Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem vid import ,osv

Produkter
(logga in för att koppla)

kittykitkat

Aktiv medlem
Har fått ett stort problem! Försöker reda ut vilken av faktorerna i utrustningen som det kan tänkas bero på.För att sammanfatta ,har fått väldigt underexponerade bilder "då och då" tex mitt uppe i en serietagning.Kamerans exifinfo är densamma.På senare tid har jag fått problem vid bildimporten ,den tar väldigt lång tid...alltså väldigt lång tid (finns minne på datorn) vissa bilder står sen bildvisningsprogrammet och laddar hur länge som helst för att sen visa kanske halva fotot, resten är helt enfärgat.Även importen till Lightroom tar väldigt långt tid ,och vissa foton kan inte lightroom läsa "korrupta filer" -Någon som har vart med om något liknade?
 
Har du provat med ett annat minneskort? Eller är det ett nyare, större minneskort som strular?

Vad är det för kamera?
 
Det är ett Sandisk 32 gb klass 10 kort.Kameran är en Nikon D7100 ,objektivet som brukar sitta på är ett sigma 70-200.Köpte minneskortet när jag köpte kamerahuset.Grejorna är två år,väldigt underexponerade foton har jag fått sporadiskt ända från början,fick då rådet att optimera minneskortet.
 
Jag tycker det låter som två separata problem.

Underexponeringen - lägg upp bildexempel så kanske du kan få tips.

Problem vid import - det tycker jag låter som ett skadat minneskort. En enkel test är att prova med ett annat minneskort (eller annan kortläsare om du använder en sådan).
 
Ja förlåt ,det är riktigt formatera , inte optimera ;) Har provat med ett annat minneskort idag ,hittade ett gammal transcend som jag hade liggandes och till min fasa kvarstår problemen ,helt svarta bilder,samt långsam import och vissa bilder verkar vara väldigt svåra för både windows bildvisare samt lightroom att läsa in,vilket gör att hela fotot inte visas.
 
Kan du se bilderna på kamerans display i play-läget?

Hur för du över bilderna till datorn, med USB-sladd direkt till kameran eller genom att ta ut kortet och sätta det i en läsare? Om det senare, kan du prova med en annan kortläsare?
 
Jag använder sladd i kameran,Har nu provat ett par olika saker ,dels med ett annat minneskort = problemen kvarstår ,random väldigt mörka bilder (har vart ett problem hela tiden) seg inladdning,och korrupta foton vid förhandsvisning,har provvat med ett annat objektiv ,samma bekymmer,har dock inte provat med någon annan sladd ,har ingen som passar.Provade även att öppna en "gammal" mapp med foton ,för att se om det var bildvisningsprogrammet i datorn som krånglade men det var inga bekymmer.Talade med inköpsstället i början på veckan och då lovade de mig ett nytt minneskort,ska ringa dem imorgon och tala om att jag inte behöver skicka mitt i retur och de inte behöver skicka något till mig ,uppenbarligen är det inte där som det felar..tråkigt nog för det hade vart det enklaste.
 
Jag använder sladd i kameran,Har nu provat ett par olika saker ,dels med ett annat minneskort = problemen kvarstår ,random väldigt mörka bilder (har vart ett problem hela tiden) seg inladdning,och korrupta foton vid förhandsvisning, ...
Menar du att detta intermittenta fel har funnits med ända från första början? Då skulle du ha varit snabbare på med att reklamera felet, medan garantin gällde (för den har väl gått ut nu, eller?).

Det kan dock fortfarande finnas en möjlihet. I Sverige gäller tre års reklamationsrätt för URSPRUNGLIGA fel, dvs fabrikationsfel, inte senare slitage.

Rekommenderar att du kontaktar inköpstället - uppfattar det som att du köpt kameran ny?
Ett problem är att när det gäller reklamationsrätten så gäller att det under de första 6 månaderna är leverantören som har bevisbördan, ifall denna skulle hävda att det INTE handlar om något ursprungligt fel. Därefter är det du som har bevisbördan för detta. Du får försöka hävda att du inte förstått att det var ett ursprungsfel, utan trott att det skulle gå över.
.
 
Ja ,de underex. (svarta) fotona syns redan på kamerans förhandsvisning ,med samma exif info som det korrekta precis innan ,samt det korrekta precis efter..

Tänkter ringa till inköpsstället imorgon och tala med dem , vet att det ska finnas dok.att jag var i kontakt med dem strax efter inköp om samma problem , får hänvisa till det.-, det som är bekymmersamt är att det här med korrupa filer för övrigt ,att det bara laddas in halva bildfiler i datorn ,det är ett nytt problem och kanske inte har samma ursprung som det andra.Men som sagt har provat både annat minneskort ,samt annat objektiv,då kvarstår huset.

Var i kontakt med nikonsupporten ,de hänvisade till att det var minneskortet som strulade ..samt att jag skulle säklert bli nöjd(are) med nya d7200 då den hade en förbättrad buffert..
 
Du kommer absolut att bli nöjdare med en fungerande D7200, än med en icke fungerande D7100.

För att inte säga hur mycket nöjdare Nikon skulle bli!

För de ville väl att du bara skulle stoppa undan din defekta D7100 och glömma den, utan att de skulle behöva stå för någon reparation, och att du i stället skulle betala i stort sett fullt pris för denna nya D7200, eller...?

Jag tycker definitivt att du ska jobba på att få din rätt här.

Visserligen kan det förekomma fel på minneskort, men knappast på två. De försöker slå i dig att ansvaret för felet ligger någon annanstans än hos Nikon. Bara att säga till dem att du nu har provat med andra minneskort, men att felet kvarstår.
 
Jag tänker försöka att reklamera ,sen får man väl se hur det går..
Men jag kan ju bevisa att problemet med de svarta bilderna har funnits från början,då jag var i kontakt med inköpsstället om detta och det finns dokumenterat hos dem.

Ska få en fraktsedel hemskickad för att skicka iväg kameran,känns såklart ledsamt att bli kameralös,.men det här bekymren är minsann inte roligt heller.
 
Skickade iväg kameran för några veckor sedan,och har kollat på den där länken som Nikon supporten skickade mig,där man kan följa statusen,häromdagen stod det att repair in progress,och idag uppdaterades det med att produkten var skickad.De har inte hört av sig med en endaste fråga till mig? Eller kostnadsförslag eller dylikt,brukar det vara så?

Är helt medveten som att min fråga egentligen inte gäller grundproblemet som jag startade tråden för,men ville inte starta en helt ny tråd :)
 
Kameran är hemma , Nikon tog det som ett garantijobb,.dock så verkar de inte ha gjort så mycket enligt medföljande papper ,de har tagit bort damm på sensorn,rengjort nollställt,uppgraderat mjukvaran och stället in enligt tillverkarens spec...hur som helst provfotade igår ,det fungerade ju väl..

Men Bildimporten är fortfarande ett stort problem? De första 6,8 filerna går bra men sen...tar ett par minuter per fil! Tankar kring det?
 
Testa med en minneskortläsare i stället för att köra direkt från kameran. De finns att köpa för ett par hundralappar. Testa också med annan USB-port - problemet verkar inte ha med kameran att göra tycker jag.
 
Tack för svar :) Har provat med en annan port ,det fanns ju liksom till hands.Får väl införskaffa mig en minneskortsläsare.Kan tillägga att problemet gäller även vid import til lightroom..så även när filerna väl är på disken och ska in i lightroom tar det väldigt lång tid..Detta har inte vart något problem tidigare.
 
Tack för svar :) Har provat med en annan port ,det fanns ju liksom till hands.Får väl införskaffa mig en minneskortsläsare.Kan tillägga att problemet gäller även vid import til lightroom..så även när filerna väl är på disken och ska in i lightroom tar det väldigt lång tid..Detta har inte vart något problem tidigare.

Löste sig problemet med minneskortläsare? Jag har samma problem som du vid import till LR och jag använder minneskortläsare! Problemen började för ca en månad sedan.
C-O
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.