Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med min EOS300D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej

Precis köpt min EOS300D !

Tycker dock att jag har problem med kvaliten på bilderna..

Denna är tagen med ISO100 och blix och jag får skumma pixlar på sidorna (väggen)..

Gör jag fel eller är den överexponerad just i dom pixlarna ??

Ni kan se bilden på http://www.digital-dreams.nu/pic.jpg

/Stisse...
 
Ja..är det där du menar?

Det är ju som justus säger.. blixten slår i aluminiumramen i fönstret..
 
Stisse skrev:

Denna är tagen med ISO100 och blix och jag får skumma pixlar på sidorna (väggen)..

Gör jag fel eller är den överexponerad just i dom pixlarna ??
Antigen skämtar du eller så har du skräp på bildskärmen. Jag ser inte en enda konstig pixel av alla 6 miljoner...
 
Är det dom gråaktiga runda fläckarna på väggen till vänster? Halvcm stora ungefär? Ser ut som om väggen är smutsig.. Har du det på alla bilder eller bara på denna?
Jag hade liknande fläck på min, fick det på alla bilder men det visade sig bara vara dammkorn på spegeln.. när detta avlägsnats gjorde även fläckarna det.

Då ska du nog vara mer orolig för killen/tjejen.. ungen börjar ändra färg ;=)
 
Varför skulle ett dammkorn på spegeln avbildas på sensorn?? Låter helt absurt.
 
Menar du den gröna randen mellan den vita och den brudröda krukan längst ner på fönsterrutan.
 
Lägg ner nu, det är ju bara en blixtreflex i aluminiumlisten på föntrets nederkant. inget att sova dåligt för. Ta bilden mot något bättre än ett fönster är alltid en bra början....kompis.
 
Powershooter skrev:
Lägg ner nu, det är ju bara en blixtreflex i aluminiumlisten på föntrets nederkant. inget att sova dåligt för. Ta bilden mot något bättre än ett fönster är alltid en bra början....kompis.

Öhh, jo vi har sett det.. men han skrev inget om nått fönster utan om en vägg.
 
Smajly skrev:
Öhh, jo vi har sett det.. men han skrev inget om nått fönster utan om en vägg.

Men fram med svaret då....var är problemet? Kan vi få en pil på bilden så vi slipper käftas (ursäkta..jag menar förstås att vi slipper sitta här och gissa var problemet sitter om vi får en pil) mera?
 
Senast ändrad:
hmmmm... Skumt.. Satt på jobbet och tittade på bilder och jag hade verkligen skumma ränder med pixlar som inte såg bra ut...

Gick till en annan skärm/dator och tittade och det såg helt perfekt ut ?!

Började meka med inställningar på grafikkort och skärm (hade 1280 x 1024 32 bit color)..
Ändrade till lägre inställningar, ingen skillnad ?

Fick inte ordning på det.. Nu hemma när jag kollar på min PC som har samma inställningar ser det helt perfekt ut..

Något fel på mitt grafikort eller skärm ? Återstår att reda ut imorgon..

Tack för visat intresse !

/Stisse...
 
Det är väl möjligen inte så att du sitter vid en Triniton-skärm?

De har två st vågräta linjer över skärmen nämligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.