Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer_B

Aktiv medlem
Hej som bilden visar blir en stor del av mina bilder "vinda" eller vad man nu skall kalla det. Har inte fotograferat så länge så är inte så hemst insatt i teknikfrågor så därför vänder jag mig till er. Är det jag som gör något fel eller är det fel på kameran/objektivet?

Kamera: eos 350d
Objektiv: ef-s 17-85 is usm

Som ni ser på bilden böjer den sig ut mot kanterna. Så mycket tror jag mig veta att det kallas för barrel, barrel disortion.

Vad är problemt, vad kan man göra åt det ifall det är ett problem?

MVH
Christoffer
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    41.6 KB · Visningar: 288
Antingen skojar/trollar du eller så har du ett radikalt fel i din kamera eller efterbehandling. Jag kan i alla fall garantera att det inte har något med ditt objektiv att göra.
 
Det ända jag har gjort med bilden är: rätat upp den lite samt satt de vita raka sträcket dit och förminskat bildens storlek. Så har tyvärr inte trollat...
 
Ok, då är det tunnformad distorsion orsakad av ditt objektiv. Det finns olika program som kan användas om du har bilder där det stör. Photoshop CS 2 har en funktion, gratisprogrammet Panotools och den kommersiella programvaran Lensdoc kan också användas. Panotools används med fördel i kombination med något grafiskt gränssnitt som t ex PTLens.

(jag ber om ursäkt att jag trodde du drev med oss. Jag trodde du menade de rundade hörnen i kanterna snarare än de kurvade linjerna i bilden)
 
Ok, då vet jag vad problemet är. Är detta ett stort problem som borde åtgärdas på garantiservice eller något jag kan leva med. Helt klart skulle jag vilja ha raka linjer istället för böjda. Vad heter funktionen i cs2 som kan fixa mitt problem?

Tack för snabbt svar.
Christoffer
 
haha ja det blev lite kul faktiskt.. jag trodde också att du menade hörnen..

aja..
om du tänker efter så hr du ett 17mm + objektiv..
vid så kort brännvidd blir disortionen rätt stor..
om du zoomar upp dig så ser du säkert att disortionen blir mindre..


en rätt extrem jämförelse för att "bevisa" (jag tappade bort mina ord på vägen hem från skolan)

fisheye objektiv = extrem vidvinkel = extrem disortion

supertele = ett 600mm objektiv har långt ifrån lite stor disortion
 
Christoffer_B skrev:
Är detta ett stort problem som borde åtgärdas på garantiservice eller något jag kan leva med. /../ Vad heter funktionen i cs2 som kan fixa mitt problem?
Det är inte ett "fel" på objektivet utan inbyggt i konstruktionen. Problemet brukar vara störst på zoomar eftersom de har många kompromisser i konstruktionen. Vill man slippa det skall man köpa riktigt dyra fasta objektiv, och inte ens då är det säkert att man slipper när det gäller vidvinklar.

Photoshopfunktionen heter Lens correction och finns i filtermenyn.
 
Då va den frågan avklarad. skall pröva mig på funktionen i cs2 då och se hur det går. I fortsättningen skall jag försöka att inte ta närbilder i wide läget. Tack för era svar.
Christoffer
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.