Annons

Problem med LaCie Porsche 250Gb

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Jag köpte en extern HD nyligen men den beter sig besynnerligt. Den "ploppar" upp som den ska och kan fungera utan problem ganska lång tid tills ett felmeddelande kommer upp där det står att "skrivningen till H:\$Mft fördröjdes eller misslyckades. Detta kan bero på fel på maskinvara.."
Sen hänger sig datorn totalt.
Jag har även testat köra den som FAT32 med samma resultat fast utan felmeddelande. Jag har testat den på tre datorer med win xp pro med samma resultat och har formatterat den ett par gånger.

Är det någon som haft problem med den disken? Jag kommer i alla fall returnera den till Dustin på måndag.

/David
 
Jag har hört många klagomål på externa diskar, speciellt Lacies, på diverse hårdvaruforum.

Ändå funderar jag på att köpa en själv, dock ej en lacie. Netgear har en SAN (nästan som NAS, Network Attached Storage, dvs du ansluter den till ethernet) som bla Datorbutiken fick in idag (igår), och Dustin lär få i dagarna. Den har plats för två diskar och stöd för raid 1 blandannat vilket innebär att den ena disken speglar den andra, och jag klämde lite på den idag (igår) och den verkade ha bra kylning osv.

Skillnaden mot NAS är att den kör filerna på blocknivå vilket är snabbare och dessutom kräver en applikation på datorn som göra att den virtuella disken dyker upp, vilket en NAS inte kräver.

Kostar runt en tusenlapp och sedan får du köpa diskarna till, vilket ligger på runt tusen för en 250gigare, så man kommer ju ganska långt ner i pris jämfört med t.ex.Lacies NAS.
 
Senast ändrad:
Öppna kommandotolken och skriv "chkdsk h: /x /f /r". Då borde den rapportera eventuella fel, samt försöka fixa det den kan.

När den är klar skriver den ut en logg på skärmen med diskens status. Rapporterar den att "fel på disken har upptäckts och åtgärdats" kör du samma kommando igen, tills den inte säger något om några fel (max 3ggr dock). Rapporterar den en enda kb "bad sectors" ska du kassera/reklamera disken direkt.

Att den inte kan skriva till MFT:n (Master File Table) låter tyvärr som ett hårdvarufel, speciellt eftersom du redan provat att formattera den ett flertal gånger. Med lite tur kan det gå att fixa med en lågnivåformattering, men i värsta fall kan ytan på disken kan vara skadad.

Lycka till!
 
Meltingfire skrev:
Ändå funderar jag på att köpa en själv, dock ej en lacie. Netgear har en SAN (nästan som NAS, Network Attached Storage, dvs du ansluter den till ethernet) som bla Datorbutiken fick in idag (igår), och Dustin lär få i dagarna. Den har plats för två diskar och stöd för raid 1 blandannat vilket innebär att den ena disken speglar den andra, och jag klämde lite på den idag (igår) och den verkade ha bra kylning osv.

Skillnaden mot NAS är att den kör filerna på blocknivå vilket är snabbare och dessutom kräver en applikation på datorn som göra att den virtuella disken dyker upp, vilket en NAS inte kräver.

Den där såg ju riktigt trevlig ut (i lager hos Dustin just nu).

Men man behöver alltså en mjukvara för att komma åt disken, förstår jag dig rätt då?

/N
 
Lars: Den hänger sig när som helst, ibland utan att jag skrivit till den på flera timmar.

Rickard: Har kört chkdsk. Programmet kan inte slutföra kontrollen och hänger sig.

Sammantaget talar det alltså för en kass disk. Bara att returnera med andra ord.

Tack för era tips och synpunkter!

mvh
David
 
Kan också rekomendera att du inte har den igång hela tiden när du inte använder den. Den blir ganska varm då. Där sitter ju en on-off knapp på disken så man kan ju slå på den när man tänker använda den
 
wikman skrev:
Den där såg ju riktigt trevlig ut (i lager hos Dustin just nu).

Men man behöver alltså en mjukvara för att komma åt disken, förstår jag dig rätt då?

/N

Det stämmer!

En NAS använder sig av windowsutdelning, och då kan man mappa en hårddisk i sin dator till den utdelningen, precis som om det var en annan dator som delade ut. Detta gör det möjligt att vem som helst kan komma åt datan (om man har rättigheter förstås) från vilken dator (eller t.ex. xbox) som helst.

Med SAN så krävs det att man har en applikation installerad vilket innebär att man blir begränsad till windowsmiljö, dock påstås det vara snabbare. Man får alltså en virtuell disk på datorn som är "mappad" mot SANen.

Enda nackdelarna jag kan komma på med NAS/SAN är att hastigheten kommer maximalt upp i 11MB/s (100Mbit/s), vilket kan jämföras med Firewire's 400Mbit.
 
Jag köpte en Lacie 250GB fast jag hade hört en del negativt om den. Det är ju inte så konstigt att en del pajar när de säljer tusentals av dem tänkte jag. Den första jag fick fungerade i 15 minuter sen fick jag samma fel som alla andra. Det går inte att skriva till den. Efter mycket strul fick jag en ny, samma fel på den. När man skrivit ett tag till den så lägger den av. Stängde jag av den och lät den svalna så fungerade den som vanligt igen tills det att den fick upp tempen och la av. De har helt klart ett temp problem. Köpte en Aludisk istället och den har fungerat utmärkt för mig.
 
TFT skrev:
Jag köpte en Lacie 250GB fast jag hade hört en del negativt om den. Det är ju inte så konstigt att en del pajar när de säljer tusentals av dem tänkte jag. Den första jag fick fungerade i 15 minuter sen fick jag samma fel som alla andra. Det går inte att skriva till den. Efter mycket strul fick jag en ny, samma fel på den. När man skrivit ett tag till den så lägger den av. Stängde jag av den och lät den svalna så fungerade den som vanligt igen tills det att den fick upp tempen och la av. De har helt klart ett temp problem. Köpte en Aludisk istället och den har fungerat utmärkt för mig.

Jag har 4 stycken och de har fungerat perfekt hela tiden
 
dJb skrev:
Lars: Den hänger sig när som helst, ibland utan att jag skrivit till den på flera timmar.

Rickard: Har kört chkdsk. Programmet kan inte slutföra kontrollen och hänger sig.

Sammantaget talar det alltså för en kass disk. Bara att returnera med andra ord.

Tack för era tips och synpunkter!

mvh
David

Hmm... kablagefel någonstans?
 
Jorek skrev:
Hmm... kablagefel någonstans?

Tror jag har uteslutit det. Har testat med två olika usb-kablar och alla usb-portar på tre datorer.

Det märkliga är att den kan fungera felfritt ganska länge och skriver och läser data snabbt då, men helt plötsligt hänger den sig.
 
Meltingfire skrev:
Det låter som diskfel beroende av värme som någon nämnde tidigare. Du kan inte mäta temperaturen och säga vad den ligger på?

Vet inte hur jag ska mäta den, men hårddisken känns inte särskilt varm och hänger sig ibland redan efter ganska kort tid. Om problemet beror på temperaturen så är den mycket känslig!

mvh
David
 
Vid temperaturer över 60c kan man börja få instabilitetsproblem, mest beroende på att elektroniken inte klarar av att hålla sig inom spec:arna. Men då är disken ju så varm att man inte kan lägga handen på den... Har lyckats med det när fläktarna i mitt datorskåp (IKEA) lade av. Datorerna stod och startade om hela tiden. Allt fungerade dock när det svalnat. Tror knappast det är problemet i ditt fall.
 
Nä jag tror inte heller att det beror på temperaturen. Nu har jag i alla fall begärt ett returnummer hos dustin så det är väl bara att se vad dom säger.
 
Helt rätt. Lämna tillbaka problemen!

Fick en ny disk från LaCie efter lång väntan. Den disk som kraschade var en Western Digital och den nya blev en Seagate. Det känns bra på något vis att se att något ändrats inuti lådan.

Sedan vet jag inte riktigt hur diskarna är formatterade från fabrik. Jag formatterade min nya disk med NTFS och utan skrivcache så man slipper hålla på med "säker borttagning".
 
Jag får (tyvärr) lov att uppdatera den här tråden.

I dag fick jag en ny Porsche 250Gb med fedex direkt från Frankrike. Jag tänkte att det första jag gör är att formattera om den till NTFS. Efter lite drygt 90% kommer ett felmeddelande upp om att formatteringen inte kunde slutföras. Sedan dess är disken oallokerad och inget går att göra åt den. Den finns med i enhetshanteraren (detta är en Maxtor, min första var en Seagate) och det står att enheten fungerar korrekt. Däremot är alla alternativ skuggade när man högerklickar på den i diskhanteringen och det går alltså inte att varken skapa partition eller formattera.

Finns det något att göra åt den? Jag känner att jag snart kastar bort den och köper en ny bara för att slippa eländet!

Tacksam för svar!!
/David
 
Jag kan tyvärr bara säga att jag har 5 Lacie 250 GB FW d2 diskar och jag har haft problem med 3 av dom. Det verkar som att dom går för varma i och med att det inte sitter någon fläkt i dom. Tråkigt, bökigt och väldigt dyrt har det blivit för mig då jag har förlorat värdefull data och förlorat både kunder och rykte p.g.a. Lacie. Jag är ganska bra på att göra back-up:er men vid några tillfällen har jag inte en hunnit med det innan disken kraschat. Jag har väldigt lågt förtroende för Lacie-diskarna. Korrupta filer är inget kul. Det senaste som hände, igår, var att en disk inte kommer upp på skrivbordet och så står den och klickar. Har försökt fixa den med Disk Warrior och några andra "fixa hårddiskarprogram" helt utan framgång. Verkar som att det är ett fysiskt fel på hårddisken.

//Jan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.