Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produkt/reklamfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

CrackBunny

Ny medlem
Jag har läst igenom det mesta vad gäller lag/rätt här på sidan och kan säga att läsningen är värd mycket (som grundmedlem så har jag inte kunnat läsa alla artiklar ännu, ta detta i beaktande om svaret finns i någon artikel jag inte kunnat läsa, ännu).

Frågan som dyker upp är:
Om jag köper en vara/produkt i vilken butik som helst och väljer att ta lite produkt/reklambilder. Kan jag, helt utan tillverkarens vetskap/godkännande puplicera och sälja bilden (med de regler som finns för upphovsrätt osv..).
Eller finns det något som säger att det krävs tillverkarens godkännde för detta?

Funderingen har uppkommit då jag börjar få ett ganska bra "hum" om vad, och när, jag får/inte får fota men då jag inte sett något nämnas konkret om detta tidigare.


PS. Stort tack till fotosidan.se och alla medlemmar som tagit upp ämnen om lag/rätt tidigare i både forum och artiklar. Har lärt mig massor av nyttigt. Angående "grundmedlem" ovan så kommer jag uppgradera, när tiden är inne :) DS
 
Ja, du får sälja bilder du har tagit själv. Det finns inga legala restriktioner för det.

Den som har köpt bilden är dock lite mer bunden av lagar vad gäller vad hon får göra med bilden, t.ex. publicera den.
 
PMD skrev:
Den som har köpt bilden är dock lite mer bunden av lagar vad gäller vad hon får göra med bilden, t.ex. publicera den.

Kan man hänvisa en eventuell köpare någonstans i ett sådant fall eller finns det några bra saker att veta lite om som man kan nämna för en eventuell köpare? Typ, "du kan kolla på veveve,brasida,äse" eller liknande. Kan tänka mig att eventuella köpare av sånt inte vill köpa bilden om de riskerar att ändå inte få använda den.

Någon som haft erfarenhet av just sånt?

Tar upp frågorna mest för att jag är intresserad av ämnet. Och för att det kan vara bra att veta för framtiden.
 
ANNONS