Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med min Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Marky

Ny medlem
Min första post här, så var snälla...

Har haft 10D:n en vecka nu och har stora problem med att få autofokusen att fungera om inte objektet täcker minst 2/3 av bilden.

Jag har läst på nätet (efter det att jag upplevde det som ett problem, ingen aning om diskussionen innan dess så jag har inte "letat fel") och sett att det är en hel del prat om detta.

Jag har givetvis provat att ställa in bara center AF-punkten osv. Vanligast är att fokus hamnar ca 1 meter bakom objektet (på ca 10 meter)

Jag är inte proffs det skall jag villigt erkänna, men jag brukar sällan ha problem att sätta mig in i teknik och det är i mina ögon märkligt att jag efter ca 50 timmars trixande inte lyckas ta en riktigt skarp bild på en person på 10 meters håll mer än 1 gång av 20.

Ljusförhållandena har varit varierande (sol, moln, kväll, inomhus med/utan blixt) och jag har provat flera objektiv av hög kvalitet och både de automatiska/halvautomatiska programmen samt helt manuella inställningar.

Jag har läst manualen så don't RTFM:a mig ;-)

Är det läge att reklamera kameran eller är det fortfarande möjligt att felet ligger hos mig? (Om det senare, vad skall jag testa?)
 
Det låter absolut som om det är fel på kameran, jag har inga sådana problem med min 10D...så det är nog läge att reklamera.
 
Låter riktigt udda... Har inte heller upplevt nått liknande, så vi får väl rösta på en reklamation....

Hoppas det löser sig!!!
 
Okej, tack för svaren. Bra och dåliga nyheter alltså...

Jag hittade en tråd angående liknande problem.

Hur gick det för dig Herman, fick du din 10D lagad och funkar den som den skall nu?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.