Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problemet löst! Gick inte att beställa böcker i Fotosidan Butik

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Kom att tänka på att det kanske var bra priser i Fotosidans butik nu under Black Friday, vilket föreföll vara fallet. Jag anmälde mig till Bronsmedlemsskap och pren. på Fotosidan Magasin, och det gick bra. Sedan fortsatte jag med att beställa två böcker, "Kreativ fotografi" och "Så tänker en fotograf", och även här fick jag bekräftelse från banken och Klarna och trodde att även detta hade gått bra. Men efter några minuter kom det ett meddelande från Klarna om att något hade gått fel, och föreslog att jag skulle genomföra betalningen en gång till.

Det ville jag inte göra innan jag visste vad som var fel. Är det så att det tar en viss tid att uppdatera mitt medlemsskap? Dvs att jag var för snabb med att beställa?

Kanske bäst att tilllägga att det fanns tillräckligt med pengar på mitt konto.

Inte så långt före midnatt. Den första beställningen (medlemskap och tidning) gick igenom utan problem. Den andra påbörjade jag lite innan midnatt, men den blev klar och jag fick bekräftelse från såväl banken som från Klarna iminst en minut innan midnatt. Jag hade koll på tiden dels via min dator, dels via min mobiltelefon och dessutom lyssnade jag på P1. Samtliga slog över till det nya dygnet ca en minut efter jag fått alla klartecken för bokbeställningen. Först 1 min in på det nya dygnet kom sedan ett meddelande från Klarna om att någonting gått fel.

Inte så långt före midnatt. Den första beställningen (medlemskap och tidning) gick igenom utan problem. Den andra påbörjade jag lite innan midnatt, men den blev klar och jag fick bekräftelse från såväl banken som från Klarna iminst en minut innan midnatt. Jag hade koll på tiden dels via min dator, dels via min mobiltelefon och dessutom lyssnade jag på P1. Samtliga slog över till det nya dygnet ca en minut efter jag fått alla klartecken för bokbeställningen. Först 1 min in på det nya dygnet kom sedan ett meddelande från Klarna om att någonting gått fel.

Då du gjorde köpen strax innan tolvslaget så får jag en känsla av att det är kopplat till sommar/vintertid på någon server alt skev tid.
Men någon admin kan säkert felsöka detta tillsammans med klarna. Ingen vill förlora en försäljning.
Jag utgår från att du får dina böcker till det pris du hade rätt till.

Kom att tänka på att det kanske var bra priser i Fotosidans butik nu under Black Friday, vilket föreföll vara fallet. Jag anmälde mig till Bronsmedlemsskap och pren. på Fotosidan Magasin, och det gick bra. Sedan fortsatte jag med att beställa två böcker, "Kreativ fotografi" och "Så tänker en fotograf", och även här fick jag bekräftelse från banken och Klarna och trodde att även detta hade gått bra. Men efter några minuter kom det ett meddelande från Klarna om att något hade gått fel, och föreslog att jag skulle genomföra betalningen en gång till.

Det ville jag inte göra innan jag visste vad som var fel. Är det så att det tar en viss tid att uppdatera mitt medlemsskap? Dvs att jag var för snabb med att beställa?

Kanske bäst att tilllägga att det fanns tillräckligt med pengar på mitt konto.

Varför ställer du frågan här??

Är det inte bättre att kontakta Fotosidan direkt?

Du har definitivt en poäng där. Jag tänkte helt enkelt inte på det. Har ju skrivit och svarat på så många inlägg under så många år att jag uppenbarligen var helt inkörd på att Forum är den normala kontaktvägen...

Jag vill understryka vad jag skrev i mitt första inlägg, att jag inte ser att Fotosidan har gjort något fel, utan att det är Klarna som har schabblat. Jag såg nu att Klarna hade skickat en bekräftelse 40 min senare in på det nya dygnet att betalningen hade gått igenom (tvärtemot mot vad de skrev först).

Jag har inte fått några böcker ännu (kan ev. ha kommit idag - får se när jag kommer hem), men vill alltså betona att jag inte ser att Fotosidan har gjort något fel. Får jag inga böcker så beror detta helt på att Klarnas system gick ner i snigelfart och inte genomförde betalningen i tid utan först efter att midnatt hade passerats (förefaller det som).

F.ö. kan det ju mycket väl vara så att böckerna är på väg och kommer nästa vecka kanske. :)

Böckerna har kommit

Jag fick så småningom en PÅMINNELSE-avi om att det fanns ett paket till mig (hade inte föregåtts av någon annan avi). Som avsändare stod inte Fotosidan utan ett företag i Falun, så jag kunde inte vara säker på innehållet innan jag hämtat paketet. När jag gjort så visade det sig innehålla reaböckerna jag beställt. :)

Jag vill än en gång betona att händelseförloppet visar att det inte har varit något strul med Fotosidan - det är enbart Klarna som har schabblat. Antingen genom att inte genomföra updraget i tid (de bekräftade först att betalningen var genomförd, men kom senare tillbaka med meddelanden om att något hade blivit fel, och med uppmaningen att jag skulle beställa igen), men Fotosidan Butik visade tolerans och skickade böckerna ändå trots att Klarna försinkade det hela till efter midnatt. Eller också var Klarnas första bekräftelse korrekt, men de sände sedan (två) oberättigade meddelanden till mig om att betalningen inte hade gått igenom. Hrrmmpf!

Föreslår att någon med adm-rättigheter lägger till (Problemet löst) eller nåt i rubriken.

Ingen skugga över Fotosidan!
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar