Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med softboxar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en D-Lite 2. Jag har två sladdar till resp softbox, men jag har bara en ingång på kameran. Hur gör jag? Jag får inget ljus på bakgrunden. Ska inte blixten utlösas på båda softboxarna?? Jag har en softbox mot bakgrunden (som inte är kopplad till kameran) och den andra mot modellen (som är kopplad till kameran). Tack på förhand! //Bee

Se till så att du slår på slav-sensorn på blixten du inte har sladd till, då kommer den slå automatiskt när den första blixten slår.

Tack!

Nu blev det ju genast bättre!! Jag har aldrig tagit studiobilder förut så nu blir det något att bita i;)) Nu gäller det bara att lära sig hur softboxarna ska stå inställda och placerade. //Bee

En tumregel för softboxar är att de ska stå nära, ungefär lika långt bort från motivet som softboxens diagonal. Det innebär att de ofta är precis utanför bild. Meningen med en softbox är att få mjukt ljus, och då måste ljuskällan vara "stor" i förhållande till motivet. Flyttar du den längre bort blir den "mindre". Ett vanligt misstag. Men sen är det också bara en tumregel som man får använda/strunta i efter eget behov/huvud.

Placeringen av ljuskällan beror helt och hållet på vad du vill uppnå. Framifrån för att fylla i skuggor, från sidan för att accentuera texturer/skapa skuggor, uppifrån för ett mer "naturligt" utseende på ljuset (solen lyser normalt inte underifrån utan mestadels uppifrån vilket gör att vi är vana att se ljuset falla så), bakifrån för att tex separera motivet från bakgrund. Detta är självklart bara grova förenklingar och med flera blixtaggregat kan man göra kombinationer av dessa. Det är bara att experimentera och lära!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar