Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem vid formatering i KM D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebulah

Aktiv medlem
Köpte nya batterier (Zebramedia) till min D5D eftersom jag kommer att behöva flera vid mina fjällturer. Fotograferade massor vid JSM på skidor i helgen och vid två tillfällen fick jag samma problem. När jag skulle formatera minneskortet gick formateringen bra halvvägs. Sedan hängde sig kameran och det spelade ingen roll vilken knapp jag tröck på - allt var dött. Böt batteri och gjorde om formateringen vilket gick bra. Kan nämna att jag formaterade korten massor av gånger eftersom jag var tvungen att passa på att tömma korten när det passade sig för skidåkarna.

Det jag funderar över är om jag hade extrem otur och försökte formatera precis när batteriet tog slut och om formateringen tar extra mycket kräm från batteriet. Vid båda tillfällena satt de nya batterierna i. Eller skall jag befara att det är något fel på batterierna.

Zebulah skrev:
Det jag funderar över är om jag hade extrem otur och försökte formatera precis när batteriet tog slut och om formateringen tar extra mycket kräm från batteriet. Vid båda tillfällena satt de nya batterierna i. Eller skall jag befara att det är något fel på batterierna.

Nej, Du har inte otur, nya batterier behöver några laddcykler för att kunna prestera fullt ut.

Om det är piratbatterier, så har dessa dock lite sämre prestanda än originalet. Priset är dock bara en bråkdel.. Jag har 3 st extrabatterier för att alltid kunna ha tillgång till ny kraft. Ingen av dessa verkar hålla riktigt lika länge som originalet, även efter att ha arbetat in sig.

När Du har använt batterierna ett tag så kommer det att bli bättre.

Och ja, formattering tar mer energi ur kameran än vad en enstaka bild gör.

/Lycka till Jörgen

För de pengar som du slapp lägga på orginal batterier så skulle jag lägga en slant på större minneskort. Det är alltid en risk med att formatera kortet i fält eftersom man av misstag kan ta bort viktiga bilder.

Det är bättre att formatera hemma i lugn och ro så man kan kontrollera vad det är man tar bort.

Nome Nescio skrev:
För de pengar som du slapp lägga på orginal batterier så skulle jag lägga en slant på större minneskort. Det är alltid en risk med att formatera kortet i fält eftersom man av misstag kan ta bort viktiga bilder.

Det är bättre att formatera hemma i lugn och ro så man kan kontrollera vad det är man tar bort.

Har med mig en PD70X som jag tankar över bilderna på innan jag formaterar korten. Tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag köper den mängd kort jag skulle behöva eftersom jag är ute 2-4 veckor i sträck. Packningen skulle bli mycket lättare men också plånboken *L*.

En liten teori...
Batterier tappar lite prestanda när de blir kalla. Vet inte hur känsliga Li-jonbatterierna är dock.
Kan det inte vara så att de inte klarar av att leverera rätt spänning för att formatera kortet när de är kalla?

Hur fungerar formateringen med piratbatteriet i när du är inomhus i värmen?

/Fredrik

Skalis skrev:
En liten teori...
Batterier tappar lite prestanda när de blir kalla. Vet inte hur känsliga Li-jonbatterierna är dock.
Kan det inte vara så att de inte klarar av att leverera rätt spänning för att formatera kortet när de är kalla?

Hur fungerar formateringen med piratbatteriet i när du är inomhus i värmen?

/Fredrik

Skall kolla men troligen rä det så att batterierna höll på att ta slut och om det krävs mer kräm när jag formaterar så kanske det var det som fick dem att sluta fungera. Som sagt formaterade jag flera gånger när det inte var några problem. Har dock inte hunnit testa ännu eftersom jag hämtade ut batterierna i torsdags och hann bara ladda upp dem innan jag använde dem. Får hårdköra dem lite fram till påsk då jag skall upp i fjällen en vecka. Vill liksom inte få slut batteri där uppe.

Li-Ion tappar prestanda drastiskt om batteriet blir kallt. Det beror lite på vilken kemi men -5 kan man nog ha som tummregel.

Förvara batterierna nära kroppen innan användning och se till att de inte blir kalla under användning.
Om du skall stå länge på samma ställe så kan det löna sig att cirkulera batterierna mellan kroppsvärme och i kameran. På så sätt använder du aldrig kalla batterier.
Du kan förvara laddade batterier kallt, men innan användning så bör de värmas upp.

Står man och bränner av bilder på löpande band så brukar det inte bli några problem, batteriet blir varmt av strömuttaget, men tar man en bild var 10minut så kan man räkna med att kapaciteten blir kraftigt begränsad. Då kanske ett vertikalgrepp laddat vanliga NiMH fungerar bättre.

Varför formatera kortet? Är det något man bör gör mellan varven, eller varför gör ni det? Själv har jag aldrig formaterat något kort och kan inte riktigt komma på varför man skulle behöva göra det...
Känns som att jag missat något, så någon får gärna upplysa mig :)

Gutenisse skrev:
Varför formatera kortet? Är det något man bör gör mellan varven, eller varför gör ni det? Själv har jag aldrig formaterat något kort och kan inte riktigt komma på varför man skulle behöva göra det...

Snabbaste sättet att tömma kortet på alla bilder. Gissar jag för jag har inte kollat om man kan markera alla bilder och ta bort dem. Observera att det gör jag bara utomhus, hemma raderar jag korten/filerna på vanligt sätt i en kortläsare.

Radera alla bilder

Zebulah skrev:
Snabbaste sättet att tömma kortet på alla bilder. Gissar jag för jag har inte kollat om man kan markera alla bilder och ta bort dem. Observera att det gör jag bara utomhus, hemma raderar jag korten/filerna på vanligt sätt i en kortläsare.

Har heller inte testat vad som går snabbast, men KM D7D har i alla fall alternativet, radera alla bilder på ett kort. Du behöver inte markera några bilder för att radera alla. Borde finnas på D5D också.

Det kan ju vara värt att prova nästa gång, går det inte snabbare, så är det ju bara att fortsätta som Du gör idag.

/Jörgen

Re: Radera alla bilder

jorgen.hubner skrev:
Har heller inte testat vad som går snabbast, men KM D7D har i alla fall alternativet, radera alla bilder på ett kort. Du behöver inte markera några bilder för att radera alla. Borde finnas på D5D också.

Det kan ju vara värt att prova nästa gång, går det inte snabbare, så är det ju bara att fortsätta som Du gör idag.

/Jörgen

Jag är tekniker och en sån börjar alltid med att kasta bort manualen för vi vet hur man gör allt *L*.

Om jag skall vara ärlig så har jag nog det alternativet på min A200 och att det inte skulle finnas på femman är väl rätt otroligt så jag får nog lov att kolla upp det.

Gutenisse skrev:

Om man t.e.x kopierar över bilderna till datorn istället för att klippa ut, så finns dom väl kvar på minneskortet.(tror jag) Då kan det vara läge att formatera.

ps är lite nyfiken på vad du gjorde av bilderna innan du formaterade:)

Formatera ...

När jag invigde min KM D7D så formaterade jag först kortet i datorn, via kortläsare. Därefter stoppade jag in kortet i kameran som gladerligen tog emot kortet utan att fråga om någon formatering.

Betyder detta att KM D7D använder sig av standard XP-format vid formatering?

Orsaken till att jag formaterar med hjälp av datorn är att eventuella felaktiga sektorer markeras i datorn men inte i kameran. Du får med andra ord reda på om någon sektor spökar när du formaterar kortet med hjälp av datorn.

När jag gjorde så med min Nikon och satte in kortet i kameran efter att ha formaterat kortet med hjälp av datorn fråga kameran, NikonCoolpix 995, alltid om jag ville formatera kortet.

Flytta bilder från kort till hårddisk.
När jag flyttar bilderna från kortet till hårddisken markerar jag alla bilderna på kortet (Ctrl + A) och sedan högerklick "Flytta hit". Då kommer kortet att vara tomt när jag är färdig.

/Jan-Olof

Re: Formatera ...

JOLidman skrev:

Flytta bilder från kort till hårddisk.
När jag flyttar bilderna från kortet till hårddisken markerar jag alla bilderna på kortet (Ctrl + A) och sedan högerklick "Flytta hit". Då kommer kortet att vara tomt när jag är färdig.

/Jan-Olof

Det är exakt så jag också gör. Ctrl+A, Ctrl+X och Ctrl+V i målmappen. Sen är ju kortet tomt...

Vet inte om korten är oformaterade när man köper dom, men i så fall formaterade jag kortet innan första användningen.

Verkar som att vi alla jobbar lite olika med hur vi flyttar kort till datorn, raderar korten etc :) Kul att det finns allternativ - det hade ju varit tråkigt om alla gjorde likadant ;)

Jag kopierar bilderna från kortet till datorn & formaterar sedan kortet i kameran...

Har fått för mig att kopiering av kortet till hd är säkrare i fall något skulle hända vid överföringen, om det händer så finns ju bilderna kvar på kortet.

Formatering bör ju rensa & defragmentera kortet bättre än en tömning, eller?

//Larsa

Senast ändrad:
Re: Formatera ...

JOLidman skrev:
Betyder detta att KM D7D använder sig av standard XP-format vid formatering?
Antagligen kör kameran FAT16/32 så sålänge man inte formaterar som NTFS så borde det funka, tvivlar på att Minolta köpt hemlig information om skrivning till NTFS av Microsoft för en kamera ;)

/Anders
synd på 70-210:an, 680kr var ju rejält billigt med.

Jag brukar alltid kopiera bilderna från kortet till datorn och sen ta bort dom när jag satt tillbaka kortet i kameran. Jag tar alltid Radera och sen Radera alla, tar knappt 3 sekunder på mina 1GB kort så jag tycker att det är det smidigaste sättet. Jag är oxå lite nyfiken på vad man skulle känna på att formatera kortet mellan varje gång.

Fesse skrev:
Jag är oxå lite nyfiken på vad man skulle känna på att formatera kortet mellan varje gång.
Som jag skrev tidigare så tror jag att en formatering rensar bättre, mindre risk för att skräp ligger kvar.

Har läst om kort som blivit sega i längden då de aldrig formaterats utan bara tömts, läst som sagt var & ej upplevt själv så huruvida det verkligen är så vet jag ej.

Jag formaterar dock alltid mina kort i kameran efter att ha kopierat över bilderna till datorn, det kan ju inte skada & går ju fort.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar