Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Problem vid formatering i KM D5D
- Trådstartare Zebulah
- Start datum
.Z.
Aktiv medlem
Jag vet inte hur viktigt det är att formatera men det kan ju aldrig skada & jag tycker för egen del att det måste vara bättre att åtminstone göra det då & då än aldrig, i & för sig då enklast att göra det vid varje tömning...Fesse skrev:
OK, kanske man skulle börja med det, har inte märkt nån skillnad på mina kort ännu men det kanske man skulle kolla på som sagt...
JOLidman
Aktiv medlem
Re: Re: Formatera ...
Jo du Anders! och inte nog med det utan en Tokina 90-200/2.8 lyckades någon annan lägga rabarber på. Blir till att hålla ögonen öppna och du Anders, hittar du någon lämplig erkänt skarp glugg i nu nämnda bränvidder så tar jag tacksamt emot tips.
Jan-Olof
Anddje skrev:
/Anders
synd på 70-210:an, 680kr var ju rejält billigt med.
Jo du Anders! och inte nog med det utan en Tokina 90-200/2.8 lyckades någon annan lägga rabarber på. Blir till att hålla ögonen öppna och du Anders, hittar du någon lämplig erkänt skarp glugg i nu nämnda bränvidder så tar jag tacksamt emot tips.
Jan-Olof
Matte_J
Aktiv medlem
Att formatera kortet kan inte göra någon som helst nytta om man inte upplever problem med skrivning till eller läsning av kortet. Någon defragmentering kan inte ske, eftersom inga filer finns att defragmentera när de befintliga bilderna är borta. Defragmentering är en process som flyttar om eventuella delar av en fil - själva lagringsblocken i kortet påverkas inte av en defragmentering. I och med att man raderar alla bilder så blir kortet tomt och alla block på kortet blir lediga för lagring.
Formatera behöver man bara göra när kortet beter sig lustigt (kanske snarare olustigt...?) på något vis. Alltså exakt samma princip som för en hårddisk eler en diskett.
I och för sig kan väl knappast en omformatering göra någon skada, men någon nytta gör den definitivt inte, utom för att reparera eventuella problem.
Formatera behöver man bara göra när kortet beter sig lustigt (kanske snarare olustigt...?) på något vis. Alltså exakt samma princip som för en hårddisk eler en diskett.
I och för sig kan väl knappast en omformatering göra någon skada, men någon nytta gör den definitivt inte, utom för att reparera eventuella problem.
Skalis
Aktiv medlem
Personligen så tycker jag att det känns tryggare att formatera kortet i kameran så att den får det som den vill.
Jag vet att vissa gamla kompaktdigitaler här på jobbet strulade om man formaterat kortet i datorn. Det gick bra att fota och att titta på bilderna i displayen, men det gick inte att tanka ur bilderna via en kortläsare efteråt...
/Fredrik
Jag vet att vissa gamla kompaktdigitaler här på jobbet strulade om man formaterat kortet i datorn. Det gick bra att fota och att titta på bilderna i displayen, men det gick inte att tanka ur bilderna via en kortläsare efteråt...
/Fredrik
.Z.
Aktiv medlem
Då är det ju lika bra att alltid formatera i stället för att tömma, varför invänta eventuella problem?iMatte skrev:
Matte_J
Aktiv medlem
.Z. skrev:
Då är det ju lika bra att alltid formatera i stället för att tömma, varför invänta eventuella problem?
Ja, om man tycker att det är värt den extra tid det tar, men problem uppstår väl egentligen inte "med tiden", dvs det är inte mer sannolikt att kortet tappar ordningen på blocken bara för att det var länge sedan du omformaterade. Problem uppstår snarare av slump eller buggar i programvaran, alltså något som lika gärna kan uppstå en kvart efter formateringen. Jag vet att många har som princip att "blåsa" datorns hårddisk med jämna mellanrum. Denna filosofi går inte att överföra rakt av på ett lagringskort i kameran, eftersom det man kan uppnå med att blåsa datorn är att rensa ut en massa cachefiler, temp-filer, fragmenterade och korrupta systemfiler. På kamerakortet har du inga systemfiler och alltså inga egentliga fördelar av att omformatera. Det enda sättet att minska risken för problem med kortet är väl att använda det mindre... ;-)
.Z.
Aktiv medlem
Just detta med tidsåtgången är jag lätt konfunderad över...iMatte skrev:
Ja, om man tycker att det är värt den extra tid det tar,
Min 512:a formaterar jag på några få sekunder medan min 1Gb:are behöver 30-40 sek???
Har väl med snabbhet på korten att göra men va vet jag som aldrig kör serietagning & inte har den blekaste aning om hur snabba de är
Nu blir man ju dock i dessa digitala tider lätt stressad över att nåt tar några extra sekunder så jag brukar sansa mig & tänka på hur lång tid det tog för mig att få mina 6x6-dior i handen efter exponering...