån som bara tar?

Och visst kan jag hjälpa dig om du har det knackigt. Jag lägger ganska mycket tid varje vecka på att hjälpa mindre bemedlade med datorproblem av olika slag. Och kom hit med bilen så ska vi se vad vi kan göra. Jag är inte något geni när det gäller bilar, men visst har jag bytt en del bromsar, även om jag hatar det.
Rent allmänt så vet jag att jag är alldeles för snäll och ser ganska snabbt när någon sätter i system att utnyttja det så du skulle inte bli den första. Men är du intresserad av att exploatera och utnyttja min altruism, så kör hårt. I slutändan gör det dig större skada än det gör mig. Däremot är det ingen brist på folk som behöver hjälp så jag kan faktiskt prioritera och i första hand välja att hjälpa folk som har få andra alternativ eller svårt på olika sätt så väntetiden kan bli lång.

Jag liksom de flesta systemutvecklare jag känner gör nog som du, hjälper till att bygga och i mitt fall även hosta sajter åt andra. Bygga sajter, eller verandor, eller skottar snö osv, osv. Vad har det med din moral om att det ska vara tillåtet att kopiera andras verk? Nu råkar jag köra .NET men igen, vad har det med din egentagna "rätt" att kopiera?

Du är snäll mot vänner och bekanta så därför är det helt ok att du fildelar? (om du nu gör det)

Jag liksom de flesta systemutvecklare jag känner gör nog som du, hjälper till att bygga och i mitt fall även hosta sajter åt andra. Bygga sajter, eller verandor, eller skottar snö osv, osv. Vad har det med din moral om att det ska vara tillåtet att kopiera andras verk? Nu råkar jag köra .NET men igen, vad har det med din egentagna "rätt" att kopiera?

Du är snäll mot vänner och bekanta så därför är det helt ok att du fildelar? (om du nu gör det)

Det var ju du som drog in en massa frågor om huruvida du kunde få använda mina bilder i ditt jobb eller om jag kunde laga din bil.
Vad det har för relevans för det vi diskuterade vet inte jag...You tell me..?

Det var ju du som drog in en massa frågor om huruvida du kunde få använda mina bilder i ditt jobb eller om jag kunde laga din bil.
Vad det har för relevans för det vi diskuterade vet inte jag...You tell me..?

Bilderna tog jag upp, inte direkt off topic för att visa på att du har dubbelmoral, dvs du vill kunna styra hur dina bilder används samtidigt som du tar dig rätten att använda andras på ett sätt de inte tillåter.

Laga bil var för att se om du var villig att jobba gratis utan krav på motprestation vilket blir följden av fri kopiering av fotografers bilder. Nu är du ju inte yrkesmekaniker så exemplet med gratis websajter vore bättre, dvs att du inte skulle kunna försörja dig på ditt yrke pga att det du gör ska göras gratis. Ädelt, kanske, men så småningom ska räkningarna betalas.

Ja det är ett lagbrott. För övrigt när du köper en film så innehar du en licens och materialet är i ditt fall distribuerat på DVD, licsensen är knuten till denna kopia. Du äger inte filmen, och får således inte göra vad du vill med den, inklusive rippa, eller tanka hem den. Ett stort missförstånd detta med innehav av licens vs ägande. Inte samma sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar