Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktbild - utan blänk

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf_s

Ny medlem
Hej!
Har plåtat kökslucker men blir inte helt nöjd med resultatet. Vet inte hur jag skall göra för att inte få blänk i bilden. Luckorna är matt lackade.

Använder 2st studioblixtar med softboxar + blixten på kameran.
Har försökt med flertalet placeringar utan att lyckas få bort blänket.

Någon som kan ge mig lite tips?

Bilagor

• ex_1.jpg
    ex_1.jpg
    20.3 KB · Visningar: 877
Är det så dåligt med blänket då? Den översta till exempel ser jag först med hjälp av blänket att den är rundad i kanterna.

Hur funkar en blixt rakt på och en snett ovanifrån?

Jag brukar använda en transparent reflexskärm som jag håller eller sätter i ett stativ mellan objektet och softboxarna på så sätt reduceras blänket tycker jag.

Nu är jag nöjd,
jag använde polfilter och körde en softbox från var sida och en blixt via taket.
Mao. en kombination av Era svar.
Tack för svaren!

Blänket funkar

Jag tycker att blänket funkade bra i de bifogade bilderna. Skulle vara kul att se samma bilder utan blänk. Blev dom verkligen bättre?

jag tycker blänket skall finnas med, på så sätt ser man eventuella fasningar eller andra kanter i den plana ytan, och man ser ju även hur dan ytan är.

vill gärna se bilderna utan blänk.

//jonas

Det jag var ute efter var att bli av med den vita tonen som lade sig över hela luckorna och minska blänket. Det blev fel karaktär i bilderna om man jämförde med luckorna.
Har även bytt till en bakgrund som passar bättre till dessa mjukare bilder, detta enl. mitt tycke.
Detta var första gången jag var inne och använde "Fotosidan.se" men det lär bli fler gånger då det var lätt att få bra tips och idéer, tack.

Bilagor

• luckor_1.jpg
    luckor_1.jpg
    21.4 KB · Visningar: 447
Jag håller med ovanstående talare. Denna bild känns alldeles för mörk. Dom första var mycket mer säljande tycker jag.

Exempelbild 2 tycker jag var mycket snygg. Allt naturligt ljus ger lite högdagerblänk, hur kan det vara fel? Det blir lätt grådaskigt utan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar