Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med min Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hej, jag har sedan igår fått ett konstigt problem med min kamera och vet inte om det är något som går lätt att fixa eller om det är komplicerat. Det verkar som om kameran har blivit känslig när det gäller ljusinsläpp, som om den inte kan ta in så mycket ljus numera. Även när jag är ute en relativ ljus dag så kan jag inte få speciell kort exponeringstid. Detta hände igår så det har inte varit så. Tror inte att jag ändrat någon inställning heller och i om jag gjorde det, kommer jag inte ihåg vad jag gjorde. Har hur som helst har jag återställt kamera inställningarna men utan framgång...någon som har någon ide vad det kan vara? Väldigt tacksam för svar!

Hm, du har kanske inte så mycket baskunskaper när det gäller kamerateknik? I så fall bör du först kolla hur du har ställt in ISO-värdet. Mycket kortfattat är det en motsvarighet till känslighetsangivelserna på analog film, fast när det gäller digitala sensorer så kan du ändra detta när som helst från bild till bild, eftersom det naturligtvis inte finns någon film du behöver byta, utan man ändrar förstärkningen av sensorsignalerna mm.

Väljer du ett lägre värde, t.ex. ISO 100, så kommer du att behöva använda längre slutartid och / eller större bländare (t.ex. 1:4). Men du får lågt brus och bra bildkvalitet.

Väljer du ett högre värde, t.ex. ISO 1600, så kan du använda kortare slutartid och / eller mindre bländare (t.ex. 1:11). Men bruset blir högre och bildkvaliteten blir sämre.

Det finns säkert ytterligare ett "ISO-läge" på din kamera, som brukar kallas för "Auto". Då kommer denna att variera - kameran kommer att själv att välja vad den tycker blir ett lagom ISO-värde (det blir bra ibland), dvs vid bra ljus vill kameran dra ner ISO-känsligheten, och vid dåligt ljus höja denna.

Kanske att du tidigare haft ISO-värdet inställt på Auto, men sedan har råkat manuellt ställa in på ett fast, lågt ISO, som t.ex. 100?
.

Nä, tyvärr är det inte fullt så enkelt. Jag har lite baskunskap om de grejerna och har redan testat att ändra iso men det hjälper bara lite. När detta först hände då var det plötsligt, jag höll på att ta kort på levande ljus och hade satt manuella inställningar och tog kort där både bakgrund syntes väl upplyst samt själva ljuset. Helt plötsligt (vet inte om jag stängde av kameran eller så) när jag skulle ta bilder på samma objekt var slutartiden helt plötsligt över 1 sek och övriga inställningar var kvar som jag hade innan (dvs bländarvärde samt iso). Kortet som togs visade bara skenet från själva ljuset men allt annat som inte var direkt nära det var svart. Något hände där som inte har att göra med dessa basinställningar. Jag vet inte hur kameror mår av kyla men innan detta hände, hade jag tidigare på dagen varit ute flera timmar i ca -10 grader och tagit bilder. Vet inte om detta kan på något sätt ha påverkat det hela och pajat kameran :(. Vet inte riktigt vad mer jag kan testa för att kunna dra en slutsats, har verkligen inte råd att köpa en ny kamera så jag vill helst kunna fixa problemet.
MVH

Nä, tyvärr är det inte fullt så enkelt. Jag har lite baskunskap om de grejerna och har redan testat att ändra iso men det hjälper bara lite. När detta först hände då var det plötsligt, jag höll på att ta kort på levande ljus och hade satt manuella inställningar och tog kort där både bakgrund syntes väl upplyst samt själva ljuset. Helt plötsligt (vet inte om jag stängde av kameran eller så) när jag skulle ta bilder på samma objekt var slutartiden helt plötsligt över 1 sek och övriga inställningar var kvar som jag hade innan (dvs bländarvärde samt iso). Kortet som togs visade bara skenet från själva ljuset men allt annat som inte var direkt nära det var svart. Något hände där som inte har att göra med dessa basinställningar. Jag vet inte hur kameror mår av kyla men innan detta hände, hade jag tidigare på dagen varit ute flera timmar i ca -10 grader och tagit bilder. Vet inte om detta kan på något sätt ha påverkat det hela och pajat kameran :(. Vet inte riktigt vad mer jag kan testa för att kunna dra en slutsats, har verkligen inte råd att köpa en ny kamera så jag vill helst kunna fixa problemet.
MVH

Hej !

Det är inte så att du har haft ljuslågan i centrum och mätt ?
Då bör du få en relativt kort tid, vrider du sen den ur bilden blir det ju mörkare, och
mataren visar en längre tid.

Blås ut ljuset, tänd upp rejält så du får stark och en jämn belysning, prova .
Prova även på programauto, och gröna Pet, men då ger den säkert blixt.
Var observant så det inte blinkar +- i sökaren.

Vilken mätmetod är inställd ? (Spot-centrum osv )

Utgå från att det är du som gör nått tokigt i första hand, det brukar vara en bra
början, iofs skulle man väl kunna tänka sej att bländaren hängt sej i kylan, men nja.

Vilket objektiv ?

Sen , jag tror inte det spökar nu, men byter man bildstil utan att vara medveten
om det så blir det ibland lustiga resultat.

//MW

Mår objektivet bra?
Kan du testa med ett annat objektiv?
Om inte kan du kolla bländaren så här:
Ställ kameran i Av-läget, ställ bländaren till ganska rejät nedbländat, typ 11-16.
Titta in i objektivet och kolla om bländaren rör sig när du trycker på den lilla knappen invid objektivfästet ( Den som inte är koppla-loss-knappen alltså).

Hej !

Det är inte så att du har haft ljuslågan i centrum och mätt ?
Då bör du få en relativt kort tid, vrider du sen den ur bilden blir det ju mörkare, och
mataren visar en längre tid.

Blås ut ljuset, tänd upp rejält så du får stark och en jämn belysning, prova .
Prova även på programauto, och gröna Pet, men då ger den säkert blixt.
Var observant så det inte blinkar +- i sökaren.

Vilken mätmetod är inställd ? (Spot-centrum osv )

Utgå från att det är du som gör nått tokigt i första hand, det brukar vara en bra
början, iofs skulle man väl kunna tänka sej att bländaren hängt sej i kylan, men nja.

Vilket objektiv ?

Sen , jag tror inte det spökar nu, men byter man bildstil utan att vara medveten
om det så blir det ibland lustiga resultat.

//MW

Tror inte att det hade med hur jag tog bilden. Något har förändrats som inte är som det ska vara. Jag är inomhus och det är väl ok belysning. Testade nu med sport-funktionen och det ska, om jag kommer ihåg rätt, kunna gå att få en rätt ok kort exponeringstid. Nu får jag 1/6 när jag testar att ta kort och jag om nu inte jag börjar få för mig saker så är det för lång. Jag har mest använt Av-funktion med Evaluating metering. Objektivet är bara en sån där standard objektiv (18-55) som följde med. Jag testade med en annan objektiv jag har (50-200) men kan inte påstå att det hjälpt

Mår objektivet bra?
Kan du testa med ett annat objektiv?
Om inte kan du kolla bländaren så här:
Ställ kameran i Av-läget, ställ bländaren till ganska rejät nedbländat, typ 11-16.
Titta in i objektivet och kolla om bländaren rör sig när du trycker på den lilla knappen invid objektivfästet ( Den som inte är koppla-loss-knappen alltså).

Jag tror att objektivet ska må bra. Testade en annan och såvida den också blev paj av kylan (jag hade dock den i väskan hela tiden) så tyckte jag att det var ungefär samma resultat.

Det konstiga är som sagt att ena stunden på exakt samma motiv och förhållanden var allting bra och sedan helt plötsligt kunde jag inte ändra så mkt och bilderna blev mörka.

Hmmm, vad gör den där lilla knappen? Jag testade som du sa och när jag tryckte på knappen blev det mörkare och det lät men så fort jag släppte knappen såg det som vanligt ut i sökaren. Bländarvärdet ändrades inte från 11 (som var det jag ställt in den på)

Den knappen bländar ned objektivet.
Normalt står det helt öppet och bländar bara ned när du tar bilden.
Detta för att sökaren blir mörk och för att AF ska kunna få ljus att arbeta med.

Hej !

Har jag förstått dej rätt:

1) Mätaren visar fel, exponeringen följer mätaren ?
dvs det blir överexp när du får en lång tid ?

2 ) Verkar slutaren följa angiven tid ?

---------------

Om du kör på ex programauto, hur blir det då ?

----------

Prova att tvätta kontakterna vid ca kl18 i spegelhuset med isopropanol, finns på
apotek.

//MW

Enklaste sättet är att ställa kameran på grön ruta och ta några bilder utomhus på dagen. Blir de vettiga är det inget fel på kameran, utan då är det något du gör fel. Kan vara bra att utesluta det ena innan man funderar över det andra.

För att förklara lite vad som hände ska jag berätta det som hände vid samma tillfälle. Jag var inne i Gamla Stan och tänkte fota nån gränd där och satte upp stativet och kameran och första bilden fick bra ljus, som den första bilden illustrerade, men sen skulle jag ta en till för den hade blivit lite sned men då helt plötsligt (tror inte att jag ändrade något på kameran eller inget som borde ha resulterat i nästa bild) så var mätaren för exponering konstig, jag kunde inte ändra på den och när jag tog ett kort, fastän mätaren var i mitten så det skulle egentligen vara en bra exponering, så blev bilden som den andra jag bifogade här. Helt konstigt. Antingen är det nåt fel på kameran eller så håller min hjärna att spela mig en ful spratt.

Bilagor

• _MG_9886.jpg
    _MG_9886.jpg
    15.5 KB · Visningar: 317
  • _MG_9887.jpg
    _MG_9887.jpg
    4.7 KB · Visningar: 316
För att förklara lite vad som hände ska jag berätta det som hände vid samma tillfälle. Jag var inne i Gamla Stan och tänkte fota nån gränd där och satte upp stativet och kameran och första bilden fick bra ljus, som den första bilden illustrerade, men sen skulle jag ta en till för den hade blivit lite sned men då helt plötsligt (tror inte att jag ändrade något på kameran eller inget som borde ha resulterat i nästa bild) så var mätaren för exponering konstig, jag kunde inte ändra på den och när jag tog ett kort, fastän mätaren var i mitten så det skulle egentligen vara en bra exponering, så blev bilden som den andra jag bifogade här. Helt konstigt. Antingen är det nåt fel på kameran eller så håller min hjärna att spela mig en ful spratt.

Ligger i sängen och kör från tapatalk så jag kan inte kolla metainfon på bilderna. Annars hade steg 1 varit att ta reda på exakt vilka skillnader i inställningar de två bilderna har, och försöka komma på förklaringen till det. Är det verkligen jämförbara inställningar mellan två så olika bilder är ju något snett med ljusmätare, slutaren eller något annat exponetingsrelaterat.

Ligger i sängen och kör från tapatalk så jag kan inte kolla metainfon på bilderna. Annars hade steg 1 varit att ta reda på exakt vilka skillnader i inställningar de två bilderna har, och försöka komma på förklaringen till det. Är det verkligen jämförbara inställningar mellan två så olika bilder är ju något snett med ljusmätare, slutaren eller något annat exponetingsrelaterat.

Tja, skillnaden är så som jag kan se är skillnaden bara att i det första fotot var slutartiden 2 sek medan i det andra fotot var det 1/15 sek. Visst, logiskt att det första skulle haft längre slutartid men som sagt så kunde jag inte ändra på det när jag skulle ta det andra kortet. Vet inte om man på något sätt kan kolla vilken funktion (Av, Auto etc.) som man använde på datorn eftersom jag redan tagit bort dem från kameran. Jag ska göra ett försök i dagarna med en annan kamera jag har för att testa ljuskänsligheten med den som jag använder nu. De borde vara lika bra tycker man eftersom det är också en Canon men något äldre (Canon 350D).
Det kanske har blivit bra nu med min 40D, är kanske bara lite traumatiserad eftersom det där hände flera gånger under den dagen

Hej!

Jag har också något skumt med min 40D...

Idag hände det för andra gången att jag inte kan ändra exponering! Första gången det hände så spelade det ingen roll vad jag gjorde, trots att jag ändrade till "normalexponering" så fotade kameran med -1 i exponering!!

Jag kanske har gjort nåt fel och låst det på nåt sätt (kan man göra det?), men när jag gjorde en total återställning i menyn så funkade det igen!

Men idag är det samma problem igen. Funderar på att lägga in senaste firmware igen får se om det hjälper.

Förstår jag rätt att det är nåt liknande problem du har?

Hej!

Jag har också något skumt med min 40D...

Idag hände det för andra gången att jag inte kan ändra exponering! Första gången det hände så spelade det ingen roll vad jag gjorde, trots att jag ändrade till "normalexponering" så fotade kameran med -1 i exponering!!

Jag kanske har gjort nåt fel och låst det på nåt sätt (kan man göra det?), men när jag gjorde en total återställning i menyn så funkade det igen!

Men idag är det samma problem igen. Funderar på att lägga in senaste firmware igen får se om det hjälper.

Förstår jag rätt att det är nåt liknande problem du har?

Hmmm, det låter väldigt likt det som hände mig. Du får gärna testa det där med firmware och sen skriva om det funkade för dig samt hur man gör det. Jag funderade ett tag om det är så att min kamera nått sin gräns då jag läste att kameror kan ta ett visst antal foton (exponeringar) och sen börjar den ge upp. Har dock svårt att tro att jag kommit upp till den gränsen som är typ omkring 100 000 foton.

Om man tar en bild med 2 s exponering och sen en till med 1/15 s, då ska de bli olika. Frågan är bara varför ni inte kan ändra på tiden?
Vilket driftsätt kör ni på, egentligen? Av, M, P eller nåt annat?
Blir det rätt om ni ställer kameran på grön ruta?

Om man tar en bild med 2 s exponering och sen en till med 1/15 s, då ska de bli olika. Frågan är bara varför ni inte kan ändra på tiden?
Vilket driftsätt kör ni på, egentligen? Av, M, P eller nåt annat?
Blir det rätt om ni ställer kameran på grön ruta?

När de sakerna hände så tror jag att jag har kört på Av. Men är ganska säkert på att jag testade att köra med grön ruta då när jag insåg vad som hände. Nä, kanske inte grön ruta iofs eftersom jag inte ville ha blixt, men jag körde på P åtminstone som, så som jag förstått det, ska vara samma sak som grön ruta fast utan autoblixt.

Aja, än så länge funkar det. Må hända var det bara tillfälligt men ska som sagt jämföra med en annan kamera och kolla skillnaderna. I annat får jag skriva senare om det skiter sig igen

Hur som helst, tack allihopa för eran hjälp och kommer ni på nåt är det bara att skriva!

I ett sånt här fall är inte P nödvändigtvis likvärdigt med grön ruta. I läge P bryr sig kameran om hur du ställer ISO och exponeringskompensation - det gör den inte i grön ruta. Exempelvis.

Men om du inte själv vet om du använde Av eller något annat, då anser jag att den enda vettiga rekommendationen är att du ger dig på nåt motsvarande igen, och denna gången är du mer noga med att hålla koll på vad du gör. Det går också att ta hjälp av Exif-data i bildfilerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar