Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Soligor/Promaster 100/3,5 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,

Nån som vet om det finns flera versioner av ovanstående objektiv? En för analoga Canon EOS och en för digitala EOS? Ropade in ett sånt objektiv på Tradera och det funkar inte riktigt som det ska på min 350D. När jag trycker in nedbländningsknappen alternativt tar en bild med mindre bländare än full glugg låser sig objektivet i nedbländat läge och jag får Err99. Är det fel på objektivet eller finns det två olika versioner? Att jag undrar över om det finns två olika versioner beror på att säljaren uttryckte sig såhär på Tradera:
"Fungerar med Canons Analoga EOS kameror, ej digital vad jag vet, kan ej garantera det!!!"

Köpte trots det objektivet, trodde väl att jag visste bättre...

Har surfat runt både på Soligors och Cosinas websidor utan att hitta någon info om detta, så jag misstänker att mitt objektiv helt enkelt är felaktigt. Någon som vet?

//Anders

Senast ändrad:
Det finns inte någon särskild för digitala. Soligor, Cosina, Vivitar eller vad de nu kan säljas som är alla precis samma. Jag har själv ägt ett och provat ett annat ex, båda gångerna på digital. Det du beskriver låter som nåt jag råkade ut för med ett helt annat objektiv, bländarlammellerna hakade upp sig. Jag fick byta hela paketet och det var dyrt!

Jag kan inte säga helt säkert, men jag tror att det helt enkelt är fel på objektivet.

Nu har jag pratat med säljaren, vilket jag givetvis borde gjort innan jag bjöd. Han (för övrigt medlem på FS) menar att det funkat prickfritt på analoga EOS men att han ibland fått Err99 på sin 20D. Jag får Err99 varje gång jag försöker ta en bild med mindre bländare än 3,5. Dessutom har jag stora problem att häva bländarlåsningen. Har lyckats ett par ggr, men nu verkar det helt låst. Öppningen är minimal, dvs bländare 22, även när jag tar av objektivet...
//Anders

Jag hade ett objektiv som också började med att ge err99 bara i vissa lägen och med vissa bländare, det tog lång tid innan jag insåg att det var objektivet det var fel på. Men sen blev det värre och värre, och till slut blev det err 99 hela tiden. Det gick över ett år från att jag började märka problemet någon enstaka gång tills det blev helt obrukbart. Då skickade jag in det och fick till svar att hela bländarpaketet behövde bytas. Kostnaden blev ca 2400 kr.

Jag tror fortfarande att det är fel på objektivet. Sen är det möjligt att säljaren inte insett det.

Ska försöka få tag i nån i min närhet som har ett analogt EOS-hus att testa objektivet på.
//Anders

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar