Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med nattbild på månen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Skulle fota den fina månen igår kväll och det funkade inte så värst bra , jag riggade min Pentax K-x med Tamron 28-300 på stativet och ställde i AV läget, lät AUTO ISO få gå upp till 3200 och försökte men det gick inte att exponera bilden inget hände när jag tryckte ner slutaren!!

kameran körde AF och hittade rätt vid halft nertryckt slutare men när jag tryckte av så togs ingen bild, provade då med självutlsaren men inte heller det funkade, men när jag riktade om kameran så den inte var rakt mot månen utan månen hamnade uppe i ena hörnet av bilden då tog den bilder, vad beror detta på??

Har väldigt dålig vana av att ta nattbilder så alla tips mottages, provade även med motivprogrammet nattläge, TV läge med lång slutartid men inget resultat Då heller ;-(

Jag har ingen erfarenhet av Pentax modernare kameror (även om jag lärde mig fotografera med en Pentax K1000). Men det var inte autofokusen som ställde till det? Om man har den inställd på det som Canon kallar One shot vägrar i alla fall min kamera ta bilder om den inte har hittat skärpa där den förväntar sig hitta skärpa. Min erfarenhet av att fotografera månen är att det är enklare att ställa in objektivet manuellt på oändligt och att exponera efter tumregeln f/11 och 1/känsligheten är en bra utgångspunkt.

Skulle fota den fina månen igår kväll och det funkade inte så värst bra , jag riggade min Pentax K-x med Tamron 28-300 på stativet och ställde i AV läget, lät AUTO ISO få gå upp till 3200 och försökte men det gick inte att exponera bilden inget hände när jag tryckte ner slutaren!!

kameran körde AF och hittade rätt vid halft nertryckt slutare men när jag tryckte av så togs ingen bild, provade då med självutlsaren men inte heller det funkade, men när jag riktade om kameran så den inte var rakt mot månen utan månen hamnade uppe i ena hörnet av bilden då tog den bilder, vad beror detta på??

Har väldigt dålig vana av att ta nattbilder så alla tips mottages, provade även med motivprogrammet nattläge, TV läge med lång slutartid men inget resultat Då heller ;-(

Kan inte alls greppa mitt huvud runt dessa inställningarna du hade. Bländar-prio? AutoISO? Verkar som om kameran inte heller förstod riktigt vad den skulle göra med dessa inställningarna... Själv körde jag Manuellt, ISO200, f/9 och 1/100 i slutartid. Funka hur bra som helst. Har dock inte lagt upp några av dom än för det KRYLLAR av månfoton just nu :) Men dom blev som de flesta här där man ser lite kratrar och detaljer. Riktigt nice =) Använde sigma 150-500 och stativ.

En bild av månen rakt på är ur exponeringshänseende knappast att betrakta som nattbild.
Svårigheten är möjligen att exponera tillräckligt lite så att månen inte bara blir en vit fläck.
Magnus manuella inställningar verkar vara ett bra utgångsläge.

Varför en Pentax inte fyrar av får vi hoppas att Pentaxianerna kan svara på.

Petter ...

Spontant skulle jag gissa på att af är boven i dramat. På kontrastlösa motiv (som månen) i dåligt ljus är det betydligt enklare att fokusera manuellt. På Pentax går det dessutom att trycka ner avtryckaren medan du vrider på fokusringen så tas bilden när du hamnar rätt...

Jag har ingen pentax men en samsung. Och den vägrar att ta nån bild om inte skärpelampan lyser. I mörker funkar inte detta alls utan skärpelampan lyser aldrig. Jag brukar då snäppa över i manuell skärpa om autofokus verkar bestämt sig rätt. Om man har blixt skickar den i väg en hjälpljus för skärpeinställningen i mörker och då funkar det. Den röda ljusstrålen tror jag inte funkar mot månen dock.
Mot månen skulle jag nog tro att oändligt fokus borde stämma perfekt, då jag tvivar på att man kan hitta nått markmål som skulle vara mer oändligt än månen.
Sen gäller det att underexponera i många steg då månen är väldigt ljusstark och kommer mest bara se ut som en vit cirkel annars.

Gjorde ett nytt försök igårkväll och då med Tokina 400mm RMC med f11 och kameran i M och ISO satt på 200 och 1/100, fokuseringen var ju int så knepigt för allt annat än oändligt blir liksiom fel när månen är motivet ;-)

Har aldrig fotat månen som motiv förut så helt novis på detta så taar gärna tips på vad jag kan göra bättre, tänka på och annat nyttigt, såhär blev iaf min bästa bild ur premiärsviten.

Bilagor

• manen 2.jpg
    manen 2.jpg
    8.1 KB · Visningar: 709
En dum fråga kanske, men... Går det att komma åt exponeringskompensationen i manuellt läge på Pentax K-x?

Månen är ju belyst av solen minst lika intensivt som jorden är mitt på dagen, så en vanlig solljusinställning fungerar bra.

En dum fråga kanske, men... Går det att komma åt exponeringskompensationen i manuellt läge på Pentax K-x?

I manuellt behövs ingen separat exponeringskompensationen eftersom du justerar bländare och/eller slutartid för att få den exponering du vill. T ex vill du ha överexponering så kan du öka tiden lite.

...
Sen gäller det att underexponera i många steg då månen är väldigt ljusstark och kommer mest bara se ut som en vit cirkel annars.

Egentligen handlar det väl inte om att underexponera. Det handlar om att exponera månen rätt och strunta i omgivningen! Kamerans mätområde är dock större än månen (även i spot-läget). Mätaren tar däremd intryck av den omgivande svarta rymden och försöker exponera efter ett mellanting mellan detta och månens ljusa yta.
Som konsekvens kan fotografen behöva lura kemeran att "underexponera". antingen med kompensation elelr genom att gå över till manuellt.
Enklaste metoden för att få rätt exponering är att provskjuta och titta på resultatet till dess att man kommit rätt. Värre var det på analog tid.

Petter ...

När jag ställde min 7D på spotmätning och zoomade så långt min objektivpark tillät var månen större än spotmätningscirkeln. Så hur det ligger till med mätningen där beror på vilken brännvidd man har tillgång till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar