Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skärpa (vimmelfotografering)

Produkter
(logga in för att koppla)
Byt objektiv

Dessvärre verkar det vara ojämn kvalitet på Nikons 18-105or, jag har sett fantastiska bilder tagna med det och valde först det före 16-85. Jag sålde dock det förstnämnda och är fortfarande sur över att jag "snålade" och inte köpte 16-85an direkt.

Mitt förslag är att du testar en 16-85a och ser om det ändrar något för dig.

Jag upplevde stor skillnad mellan dessa objektiv. Visserligen är 16-85an tyngre, men också påtagligt bättre. Inte bara var det gäller skärpa, utan även färgåtergivning och bokeh.
 
Dessvärre verkar det vara ojämn kvalitet på Nikons 18-105or, jag har sett fantastiska bilder tagna med det och valde först det före 16-85. Jag sålde dock det förstnämnda och är fortfarande sur över att jag "snålade" och inte köpte 16-85an direkt.

Mitt förslag är att du testar en 16-85a och ser om det ändrar något för dig.

Jag upplevde stor skillnad mellan dessa objektiv. Visserligen är 16-85an tyngre, men också påtagligt bättre. Inte bara var det gäller skärpa, utan även färgåtergivning och bokeh.

Jag instämmer med föregående talare. 16-85 är ett verkligt lyft jämfört med 18-105. Om märkestrogenhet inte är viktigt för Dig så kolla på Sigma 17-70 Contemporary också.
 
Fotograferade nu i helgen, fick låna en SB-900. TTL:en är helt underbar och blir oerhört bra ljus, dock var det inte problemet med hjälplampan, jag fick nämligen testa att finjustera skärpan i menyn, drog till -15 och det betydligt skarpare, men känner att jag fortfarande inte är i mål. Så det är ett nytt objektiv som gäller som sagt. Istället för 50 bra bilder utav 300 tagna, så fick jag ut 72 bilder av 200 bilder med denna inställning.

Och ni tipsa om 16-85mm, det har jag varit inne på att skaffa, så det blir nog nästa inköp!

Bugar och bockar för alla svar, det har hjälpt och nu börjar jag komma på fötter!
 
ANNONS