Annons

Processor Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

jomper

Aktiv medlem
Hej.
Överväger att byta ut min Vaio som har några år på nacken.
Kollade på Mediamarkt och dom har riktigt bra priser på Vaio med Intel® Pentium® Processor 2020M (2,40 GHz, 2 MB Intel® Smart-Cache).
Frågan är hur en sådan fungerar med Lightroom 4.
Vinner jag mycket på att gå upp till en i3 eller i5?

Synpunkter mottages tacksamt.
 
Hej.
Överväger att byta ut min Vaio som har några år på nacken.
Kollade på Mediamarkt och dom har riktigt bra priser på Vaio med Intel® Pentium® Processor 2020M (2,40 GHz, 2 MB Intel® Smart-Cache).
Frågan är hur en sådan fungerar med Lightroom 4.
Vinner jag mycket på att gå upp till en i3 eller i5?

Synpunkter mottages tacksamt.

Ja, du vinner mycket. Å andra sidan har laptops i regel synnerligen slöa hårddiskar vilket även det stället till med problem vid fotoredigering.
 
Låter som att jag inte ska snåla, det ska man väl aldrig iofs. :)
Den jag har idag är sex år gammal, kostade 15.000 och det köpet har jag aldrig ångrat.
Dock vill jag inte köpa bättre dator än jag behöver, håller ju inte på med någon jätteavancerad bildredigering och spelar aldrig några spel.

Dessvärre är en stationär dator inget alternativ.
 
Om du inte vill ha en stationär bör du nog fundera på att köpa en bärbar med SSD - det blir ordentligt mycket snabbare.
 
Om du inte vill ha en stationär så är en bärbar med SSD ditt bästa val. Jag skulle satsa på hådvara lite i överkant, för att klara eventuella uppgraderingar vad gäller kamera etc bättre. i5 eller i7 processor, samt minst 8Gb ram. Detta i kombination med SSD borde flyta på ganska bra. Vänta gärna på de nya Intel Haswell processorerna (kommer väl i början av juni tror jag?) för att få det så framtidssäkert som möjligt.

PS. Imptertinens. Visste inte ens att Pentiumprocessorer tillverkades längre... tom. den 6 år gamla laptop jag sitter på nu har en core 2 duo processor.
 
Om du inte vill ha en stationär så är en bärbar med SSD ditt bästa val. Jag skulle satsa på hådvara lite i överkant, för att klara eventuella uppgraderingar vad gäller kamera etc bättre. i5 eller i7 processor, samt minst 8Gb ram. Detta i kombination med SSD borde flyta på ganska bra. Vänta gärna på de nya Intel Haswell processorerna (kommer väl i början av juni tror jag?) för att få det så framtidssäkert som möjligt.

PS. Imptertinens. Visste inte ens att Pentiumprocessorer tillverkades längre... tom. den 6 år gamla laptop jag sitter på nu har en core 2 duo processor.

"Pentium" blev ett marknadsnamn, precis som Celeron. Pentium 4 är antingen en 'äkta' Pentium 4, eller efterföljaren Prescott (som skulle ha blivit Pentium 5, om den inte varit så usel). Men efterföljande processorer som heter bara 'Pentium' är faktiskt Core 2 processorer under nytt namn och med billigare cachearrangemang.

Möjligtvis finns också förbilligade Core i3-teknik processorer under Pentium-namnet. Jag vet inte, nånstans tappade jag intresset. Måste vara min gamla X6 Phenom II, ännu billigare ändå och ändå flera världar bättre.
 
Hej.
Överväger att byta ut min Vaio som har några år på nacken.
Kollade på Mediamarkt och dom har riktigt bra priser på Vaio med Intel® Pentium® Processor 2020M (2,40 GHz, 2 MB Intel® Smart-Cache).
Frågan är hur en sådan fungerar med Lightroom 4.
Vinner jag mycket på att gå upp till en i3 eller i5?

Synpunkter mottages tacksamt.

I ett helt färskt test på sweclockers är ett av deltesten Lightroom. Pentium G2020 är hälften så snabb på den testen som Core i5 3570K. Motsvarande skillnad borde finnas i versionerna till bärbara datorer.
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/12
 
Val av processor gör stor skillnad för bildbehandlingsarbetet utan tvekan, så skaffa en så snabb sådan som du kan vid valet av bärbar dator. Sedan kommer en SSD i den bärbara tätt efter på önskelistan. Den gör mycket stor skillnad varje gång det sker en skriv/läs operation på datorn.

Jag uppgraderade min stationära dator till en Core i7 processor (från en Core i3) och det var en enorm skillnad just när man bildbehandlar i datorn. Min bärbara har en Core i5 och den fungerar hyggligt till bildbehandling också, så jag skulle rekommendera att sikta på en bärbar med åtminstone Core i5 processor.

Sedan som är sagt tidigare i tråden så har Intel just släppt en ny evolution av processorer (Haswell) där den stora skillnaden är mindre strömförbrunking, så det kan vara värt att hålla utkik efter, om inte annat så kan det leda till att nuvarande generation processorer blir billigare.
 
Satsa på en i5:a, i7:ans hyper threading är inte mycket till hjälp vid bildbehandling. Om du däremot även håller på med film så kan Lightroom utnyttja HT.
 
Satsa på en i5:a, i7:ans hyper threading är inte mycket till hjälp vid bildbehandling. Om du däremot även håller på med film så kan Lightroom utnyttja HT.

Tänk på att Core i5 på bärbara är dubbelkärniga och i testet är det fyrkärniga till stationära. Endast Core i7 är fyrkärnig i bärbara datorer.

Här är en sökning på bärbara med Core i7 och SSD
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s129726873&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
 
Tänk på att Core i5 på bärbara är dubbelkärniga och i testet är det fyrkärniga till stationära. Endast Core i7 är fyrkärnig i bärbara datorer.

Här är en sökning på bärbara med Core i7 och SSD
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s129726873&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Det var som.... Då har man lärt sig nåt nytt igen. Är sällan & rotar i laptopdjungeln. Då är det för TS del definitivt en i7 som gäller & givetvis även en SSD.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.