Annons

problem med Zeiss 85 1.4 ZF i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)
Liten uppdatering

Verkar som objektivet exponerar lite bättre i plus grader.. dock inte helt rätt
men inte så mkt som innan då det var kallare.
Men det är kanske inte så konstigt då oljan på lamellerna borde bli mera seg vid kyla eller?
Får bli mer uppdatering senare då det verkar som säljaren inte kommer hem förrän nästa vecka

Ronny//

Felet hittat och åtgärdat.

Hej alla glada forumrävar.
Träffade Ronny idag och köpte tillbaka objektivet. Vill ju att allt ska gå rätt till.
Mycket riktigt så bländade det inte ner tillräckligt snabbt. Det var lätt att se när man kikade på det. Tog hem det och skruvade bort de fyra skruvarna som sitter på bottenplattan. Lyft den och såg direkt vad felet var. Det hade kommit röd loctite på själva armen där fjädern sitter som ska blända ner. Har nu rengjort det ordentligt där och nu fungerar det som det ska. Kameran med objektivet på har även legat ute i ett par timmar så att det har blivit kallt, och det gör ingen skillnad.
Tur att saker och ting kan vara enkelt ibland ;-)

Bilagor

• IMG_6253.jpg
    IMG_6253.jpg
    7 KB · Visningar: 136
Roligt att höra att du lyckades hitta felet och fixa det! Samt att du uppträder som en mycket seriös säljare. Jag skulle inte tveka att handla något från dig - inte ens detta Zeiss-objektiv nu, ifall jag hade haft någon kamera med fattning som passade. Vilket jag inte har trots att jag har femtio-elva olika kamerasystem (givetvis alldeles för många)...

Aja baja, Zeiss, sånt väntar man ju sig inte (utgår från att det inte är du som kladdat dit för mycket Loctite).

Fast vid närmare eftertanke kanske man inte ska klanka på Zeiss - är det inte Cosina som tillverkar dessa objektiv?
.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar