Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med RAW i Lightroom.

Produkter
(logga in för att koppla)

ohrn

Ny medlem
Tja!

Jag har nyligen lagt vantarna på en Eos 50D. Var ute och provkörde lite i kvällsljuset. När jag kom hem och skulle ladda in raw-bilderna i Lightroom ville den inte ladda in dem. Lightroom påstod att filerna antingen var trasiga eller inte stöddes. Jag har i princip alltid fotat raw med min tidigare kamera 400D.
Jag förstår inte alls varför den nu helt plötsligt inte skulle vilja ha mina bilder. Någon som vet vad som kan vara fel?

Tack på förhand!
/ MVH Kalle
 
Tja!

Jag har nyligen lagt vantarna på en Eos 50D. Var ute och provkörde lite i kvällsljuset. När jag kom hem och skulle ladda in raw-bilderna i Lightroom ville den inte ladda in dem. Lightroom påstod att filerna antingen var trasiga eller inte stöddes. Jag har i princip alltid fotat raw med min tidigare kamera 400D.
Jag förstår inte alls varför den nu helt plötsligt inte skulle vilja ha mina bilder. Någon som vet vad som kan vara fel?

Tack på förhand!
/ MVH Kalle

Vilken version av Lightroom och Camera Raw har du? Nu kan jag inte versionshistoriken för Canon, men 50D-stödet kan ju ha lagts in senare. Bara för att den kan öppna en råfil, behöver den inte kunna öppna en annan (tagen med en annan kamera).
 
Har du uppdaterat Lightroom?

Edit: Oj då, nu blev det lite tjatigt ;-) Sorry!
 
Ska nu om jag kan få ner en uppdatering. Mycket underligt, för jag brukar alltid ladda ner uppdateringarna som poppar upp vid programstart. Visade sig att jag har version 2.0 av Lightroom. Tack för tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.