Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med LaCie Porsche 250Gb

Produkter
(logga in för att koppla)
hellboy skrev:
Jag kan tyvärr bara säga att jag har 5 Lacie 250 GB FW d2 diskar och jag har haft problem med 3 av dom. Det verkar som att dom går för varma i och med att det inte sitter någon fläkt i dom. Tråkigt, bökigt och väldigt dyrt har det blivit för mig då jag har förlorat värdefull data och förlorat både kunder och rykte p.g.a. Lacie. Jag är ganska bra på att göra back-up:er men vid några tillfällen har jag inte en hunnit med det innan disken kraschat. Jag har väldigt lågt förtroende för Lacie-diskarna. Korrupta filer är inget kul. Det senaste som hände, igår, var att en disk inte kommer upp på skrivbordet och så står den och klickar. Har försökt fixa den med Disk Warrior och några andra "fixa hårddiskarprogram" helt utan framgång. Verkar som att det är ett fysiskt fel på hårddisken.

//Jan

Ja det verkar vara rena dyngan! I mitt fall kan det dock inte bero på temperaturen. Jag tog den ju direkt från kartongen och gjorde bara formatteringen. Det blir väl att åter kontakta Lacie även om det tar emot..

/David
 
Skadade sektorer

När jag har kört "chkdsk h: /x /f /r" får jag som svar att min 250 GB LaCie har 39468 kB i skadade sektorer, består dessa kB av "Windows ersatte skadade kluster i filen 24837" m fl?
Kan jag radera de filer som har skadade kluster och bli av med skadorna?
Jag har inga problem med hårddisken, kommer jag att få det i framtiden?
Disken är ett år gammal, hur stor är chansen att jag får en ny för ett sådant här fel? Ska jag kontakta LaCie eller återförsäljaren?

Tack!

/Tommy
 
Tyvärr så har du redan problem med din disk, det är rena turen att du inte råkat ut för korrupta filer. Har man 1 (en) dålig sektor på hårddisken ska man absolut kassera den, du har nästan motsvarande 40Mb diskyta som är förstörd. Om de dåliga sektorerna beror på att läshuvudet slagit emot ytan eller andra fysiska fel kommer andelen fel att växa hela tiden, hårddisken "smutsas ned" av små flygande fragment av läsytan.

Du kan inte bli av med de skadade sektorerna på något sätt som inte gör att garantin upphövs. Det går att göra en s.k. lågnivåformattering på disken. Detta kan i vissa fall kan rätta till sektorer som är felaktigt markerade som trasiga, men du har ingen som helst garanti för att det fungerar, dessutom gäller inte garantin om du gör det.
Mitt förslag är att du kollar med försäljaren/tillverkaren snarast, det där är helt oacceptabelt.
Lycka till!
/R
 
Tips på andra externa hårddiskar?

Antar att jag måste skicka iväg hårddisken innan jag kan få en ny, alltså måste jag skaffa en ny extern hårddisk att lägga över filerna på.
Att köpa en ny LaCie 250 Gb känns inte helt rätt nu, så har ni tips på andra bättre externa hårddiskar?
 
Netgear SC101

Jag köpte en Netgear SC101. Fick den i fredags och den har gått kontinuerligt sedan dess. Inga temperaturproblem så här långt. Hittills sitter det endast en disk i den, en Hitachi 250 GB/7200rpm. Vi får väl se hur det blir då jag sätter in den andra disken i kabinettet. Så här långt är jag nöjd, även om det inte är världens snabbaste disk. Jag tror det här konceptet kommer att fungera bra för bildlagring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.