Annons

Problem med mig eller objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torvas

Avslutat medlemskap
Vad gör man åt problemet med ljusringarna ni kan se på bilden? Solen lysta ganska starkt från höger (från kameran sett), använder inget som helst filter på objektivet (Konica-Minolta 18-70).

Bilagor

• kass.jpg
    kass.jpg
    25.5 KB · Visningar: 352
Antar att du inte använt blixt som kan ge liknande effkter när dammpartiklar eller snö i luften utanför skärpeplanet lyses upp.

Sannolikt är det partiklar i luften väldigt nära objektivet som lyses upp av kvällssolen och i och med att bakgrunden är mörk så syns de. Hade det varit solbelyst bakgrund hade de supperponerats med bakgrunden på ett sätt som bara sänkt kontrasten lite gran lokalt i bilden men med den skuggade bakgrunden syns de tydligt.

Det är min hypotes

De två lite mindre ljusa ringarna är nog, som Richard är inne på, damm. Antingen i luften, eller, mindre troligt, på objektivet. Det skulle åxå kunna vara vattendroppar i luften eller på frontlinsen.

De grönaktiga ringarna nere till vänster är nog flare, något som kan undvikas med motljusskydd eller genom att skugga med handen, så att solen inte lyser direkt på frontlinsen.

Tackar för råd & rön...visst misstänkte jag att solen var en bov i dramat men att det kanske delvis berodde min oförmåga att använda någon form av filter!! Får helt enkelt införskaffa ett biffigare motljusskydd....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar