Annons

Problem med objektiv till 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

boreng

Ny medlem
Hej!

Jag har en canon eos 350d lens-kit som köptes förra sommaren. Jag har även en gammal eos 500 med tillhörande sigmaobjektiv, bla ett 100-300 mm. Detta trodde jag skulle passa till min digitala canon 350d. Det gör det, men oftast kan man inte ta något kort då hela kameran hänger sig och i displayen står det "error 99". Sedan kan man försöka stänga av den och sätta på den igen några gånger och då kan det funka att ta ett kort. Men rätt som det är så står det återigen samma meddelande.

Är det någon som känner till vad det kan bero på eller tips på vad man kan göra åt det? Någon som stött på liknande problem?

Sigmaobjektivet har automatik och är relativt nytt. Dock tillverkat precis innan första digitala systemkamerorna för privat bruk kom ut på marknaden. Funderar således, efter ständigt krångel, att köpa ett av canons nyare objektiv.
 
"Lite äldre" objektiv från tredje part kan behöva en uppratering av mjukvaran för att fungera ihop med nyare kamerahus. Jag tror att Sigma gör detta gratis.
 
hur gör man då?

Hej!

Tack för svar! Hur går jag tillväga då om jag skall uppdatera programvaran, i objektivet då eller? Har aldrig hört om detta.

mvh björn
 
Det är http://www.zieger.se som har hand om justeringarna av Sigmas objektiv. Som jag förstått så gör dom det gratis (Sigma betalar) men är osäker om dom kan åtgärda alla gamla modeller som felar. Hör med dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.