Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aliide

Aktiv medlem
Jag köpte för drygt två år sedan en Minolta Dynax 5D, var jättenöjd med kameran och det billiga obejktivet (Sigma, 70-300 bla bla) jag skaffade till.

Men nu tycker jag kameran är ett helvete att fota med? Jag fotar oftast hundar i rörelse, speciellt min egna svarta. Och får verkligen inte ordning på varken färg eller ljus? Bilderna blir skrikgula, saknar skärpa och allt blir riktigt illa. För något år sedan hade jag mer koll på grejorna..

Har jag kommit åt någon hemsk inställning, är kameran eller objektivet paj? Något är väldigt konstigt, för ingen bild idag blir bra.

Är bilderna inte överexponerade (spelar ingen roll om jag själv mixtrar med exponeringen, ingen synbar skillnad) så ser det "dimmigt" ut? Väldigt dålig färg, inget djup utan tråkbilder som jag kallar dessa..

Minns jag rätt, om jag läst någonstans att Minolta haft problem med sina sensorer?

Det finns ett företag i Linköping, Zieger Teknik. Där kan du säkert få besked och också reparera.
Inte mycket hjälp, men kanske en klocka kan klämta hos någon annan på forumet, för ytterligare klarläggande.

Tack för tipset, kollade vitbalansen men inget ändrat där.

Det konstiga jag märkt är att när blixten används blir överexponeringen minimal?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar