Annons

Problem med Picasa 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt Picasa 3 några år. Nu går det inte längre att lägga in nya bilder i systemet. Har endast några tiotal bilder där, så det kan omöjligen vara överfullt.
Vad gör man? Kan somliga filtyper vara spärrade? Någon handledning på svenska finns inte.

Menar du att du inte kan lägga upp bilder på webben, eller menar du att programmet inte kan hantera dina bilder i datorn?

Menar du att du inte kan lägga upp bilder på webben, eller menar du att programmet inte kan hantera dina bilder i datorn?

Jag kan helt enkelt inte lägga in bilder vare sig på webben eller i Picasas sk "album". Hur överför man bilder från "mina bilder" eller "skrivbordet" till Picasa? Ska man öppna systemet på något särskilt sätt?

Du har väl ställt in vilka foldrar som picasa ska läsa in för att skapa albumen? Om du inte gjort det så fixar du det via Arkiv --> Lägg till mapp, och välj sen den folder som du har dina bilder i. Markera foldern med "sök alltid" -symbolen. (detta om du använder picasa 3.6, tror det såg något annorlunda ut i den tidigare versionen men principen är detsamma iaf).

Ja, gör du så så kommer Picasa att automatiskt uppdatera sina lokala album när du lägger till bilder i respektive mapp. Sen kan du skicka vidare till webalbumet, om du vill.

Man kan dessutom ladda upp till webalbumet utan att ha Picasa installerat på datorn, om man föredrar det.

Picasakrångel

Får inte picasa att ta till sig bilder från "Mina bilder". Mappen "Mina bilder" är tydligen en speciell mapp av samma typ som "Mina dokument". Hur nyskapar man mappen "Mina bilder"? Var är bästa stället att lägga sina bilder för att Picasa ska ta upp dem?

Hur gör man om man kopierar en bild på internet och vill placera den i Picasa? Har försökt kopiera sådana bilder på Wordsdokument, men det funkar inte.

mvh
Hans Lindquist

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto