hildagrahnat
Medlem
Jag skaffade en Holga för att jag ville prova vänddia. Jag köpte den film som enligt lomography.coms filmsida skulle ge det resultat jag önskade: Fuji Velvia 100. Jag fotograferade i fullt solljus, men alla bilderna blev jättemörka, nästan svarta. Och alla blev väldigt röda, och färgerna blev inte alls så spännande som jag hoppats. Jag vet att resultatet med vänddia varierar mellan olika filmer och olika framkallare, (och att lite av syftet är att de ska bli röda). Men jag undrar ändå om det är nåt annat som kan vara fel. Eller är det bara jag som är naiv och dum?
Nu tänkte jag prova "vanlig" film istället, men vet inte vilken jag ska välja. Räcker det med ISO 100 om jag ska fotografera i dagsljus, eller borde jag köra med ISO 400? Jag tvekar eftersom alla bilderna blev så mörka med vänddian och det var ISO 100.
Alltså, är anledningen till att mina bilder blev mörka att det var vänddia, eller kommer de bli lika mörka om jag kör "vanlig film"?
Jag är tacksam för all hjälp och alla tips ni kan ge!
Nu tänkte jag prova "vanlig" film istället, men vet inte vilken jag ska välja. Räcker det med ISO 100 om jag ska fotografera i dagsljus, eller borde jag köra med ISO 400? Jag tvekar eftersom alla bilderna blev så mörka med vänddian och det var ISO 100.
Alltså, är anledningen till att mina bilder blev mörka att det var vänddia, eller kommer de bli lika mörka om jag kör "vanlig film"?
Jag är tacksam för all hjälp och alla tips ni kan ge!