Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med ljus i studion

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Har köpt ett studiopaket från Kaffebrus på 2X200W. Fotar med en Pentax K10D.
Problemet är att det blir väldigt mörkt som om blixtarna inte räcker till med mitt 16-45 objektiv. Får gå på bländare 4 och ändå blir det halvtaskigt ljus.

När jag sedan kör med ett gammalt Chinon 50mm 1,9 får jag köra på bländare 16 för att det inte skall bli överexponerat...

Har kört med ISO 100 och slutare 180 med båda objektiven.

HJÄLP!!!

anade det

det e så kameran kör en mätblixt först, den tömmer blixten (den externa), sen kommer huvudblixten o då e du torsk på energi

så skaffa en trigger eller kabel

roine

nu gissar jag - för jag vet väldigt lite om Penatax moderna kameror - men är det inte så att kameran känner av att det sitter ett manuellt gammalt objektiv, och då kör även den inbyggda blixten manuellt dvs utan förblixt. Då fungerar de externa blixtarna dvs de löser ut på kamerans blixt samtidigt som bilden tas.

hej igen

en bra tumregel är att bländaren bör ligga mellan 11-16 om du kör med de två blixtarna, skulle gissa om du ställer en på var sin sida så blir 11 eller 13 bra eller acceptabelt ljust.

Ställ kameran i M läge o tiden 1/125

Detta med det gamla objektivet

Roine

Tack!!!

...för alla svaren
Men jag kan inte ändra slutaren när jag fällt upp blixten!? Den ligger konstant på 180...
Så det går alltså inte trigga med den inbyggda och nya objektiv?

kör den alltid med den lilla förblixten?

Skall man köpa en IR-sändare eller en sko till synkuttag?

hej

då kör du intre i manuellt läge

Du måste köra kameran i manuellt läge då kamerans ljusmätare inte hinner mäta.

Den mäter inte så snabab förlopp.

Ställ kameran i Manuellt läge, kan inte din kamera, kör själv canon, men ställ den i M (manuell)

Ställ sen tiden till 1/180 och bländare 13

Ta sen bilden, för blixten lyser bara kanske 1/800 dels sekund, så har du för snabb tid på kameran, så får du halva bilden ljus o halva mörk, men 1/125 brukar funka på alla kamror utom riktigt gamla.

Triggers, ser ut som en liten extern blixt finns på tex www.photax.se o kaffebrus, kaffebrus har även radio som jag tycker e smidigare för typ samma peng.

men görviktigt du kör manuellt läge
Roine

Roine

Till Konica/Minolta/Sony behöver du en adapter för att kunna kontrollera dina blixtar på ett korrekt sätt. http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-for-minolta-sony-432.html Funkar ihop med Sync-kabel, RF-sändare eller IR-sändare. Du bör kunna reglera ner ljusstyrkan på dina blixtar så att du kan använda dina objektiv i det område som dom är som skarpast. Bländare 8 brukar vara där de flesta objektiv är optimalt kalibrerade. Jag har 2x300Ws i min lilla studio och kan ändå fotografera ner till bländare 4,5 utan att överexponera. Om det är Qh200Ws blixtarna som du har köpt så går dem att ställa ned från 1/1 till 1/32. Det är ett stort reglerområde som borde räcka till utan att ge dig några ljusbekymmer.

Ljust med manuella gluggen

Varför kan jag bara köra på minsta bländaren på mitt 50mm 1,9, alltså bändare 16?

Jag kör iso 100 och har testat att reglera ner ljusstyrkan till lägsta...

Mycket frågetecken nu i början av studiokarriären ;-)

Någon som har något bra tips på bok eller hemsida?

Tack alla som engagerar sig!

Om bländare 16 på 1.9 objektivet blir för mycket med minsta ljusstyrkan på blixten, så flytta blixten bort från motivet. Ljusstyrkan avtar snabbt (kvadraten nånting? =) med avstånd från motivet.

Sen som har sagts tidigare, kör alltid på manuellt läge, sync speed (1/180 - 1/250 beroende på kamera) och reglera ljusstyrkan i kameran med bländaröppningen. Om du kör på någon form av programautomatik så kan massa dumheter inträffa (så som förblixt för att ta bort red-eye som triggar dina kaffebrusblixtar).

Mvh,
Henrik

Kontrollera att ditt Chinon objektiv verkligen fungerar, att det ställer ner bländare till det du valt och inte bara kör på full öppning. Kontrollera vidare vilken som är din kameras snabbaste blixtsynctid. Kanske att du får ett svart streck i bildkanten om du kör med för kort tid. Jag brukar köra med 1/125sekund det räcker om du inte har väldigt mycket allmänbelysning i lokalen. Ta en bild utan blixt (med samma bländare och tid) och se efter om de blir något annan än svart i bildrutan. Prova dig fram.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar