Annons

Problem med trådlösa blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Walemark

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag känner mig urdum här, men jag köpte mig ett par trådlösa mottagare till mina blixtar (Phottix Aster) och tänkte prova dem nu ikväll utomhus.
Blixtar och kamera var inställt på manuellt, men ändå så ville inte kameran utlösa blixtarna.
Jag vet att sändaren hade kontakt med blixtarna för de funkade när jag testutlöste med den inbyggda knappen på sändaren.

Borde inte sändaren dra igång blixtarna så fort jag trycker av? Måste jag göra nån inställning på kameran för att den ska skicka blixtar oavsett vilket ljus den mäter?
Jag upplevde att när kameran tyckte motivet var för ljust så triggade den inte blixtarna....

Kameran är en D700.
 
Jag är själv novis på hela området med fotografering. Men en sak som slår mig är slutartiden. Hur är den inställt? Om jag inte är ute och cyklar så klarar normala blixtar bara av en slutartid på 1/200, vilket bör vara den maximala du kör med. Kanske något steg lägre, ex 1/160.
 
Jo, det stämmer att blixtarna inte är lika snabba (normalt sett).
Men saken är att allting är inställt manuellt och kameran kommunicerar inte med blixtarna mer än att den skickar en signal till sändaren i hotshoen.
Det var mörkt ute bortsett från en gatlykta, och om jag mätte på motivet så var det för ljust och blixtarna utlöstes inte. Om jag däremot riktade ner kameran mot marken, där det var mörkare, så gick blixtarna igång...
Det kändes som att kameran bara triggade blixtarna när det var FÖR mörkt och inte hela tiden, oavsett uppmätt ljus. Phottix Aster är ju heller inget avancerat system.
 
Ställ kameran i läge M och ISO till 200, se till att ISO Auto är frånkopplat. Ställ slutartiden till 1/200sek och använd bästa bländare för ditt objektiv (där det är skarpast) kanske bländare 8. Ställ sedan in ljuset så att du får ditt motiv rätt exponerat.
 
Hej, jag kör också med trådlösa fast på en Sony a500, den har max(min?) synk tid på 1/160 tror jag det är, men det går att fyra av blixtarna på kortare tider, dock blir ju inte bilderna så bra alltid... men trigga gör den hela tiden, på alla program P/A/S/M.

/Leif Klasson
 
Jag har nu gjort ett nytt försök och det verkar som att bländaren spelar in här. Men det är inte konsevent utan funkar "ibland". T.ex kommer ingen blixt vid f8 men om jag drar upp till f12 så kommer blixten...

Kan tillägga att jag fotade i en oupplyst park i vintermörker och -10 grader. Men det ska väl inte påverka?
 
Tryck på återställning på din kamera. Det finns två små gröna prickar invid knapparna att hålla inne samtidigt får att återställa alla mjukvaruinställningar till "default value". Ställ sedan in igen enligt de instruktioner jag gav dig i förra inlägget. Funkar det inte då så är det fel på kameran.
 
ANNONS