Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Problem vid import Aperture
- Trådstartare trebh
- Start datum
alfin
Aktiv medlem
Inte behöver du gå över till Lightroom om du tycker bättre om Aperture. När Adobe sänkte priset på LR blev det en popprogramvara som alla och envar med kompaktkamera kunde införskaffa och därför läser du alla inlägg om hur fantastiskt programmet är och hur mycket bättre det är än alla andra fotoredigeringsprogram.Är nog bäst att släppa Aperture och gå över till Lightroom. Är nog lättare att få hjälp då när man kör fast
Precis som sagts tidigare, så den första bilden du ser i Aperture är raw-filens inbäddade jpeg-fil med kamerans alla inställningar. Efter en liten stund har Aperture tolkat raw-filen och visar då sin egen version baserad på de grundinställningar du har i Aperture. Fördelen med raw-filer är att du själv bestämmer hur bilden ska tolkas och justerar den efter hur du vill att den ska se ut. Apertures grundinställningar är inte slutresultatet, det bestämmer du själv genom att använda inställningarna i programmet.
afe
Aktiv medlem
Inte behöver du gå över till Lightroom om du tycker bättre om Aperture. När Adobe sänkte priset på LR blev det en popprogramvara som alla och envar med kompaktkamera kunde införskaffa och därför läser du alla inlägg om hur fantastiskt programmet är och hur mycket bättre det är än alla andra fotoredigeringsprogram
Det finns en del av oss som använt Lightroom sedan långt innan de sänkt priset och tycker det är bra ändå
En fördel mot Aperture som jag ser det är att Lightroom finns till både Mac och PC och beter sig likadant i båda.
afe
Aktiv medlem
Another fanboy...
Inte alls - Aperture är helt ok om man bara kör Mac (förstås) och har en hyfsat snabb dylik. Nu har jag dock lärt mig LR och jag använder båda OS:en, så då är valet lättare
alfin
Aktiv medlem
Raw Fine Tuning -> Save as Camera defaultLars... Hur ställer jag in grundinställningarna i Aperture?
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Funkade det, eller är du fortfarande fast med problemet?
trebh
Aktiv medlem
Ja jag blev hjälpt av Lars svar. Trivs med Aperture. Arbetsflödet finns det många guider på ute på nätet. Nu letar jag någon guide och råd på hur man kan och kanske bör ställa in dem olika grundinställningarna som finns i programmet. Nackdelen är att programmet inte finns på svenska och jag är inte så där jätteduktig på engelska, men man får väl ta det som en språkkurs samtidigt som man lär sig Aperture.. Som sagt så finns det ju en del grundinställnigar i programmet som man bör göra och dessa svar letar jag nu.
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Jag försökte tidigare hitta en bra grundinställning, men har släppt det nu. Varje tillfälle och kamera ger så olika resultat och kräver olika inställningar. Mitt normala flöde är numera:
Importera bilderna som de är (i och för sig lägger jag på kontaktinfo och lite sådant, men inga justeringar av själva bilden)
Direkt leta upp den mest typiska bilden bland alla och gör eventuella justeringar på den, som exponering, kontrast, färgtemperatur etc
"Lift adjustments" från den bilden, markera alla bilder och kör "Stamp adjustments" på dem
Hämta kaffe medan datorn justerar och bygger förhandsvisningar av alla bilder
Sätt igång och rensa, bedöm, välj och bearbeta vidare
Om det är det bästa sättet låter jag vara osagt, men för mig funkar det bra. Ofta innehåller en import många bilder i liknande miljö och vid liknande tillfälle och ljus, så den första justeringen som jag lägger på alla bilder gör det mest lite lättare att köra nästa steg som är mest är rensning och val. Alla bilder som sedan kommer användas kräver ändå individuella justeringar i slutändan.
Importera bilderna som de är (i och för sig lägger jag på kontaktinfo och lite sådant, men inga justeringar av själva bilden)
Direkt leta upp den mest typiska bilden bland alla och gör eventuella justeringar på den, som exponering, kontrast, färgtemperatur etc
"Lift adjustments" från den bilden, markera alla bilder och kör "Stamp adjustments" på dem
Hämta kaffe medan datorn justerar och bygger förhandsvisningar av alla bilder
Sätt igång och rensa, bedöm, välj och bearbeta vidare
Om det är det bästa sättet låter jag vara osagt, men för mig funkar det bra. Ofta innehåller en import många bilder i liknande miljö och vid liknande tillfälle och ljus, så den första justeringen som jag lägger på alla bilder gör det mest lite lättare att köra nästa steg som är mest är rensning och val. Alla bilder som sedan kommer användas kräver ändå individuella justeringar i slutändan.
tomas.a.dagobert
Ny medlem
När jag importerar mina RAW filer till Aperture så ser dem bra ut, men efter några sekunder så ändras dem och blir väldigt överexponerade med utfrätta högdagar. Är det någon inställning som jag kommit åt av misstag eller vad kan jag göra för fel? Jag är nybörjare med Aperture
Samma problem som jag har just nu, för mig beror det på att jag har en Sony A6000 och Aperture har ännu inte stöd för dessa RAW-filer riktigt än, efter senaste uppdateringen kan den läsa in dom men dom blir väldigt väldigt överexponerade.
Vad har du för kamera?