Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skärpa (vimmelfotografering)

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusHellberg

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har nyligen fått jobb som vimmelfotograf och är oerhört glad för det.

Har dock märkt ett problem som uppstår på många bilder, jag får en jobbig oskärpa.

Självklart är det fokuseringen som ligger fel, men undrar också om det kan bero på utrustning? Använder mig utav en Nissin Di622-blixt och känns som om den inte hittar fokuseringen helt ibland, objektivet är ett original 18-105vr och huset är en D7000.

Kör M med AF-s och dynamisk fokus och inte bara en statisk fokuspunkt i mitten.

Jag själv börjar noja lite över blixten, samt om det kanske är bättre att ha en statisk fokuspunkt då fokusen alltid lägger sig där än att det springer iväg och fastnar på något annat runt om.

Vad tror ni?

,Linus
 
Jag vet inte exakt hur din kamera funkar men jag får bara AF-hjälpljus från blixten (röda lampan) om jag har AF-S inställt. Sedan funkar den på "auto" kanske är motsvarande ditt dynamiska läge. Ställer man istället singelpunkt så funkar det med punkterna i mitten, men flyttar jag fokuspunkten åt sidorna tänder den inte hjälplyset. Så jag undrar hur effektiv hjälplampan kan vara med dynamisk läge?
 
Jag vet inte exakt hur din kamera funkar men jag får bara AF-hjälpljus från blixten (röda lampan) om jag har AF-S inställt. Sedan funkar den på "auto" kanske är motsvarande ditt dynamiska läge. Ställer man istället singelpunkt så funkar det med punkterna i mitten, men flyttar jag fokuspunkten åt sidorna tänder den inte hjälplyset. Så jag undrar hur effektiv hjälplampan kan vara med dynamisk läge?

Har inte testa med "statisk" punkt ännu, men ska nämligen fotografera ikväll igen så ska testa då med det. Dynamiska syftar jag på "Auto" med fokuspunkter, ja. Det enda jag känner just med lampan på blixten är att den är så svag och mörk.. känns som om den inte fungerar så bra i mörka miljöer, så hjälplampan i sig är jag inte nöjd över alls..
 
Varför inte blända ner, du daskar ju ändå på med blixt?

Då får du inte med lika mycket annat ljus, så det ser ut som du står i ett mörk rum istället för en klubb. Så att hålla bländaren ganska stor är en fördel för stämning, men det blir såklart svårare att hitta fokus. Jag föredrar bilder där det syns att man är på en klubb framför knivskarpa bilder som har svart bakgrund.

Till TS, Jag förstår inte riktigt vad du menar med att blixten inte hittar fokuseringen? Den behöver ju inte fokusera på något?

Min filosofi för mingel (och mycket annat) är att köra så manuellt som möjligt, kameran kommer ändå inte att vara smart nog för att ta den bild du vill ha dessa förhållanden.
 
Bländar man ner blir bakgrunden mörkare och man måste förlänga slutartiden så att man kanske får rörelseoskärpa eller höja isot så bruset ökar om man nu inte vill ha det förstås.
Testa ta med långa tider och sync på andra ridån,det blir rätt kul vimmelbilder.
 
Har du fler objektiv att testa mellan? Om du har ett UV filter på objektivet, testa ta bort det.

Jag hade även provat blända ner och höja ISO. Då får du ljus från bakgrunden samtidigt som du får större skärpedjup. När jag fotar på pub med min D800 så kör jag ISO 3200-6400 och utan blixt med bländare 1.8-2.8. Men det ger ju lite andra bilder. http://dayviews.com/lonian/2013/11/3/ Några av korten är med blixt kombinerat.
 
Till TS, Jag förstår inte riktigt vad du menar med att blixten inte hittar fokuseringen? Den behöver ju inte fokusera på något?

Det jag syfta på var om af-lampan på blixten är svag, för den känns otroligt svag och genom det kanske den inte hittar rätt fokusering + om ljusen runt om i klubben lyser upp betydligt mer och genom det så läggs fokuseringen fel?
 
Har du fler objektiv att testa mellan? Om du har ett UV filter på objektivet, testa ta bort det.

Jag hade även provat blända ner och höja ISO. Då får du ljus från bakgrunden samtidigt som du får större skärpedjup. När jag fotar på pub med min D800 så kör jag ISO 3200-6400 och utan blixt med bländare 1.8-2.8. Men det ger ju lite andra bilder. http://dayviews.com/lonian/2013/11/3/ Några av korten är med blixt kombinerat.

Hej!

Jag har ett 50mm 1/8, men det blir för mycket "zoom".
Med 18-105, kan jag inte komma så lågt. Blir inte skärpedjupet mindre desto mindre jag sänker bländaren? Eller är jag helt ute och cyklar.
 
Detta är bilderna jag tog nu i lördags,

https://www.facebook.com/pulsnattkl...89805518194.1073741970.100000915449013&type=3

När bilderna dras ner till 1500x1000 och sen lite till när de väl publiceras på Facebook så syns inte oskärpan så värst mycket. Men det skiter jag i, jag vill ha skarpa bilder från början och det gick inget vidare med statiskt fokuspunkt då människor rör sig, sitter i olika vinklar osv..

Så börjar undra om det är blixten som har för svag hjälplampa, som inte kan konkurrera med ljuset runt om.

EN fråga till er, bättre blixtar som Nikons egna Sb-700/900, blinkar inte själva blixten som hjälplampa för att lysa upp personerna i mörka miljöer? Har för mig att min kamrat har en sådan blixt (fast canon).
 
Skärmavbild 2014-02-11 kl. 20.50.00.jpg

Detta är ett prakt exempel på så dålig skärpa att jag inte ens kunde skicka in bilden.. Så bra ut på displayen och dum nog gick med med på det. Sen på datorn är det en annan syn.

Otroligt störande, då fokuseringspunkterna läggs på personerna (på vad jag kommer ihåg).

Samt nattklubben fick lite klagomål om en tjej som tyckte det var tråkigt att bilden inte kom upp när de trots allt hade ställt upp på bild. Så måste få kläm på detta problem, snarast.
 
Och nu märkte jag ett nybörjarmisstag då slutartiden låg på så lågt som 1/10, genom det påverkar det skärpan osv.. kan vara felet för alla bilder, då man råkar komma emot och ändra slutartiden omedvetet.

Få börja använda U1 och U2 mer istället.
 
Med lång slutartid och blixt borde du få en skarp bild (fryst av blixten) och en lite suddig överlagrad (belyst av omgivande ljus).
 
Som ovanstående skriver, 1/10 s med blixt ser inte ut på det där viset om fokus ligger rätt.

Här är två exempel på foton tagna med blixt och en sekunds slutartid:
http://2.bp.blogspot.com/-P8oxwl_CcOA/UiX-4lGEo5I/AAAAAAAAJ48/WWpvKqUa_s4/s1600/HANNA+PETER587.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-7NJnDDaYhGc/UiX-z-wG9GI/AAAAAAAAJ3k/jFAD_xrPuRE/s1600/HANNA+PETER554.jpg

Jag tror, som du redan nämnt, att det vore bra att skaffa en blixt med inbyggd hjälplampa. Brukar fota mingel/fest under kvällen på bröllop, och då är SB-800 till stor hjälp. M.h.a. den sitter autofokus nästan lika snabbt och säkert som i dagsljus.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
ANNONS