Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med ljusöverstrålning

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleviuss

Aktiv medlem
Hej alla, har ett jobbigt problem som jag inte lyckats hitta riktigt bra svar på hur jag ska lösa och då jag är lite av en nybörjare inom dslr tänkte jag att jag kan fråga här.

På senare tid har mitt nikkor 50mm f/1.8 objektiv börjat krångla till saker för mig.
När jag tar bilder i motljus så får jag väldigt fula överstrålningsfläckar, och något som på engelska verkar kallas för "aperture ghosting då formen av en hexagon syns i mitten på vissa av de bilder jag tagit. Jag har bifogat 2 bilder som är ej redigerade (bara lite höjd kontrast) så ni får se hur jag menar.

Detta är otroligt störande och förstör ju bilderna totalt!
Jag har haft objektivet i 2 år nu och det var i början av sommaren den började uppföra sig så här med fläckar plus att den fokuserar helt fel väldigt ofta så kallad "back fokus".

Jag har rengjort linsen flera gånger men antar att jag inte fått till det på ett bra sett. Jag har en lösning som jag köpte på media markt som jag sprejat på linsen och putsat med putsduk för glasögon. På lösningen står det "Atomizer cleaning solution".

På bild 2 längst ner ser man runda rosa cirklar, dem anser jag inte är ett så stort problem utan jag använder mig av dessa cirklar när jag tar bilder i motljus och komponerar på så sätt så cirklarna hamnar längst ner i nåt hörn, det ger lite mer magi i bilder av tex blommor i motljus osv. Men hexagonen och fettfläckarna är extremt frustrerande!

Hur kan jag lösa detta problem? Hur blir jag av med dessa fläckar? Kan det vara sensorn som har problem?
 

Bilagor

  • DSC_3127.jpg
    DSC_3127.jpg
    125.4 KB · Visningar: 42
  • DSC_3133.jpg
    DSC_3133.jpg
    75.9 KB · Visningar: 47
Motljusskydd, av med filter och köp isopropylalkohol (apoteket t.ex.) tillsammans med mikrofiberduk. Du kommer trots det aldrig helt bli av med problemet.
 
Motljusskydd, av med filter och köp isopropylalkohol (apoteket t.ex.) tillsammans med mikrofiberduk. Du kommer trots det aldrig helt bli av med problemet.

Tack Peter! Jag använder inga filter^^ . Ja jag behöver nog börja med motljusskydd.Tack för tipet med isopropyl! Hur är det med coatingen på linsen? Kan det vara coatingen som har börjat nötas ut på nåt sätt?

Och jag hade aldrig detta hexagon fenomenet innan utan det bara dök upp nu i somras :( Och jag har fotat i motljus väldigt ofta de senaste 2 åren jag haft detta objektiv. Kan det vara smutsig linsyta som orsakar hexagon?
 
Tack Peter! Jag använder inga filter^^ . Ja jag behöver nog börja med motljusskydd.Tack för tipet med isopropyl! Hur är det med coatingen på linsen? Kan det vara coatingen som har börjat nötas ut på nåt sätt?

Och jag hade aldrig detta hexagon fenomenet innan utan det bara dök upp nu i somras :( Och jag har fotat i motljus väldigt ofta de senaste 2 åren jag haft detta objektiv. Kan det vara smutsig linsyta som orsakar hexagon?
Linsbeläggningen klarar alkohol. Att du inte fått linsöverstrålning tidigare är för mig ett under.
 
Linsbeläggningen klarar alkohol. Att du inte fått linsöverstrålning tidigare är för mig ett under.

Jo jag har fått överstrålning förr, särskilt i form av de runda cirklarna i bild 2. Men jag har aldrig haft denna hexagon, alltså bländaren som träder fram mitt i bilden förr. Riktigt störande!
 
Och jag hade aldrig detta hexagon fenomenet innan utan det bara dök upp nu i somras :( Och jag har fotat i motljus väldigt ofta de senaste 2 åren jag haft detta objektiv. Kan det vara smutsig linsyta som orsakar hexagon?
"Hexagonen" orsakas mycket troligt av bländaren. Nu finns det massor av varianter på Nikkor 50/1.8, men de flesta verkar ha 7 bländarlameller. Vad det betyder är att bländaren inte kommer att vara rund så fort du bländar ner från f/1.8, utan sjukantig. Det är lite otydligt i din bild, men med lite fantasi kan man se att hexagonen i själva verket är en heptagon. Fenomenet orsakas av att ljus studsar inuti objektivet, så att en reflektion av bländaren dyker upp i bilden.

Sen är det inte säkert att ett motljusskydd kommer hjälpa särskilt mycket mot problemet, motljusskydd skyddar ju mest bara mot ljus från sidan. Men motljusskydd är nästan alltid en bra idé oavsett. Motljus är helt enkelt svårt för objektiv. Bra linsbeläggningar kan hjälpa, men även riktigt bra objektiv kan få problem med solen med på bilden. Ofta kan man vinkla kameran lite lätt för att flytta problemet till ett ställe där det inte är i vägen lika mycket.
 
"Hexagonen" orsakas mycket troligt av bländaren. Nu finns det massor av varianter på Nikkor 50/1.8, men de flesta verkar ha 7 bländarlameller. Vad det betyder är att bländaren inte kommer att vara rund så fort du bländar ner från f/1.8, utan sjukantig. Det är lite otydligt i din bild, men med lite fantasi kan man se att hexagonen i själva verket är en heptagon. Fenomenet orsakas av att ljus studsar inuti objektivet, så att en reflektion av bländaren dyker upp i bilden.

Sen är det inte säkert att ett motljusskydd kommer hjälpa särskilt mycket mot problemet, motljusskydd skyddar ju mest bara mot ljus från sidan. Men motljusskydd är nästan alltid en bra idé oavsett. Motljus är helt enkelt svårt för objektiv. Bra linsbeläggningar kan hjälpa, men även riktigt bra objektiv kan få problem med solen med på bilden. Ofta kan man vinkla kameran lite lätt för att flytta problemet till ett ställe där det inte är i vägen lika mycket.

Tack så jätte mycket Per för de utförliga svaret! Särskilt de sista meningen fick mig att tänka till. Jag har fotat i motljus ganska länge och jag har fotat där det är helt öppen landskap i bakgrund med solen tex solnedgång osv. Och jag har fotat då det är skarp motljus dock oftast med träd, gräs och dylikt som mjukat upp.

Dock i dessa bilder är solen vinklad både lågt och dessutom rakt mot objektivet och utan objekt som träd osv så finns det inget som mjukar upp ljuset? Dessa bilder var tagna ca 1 timme innan solnedgång.

Undrar bara om det är enbart omständigheter och tur att bländaren inte spökat innan? Eller om objektivet har börjat bli för gammal för stå emot motljus? Alt att den behöver rengöras grundligare ? Haha många funderingar här
 
Den sjukantiga ljusbubblan ser ut som den gör för att du har bländat ner, vid största bländare (1,8) är bländarlamellerna helt ur vägen och då blir dessa bubblor runda. Vilket 50 1,8 har du, det nya "AF-S" eller det gamla "AF/AF-D"? Om du köpte det nya nytt så har du fått med ett motljusskydd, detta hjälper ju dock inte om solen är med i bilden. :)
 
Den sjukantiga ljusbubblan ser ut som den gör för att du har bländat ner, vid största bländare (1,8) är bländarlamellerna helt ur vägen och då blir dessa bubblor runda. Vilket 50 1,8 har du, det nya "AF-S" eller det gamla "AF/AF-D"? Om du köpte det nya nytt så har du fått med ett motljusskydd, detta hjälper ju dock inte om solen är med i bilden. :)

Ah ok jag hade ej koll på detta med att det blir mer problem när man bländar ner! Ska vara mer försiktig med detta :) Jag trodde jag hade koll på de flesta tekniska grejerna när jag fotar, har kört manuellt sedan vintern 2015 och lärt mig de mesta genom praktik, men har visst mycket mer att lära mig!

Hmm jag är ej helt säker på om min är en AF-S" eller det gamla "AF/AF-D men det bör vara den förstnämnda. Köpte den på netonet 2 år sedan. Men man fick ej med motljusskydd! :eek:
 
Ah ok jag hade ej koll på detta med att det blir mer problem när man bländar ner! Ska vara mer försiktig med detta :) Jag trodde jag hade koll på de flesta tekniska grejerna när jag fotar, har kört manuellt sedan vintern 2015 och lärt mig de mesta genom praktik, men har visst mycket mer att lära mig!

Hmm jag är ej helt säker på om min är en AF-S" eller det gamla "AF/AF-D men det bör vara den förstnämnda. Köpte den på netonet 2 år sedan. Men man fick ej med motljusskydd! :eek:

Om du inte fick med motljusskydd så har du AF 50/1,8D.

Tillägg: AF-S 50/1,8G levereras både med motljusskydd (hjälper dock inte med solen mitt i bilden) och bättre antireflexbehandling. Problemen bör minska betydligt om du byter till det nyare objektivet.
 
Undrar bara om det är enbart omständigheter och tur att bländaren inte spökat innan? Eller om objektivet har börjat bli för gammal för stå emot motljus? Alt att den behöver rengöras grundligare ? Haha många funderingar här

Det här att du ser en spökbild formad efter bländaren är helt enkelt hur det funkar med många objektiv (det är en kompromiss i deras design), det är nog bara så att du haft tur och inte råkat ut för det tidigare - det är inget som uppstår efterhand :)

Som Alexander påpekar påverkas fenomenet mycket av vilken bländaröppning du kör. Det kan ju vara så att du förr i den typen av ljussituationer oftast kört med mycket stora bländaröppningar vilket gör att problemet inte uppstår. Sedan påverkas det vidare av vinkeln för de infallande ljuset vilket ju också kan bli ganska olika vid olika fototillfällen.

Tillägg: "regnbågsfläcken" i den övre bilden kan bero på fler olika saker, som en vattendroppe någonstans framtill på objektivet eller någon halvgenomskinlig smutsfläck baktill på objektivet (det störande elementet formar en liten prismalins som kan splitta upp delar av ljuset i en sådan regnbåge). Det kan också uppstå på grund av reflektioner från sensorn som projiceras på bakersta linselementet som får färger från färgmönstret i sensorn (men jag är skeptisk till det i det här fallet, sådan reflektioner brukar få en annan form).
 
Prova att lysa igenom det losstagna objektivet med en liten LED-ficklampa så ser du allt damm och eventuella flottfläckar lysa upp..
/erik
 
Ah ok jag hade ej koll på detta med att det blir mer problem när man bländar ner! Ska vara mer försiktig med detta :) Jag trodde jag hade koll på de flesta tekniska grejerna när jag fotar, har kört manuellt sedan vintern 2015 och lärt mig de mesta genom praktik, men har visst mycket mer att lära mig!

Hmm jag är ej helt säker på om min är en AF-S" eller det gamla "AF/AF-D men det bör vara den förstnämnda. Köpte den på netonet 2 år sedan. Men man fick ej med motljusskydd! :eek:

Vad bra, hoppas det hjälpte :)
Gamla: http://cdn-4.nikon-cdn.com/e/Q5NM96...V7uBcac=/Views/2137_AF_NIKKOR_50mm_f-1_8D.png
Nya: http://www.the-digital-picture.com/Images/Review/Nikon-50mm-f-1.8G-AF-S-Lens.jpg

Det gamla har sämre motljushantering och kommer utan motljusskydd
 
Om du vill ha ett objektiv med rätt bra motljusegenskaper så rekommenderar jag Nikon 28 f1.8 G.

Här tog jag kort rakt mot solen.
 

Bilagor

  • Trollspo.jpg
    Trollspo.jpg
    35.7 KB · Visningar: 17
Om du vill ha ett objektiv med rätt bra motljusegenskaper så rekommenderar jag Nikon 28 f1.8 G.

Faktum är att alla de moderna vidvinklarna i serien AF-S 20/1,8G, AF-S 24/1,8G, AF-S 28/1,8G och AF-S 35/1,8G sköter sig helt ok i motljus.

Här tog jag kort rakt mot solen.

Nu uppstår de flesta riktigt fula fenomen när man har starka ljuskällor, som solen, utåt hörnen. De fula fenomenen visas då nästan alltid diagonalt tvärs över utåt motsatt hörn. Att ha en enda ljuskälla precis mitt i bilden är ofta det säkraste sättet att undvika problem :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.