Annons

Problem med Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

VicR

Aktiv medlem
Har haft min D40 i snart ett år nu utan några smärre problem. Men, sedan ett par dagar, så visas det på skärmen varje gång jag startar kameran "Fel. Tryck på avtryckaren igen.", Jag trcker på avtryckaren, men inget händer. Kameran har aldrig gjort så innan. Det enda "nya" jag gjort med kameran var att använda ett 18-200 objektiv av en vän, detta använde jag hela dagen, men sedan framåt kvällen så uppstod detta. Har försökt med allt, men inget verkar funka.

Någon som vart med om liknande? Vad bör jag göra ifall det inte går att fixa?

Jag tror jag vet vad felet är.
Om man tar av objektivet, och kollar in i huset, så saknas(!!) den där sneda skivan inuti. Den måste ha fallit av på nåt sätt när jag bytt mellan objektiven, och det finns inte en chans att veta vart den kan ligga.
Som sagt, hur gör jag nu? Kan man skicka in den på reparation så dom kan sätta dit en ny bricka?

Den har nog inte försvunnit utan mer sannolikt fastnat i uppfällt läge.

Du har inte ställt in den i rengöringsläge?

Nu när du säger det så låter det ganska logiskt! Jag borde märkt ifall spegeln fallit ur kameran.
Jag har inte använt rengöringsläget. Det kan kanske bero på att jag tog en del kort med långa slutartider innan den laggade?

Jag ser att jag kan fälla ner spegeln, den är uppfälld. Jag kan dock inte "fästa" tillbaks den, den fälls upp igen. Hur gör jag?

Möjligt, men då borde kortet stängts av innan, iom. att slutarutlösningen stängs av långt innan batteriet tagit slut om du förstår vad jag menar?

Jag satt och försökte pilla iordning spegeln igår kväll, och fick faktiskt ner den som den ska sitta. Dock så står meddelandet fortfarande kvar och det verkar inte som att jag kan göra något själv för att den ska fungera som vanligt utan får lämna in den på reparation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar