Annons

Problematisk IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunedan

Aktiv medlem
Har ett skumt problem. Min Canon 70-300 IS USM vibrerar med IS på så att bilden blir instabil, slår jag av IS är bilden stabilare. Detta är ett problem som kommer och går utan att jag kan lista ut vad som påverkar det eller hur problemet blir magiskt löst imellanåt. Någon som haft liknande problem med IS?
 
Onekligen skumt. Jag antar att du pratar om sökarbilden?? Den skall ju bli stabilare och inte tvärtom! Har det uppstått plötsligt eller?

QUOTE=Dunedan;1398712]Har ett skumt problem. Min Canon 70-300 IS USM vibrerar med IS på så att bilden blir instabil, slår jag av IS är bilden stabilare. Detta är ett problem som kommer och går utan att jag kan lista ut vad som påverkar det eller hur problemet blir magiskt löst imellanåt. Någon som haft liknande problem med IS?[/QUOTE]
 
Jo precis när jag ser i sökaren. Om jag tar en bild så blir den av kass kvalitet på grund av skakningarna. Har inte tappat objektivet eller slagit in det i något, ingen aning hur det uppkommit. Objektivet är snart ett år gammalt.
 
Har ett skumt problem. Min Canon 70-300 IS USM vibrerar med IS på så att bilden blir instabil, slår jag av IS är bilden stabilare. Detta är ett problem som kommer och går utan att jag kan lista ut vad som påverkar det eller hur problemet blir magiskt löst imellanåt. Någon som haft liknande problem med IS?

Låter som den är trasig och självsvänger. Jag hade exakt samma problem med mitt Sigma 150-500. Fick lämna in den och dom bytte IS- (Eller OS som den heter på sigmaspråk)modul. Efter det funkar den som den ska.
 
Det är ett klart garantifall. Bara att lämna in och få det åtgärdat. Vänta inte.

Jo precis när jag ser i sökaren. Om jag tar en bild så blir den av kass kvalitet på grund av skakningarna. Har inte tappat objektivet eller slagit in det i något, ingen aning hur det uppkommit. Objektivet är snart ett år gammalt.
 
Ok, jag ska kontakta canon snarast. Man borde väll kunna lämna in det till canon i Sverige oavsett om man köpt objektivet i USA så länge man visar kvitto? annars blir det struligt :)
 
Canon har, vd jag vet, världsgaranti på sina objektiv. Det kan möjligen strula om det visar sig att det handlar om gråimport till USA. Om detta finns det andra som vet mer.

Ok, jag ska kontakta canon snarast. Man borde väll kunna lämna in det till canon i Sverige oavsett om man köpt objektivet i USA så länge man visar kvitto? annars blir det struligt :)
 
Det stämmer att Canon har världsgaranti på objektiven.

Det är inte så att du har kameran på stativ när den självsvänger? Jag vet inte vilken version av IS som sitter i 70-300, men de tidigare versionerna ska man inte ha igång när kameran sitter på stativ, för då är det risk för självsvängning.
 
Det är inte den äldsta versionen, utan en som brukar anges motsvara tre steg och som har manuell omkoppling för panorering eller ej.

Men den kan få fnatt på stativ ändå. Bortsett från det har min fungerat perfekt, utan att ge några resultat i stil med det som beskrivs här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.