Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med STE2 och D-lite

Produkter
(logga in för att koppla)

kalliljas

Medlem
Hej! Har fått avsevärt mycket fler kunder på sistone, och slog därför till på ett D-lite-set idag.

Har dock dessvärre redan stött på problem. När jag använder min 40D, antingen med ste2 eller den inbyggda blixten slår d-liten också en blixt, men den påverkar inte bilden. Däremot när jag kopplar in synkkabeln i kameran, fungerar allt som det ska. Konstigt är bara förnamnet.

Jag har letat efter passande trådar här, men inte hittat någon som passar in riktigt bra i min beskrivning.

Tacksam för snabba svar. Jag tänkte använda dem skarpt på onsdag. :)

Hejsan,

Den inbyggda blixten skickar ut en förblixt som kameran mätet ljuset på och ställer in huvudblixten korrekt. När denna skickas ut så slavas dona D-lite blixtar igång. Sak samma när du använder din ST-E2.

Du måste ställa in blixten så att du använder den helt manuellt, alltså utan TTL, men det tror inte jag fungerar med den inbyggda blixten men är inte helt 100% säker.

Jonas

Ok, tack! Dessvärre är den menyn skuggad och kan inte väljas. Något tips om hur man kan lösa det? Vore trist att behöva köpa en till sändare när man har en ste2.

jonasandersson skrev:

Du måste ställa in blixten så att du använder den helt manuellt, alltså utan TTL, men det tror inte jag fungerar med den inbyggda blixten men är inte helt 100% säker.

Den inbyggda blixten kan inte köras manuellt. Så det blir till att koppla in sladdarna.

Det ska funka med ST-E2, men den ska inte vara inställd på E-TTL. Det ställer du in i kameran och då blir den en vanlig IR sändare.

Att lösa ut dom med den inbyggda blixten kan du glömma för där går det inte att undvika förblixten. Du kan lösa ut dom med en extern kamerablixt om du ställt den på manuell och därmed satt förblixten ur spel, men det ger oönskat ströljus.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar