Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med import till LrC.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Alltså, jag fattar inte varför importen till LrC blir helt knasig. Inte bara det faktum att mina bilder (som f ö finns "katalogiserade") inte importeras i var sin mapp (så som jag har dom i på hårddisken) utan dom importeras alla på en gång.

Som om det nu inte vore nog, så skull jag till att importera ett antal bilder som jag har i en papp på HHD (bilder 2024 och under det Karlatornet, enligt nedan;

Skärmbild 2024-07-25 160046.png

Men när bilderna importerats till LrC hamnar dom under C disken, dessutom står det inte att det är specifikt Karlatornet utan bara datum när bilderna togs;

Skärmbild 2024-07-25 155927.png

Varför blir det så !?
 
Troligen är inställningen för import satt så att bilderna kopieras (eller flyttas) till en mapp som ligger i en "datumhierarki"

Väljer du Lägg Till vid importen hamnar bara info om dina mappar i databasen.


Skärmavbild 2024-07-25 kl. 16.56.04.png
 
På Mac finns det om man importerar med alternativet "Kopiera" från en hårddisk alternativet under Organisera att välja Per orginalmappar vilket kanske är det du är ute efter?
 
På Mac finns det om man importerar med alternativet "Kopiera" från en hårddisk alternativet under Organisera att välja Per orginalmappar vilket kanske är det du är ute efter?
Jag kör inte med Mac, så jag vet inte hur det fungerar med just Mac. Men vad jag är ute efter, är att det skall se ut likadant i LrC som det gör på min HHD.
 
Jag kör inte med Mac, så jag vet inte hur det fungerar med just Mac. Men vad jag är ute efter, är att det skall se ut likadant i LrC som det gör på min HHD.
Det borde se exakt likadant ut. Men om orginalfilerna du lägger till o LrC katalogen ska vara kvar på hårddisken så ska du ju lägga till hårddiskens mappar i LrC katalogen, inte kopiera (eller flytta) filerna till en annan disk eller katalogstruktur.
 
LrC katalogen ska vara kvar på hårddisken
Jag har numera prenumerationsmodellen av Lr, då sparas väl inget lokalt !?

ska du ju lägga till hårddiskens mappar i LrC katalogen, inte kopiera (eller flytta) filerna till en annan disk eller katalogstruktur.
Så långt är jag med, (är jag angelägen att tro 😁).

Till saken hör att när jag använde mig av Lr 6.14 (fristående), hade jag aldrig dessa problem, det har kommit nu när jag gått över till prenumerationamodellen...🤔.
 
Älskar när man inte ens kan starta en tråd ordentligt.

Vad är LrC?

Gissar att det är Lightroom Classic men varför inte skriva det då?

e de fö at d

vill verka tonåring?

Förutom mitt inlägg ovan så har jag aldrig haft problem med att mina importer i LrC någonsin döpt om min katalogstruktur. Fast om man importerar från en papp så kanske det blir lite konstigt. Testa att importera från en mapp nästa gång. Eller en katalog......
 
När du valt "Importera" och katalogen som du vill importera från så måste du också välja "Kopiera som DNG", "Kopiera", "Flytta" eller "Lägg till". Dessa val görs i överkanten av Lightroom Classic-fönstret.

Om du väljer något av de tre första alternativen så måste du också specificera var filerna skall hamna. Valet av "Destination" görs i högerkanten av Ligtroom Classic-fönstret.
 
Gissar att det är Lightroom Classic men varför inte skriva det då?
Eftersom du lyckades räkna ut att LrC är en förkortning av Lightroom Classic, är det väl överflödigt att skriva ut hela namnet, eller !?

Förkortningar är f ö inget nytt fenomen, så jag förstår faktiskt inte din reaktion.

Sedan det att jag skulle vilja verkar tonårig bara för att jag använder en förkortning är så barnsligt att jag borde inte ens svara på det, men det kanske beskriver dig själv, snarare än någon annan !?

Med det sagt, har du inget bättre att komma med och som driver sakfrågan framåt, kanske det är en idé om du tar och letar upp en annan tråd, och håller dig utanför den här.

Vad tror du om det !?
 
När du valt "Importera" och katalogen som du vill importera från så måste du också välja "Kopiera som DNG", "Kopiera", "Flytta" eller "Lägg till". Dessa val görs i överkanten av Lightroom Classic-fönstret
Jodå, jag är med på det. Vad jag kan dra mig till minnes är att när jag använde Lr 6.14 och skulle importera något, behövde jag aldrig göra några direkta val, utan jag klickade på import => välj källa och sedan importera och det var aldrig några problem.
Om du väljer något av de tre första alternativen så måste du också specificera var filerna skall hamna. Valet av "Destination" görs i högerkanten av Ligtroom Classic-fönstret.
Känner igen även detta, men vad jag kan dra mig till minnes, har jag aldrig behövt att göra några sådana val, men jag antar att jag behöver sitta framför datorn och använda Lr betydligt mer än vad jag redan gör.

Kunskap är (i mitt fall) färskvara och om jag inte använder förvärvad kunskap inom överskådlig tid, faller det i glömska.

Med det sagt, kan man konstatera att jag inte spenderar tillräckligt med tid framför datorn avsedd för fotoredigering, nä.
 
Rag rekommenderar att läsa igenom denna och samtidigtt kolla i Lightroom Classic


"..
När du importerar ett foto till Lightroom Classic skapar du en länk mellan fotot och informationen om fotot i katalogen.

När du importerar arbetar du från vänster till höger i importfönstret. Först identifierar du till vänster vilka filer du vill importera (källfilerna). Sedan, mitt i fönstret, väljer du hur du vill importera dem till katalogen (lägg till, flytta eller kopiera dem). Sedan anger du till höger var du vill spara filerna (destinationsmappen) och gör andra val för de importerade filerna..."
 
Suck... Jag börjar med att flytta bilderna från kameran till den folderstruktur jag använder.
Ta bort anslutningen kamera - dator.
Välj importera och navigera till aktuell folder
Lägg på eventuella sökord
Importera
(Systemen kan mycket men de läser inte dina tankar) 😊
 
Suck... Jag börjar med att flytta bilderna från kameran till den folderstruktur jag använder.
Jag också.
Ta bort anslutningen kamera - dator.
Har inte ens kameran ansluten till datorn, använder minneskortläsare. När bilderna är överförda till HD, tar jag bort minneskortet.

Välj importera och navigera till aktuell folder
Precis så gör jag.
Lägg på eventuella sökord
Eftersom mappen redan har ett namn, lägger jag inte till några sökord.
Exakt så !
Och resultatet blir som beskrivits ovan 🙄.
 
Jodå, jag är med på det. Vad jag kan dra mig till minnes är att när jag använde Lr 6.14 och skulle importera något, behövde jag aldrig göra några direkta val, utan jag klickade på import => välj källa och sedan importera och det var aldrig några problem.

Känner igen även detta, men vad jag kan dra mig till minnes, har jag aldrig behövt att göra några sådana val, men jag antar att jag behöver sitta framför datorn och använda Lr betydligt mer än vad jag redan gör.

Kunskap är (i mitt fall) färskvara och om jag inte använder förvärvad kunskap inom överskådlig tid, faller det i glömska.

Med det sagt, kan man konstatera att jag inte spenderar tillräckligt med tid framför datorn avsedd för fotoredigering, nä.
Lightroom kommer ihåg ditt val av ”Kopiera som DNG”, etc. från gång till gång och ändrar du inte står tidigare val kvar.

Uppstod det här problemet i samband med att du bytte från Lightroom version 6 till den prenumererade Lightroom Classic? Det kan vara så att de förinställda värdena ändrades i samband med uppgraderingen.
 
Grejen med Lightroom är väl ändå att man inte behöver kopiera filerna. Det är väl lägg till man ska använda så de blir sökbara inifrån LR. Annars tar ju allt dubbelt så stor plats (minst). Är jag ute och cyklar kan det bero på att jag inte använder Lightroom. Alla redigeringar sparas ju inte heller som egna fullstora filer (om man inte exporterar dem och/eller sparar dem i andra filformat) utan som ett "recept" (som tar mindre plats) på hur filen ska se ut i olika versioner. Jag har inte koll på alla varianter man kan göra i LR men så skulle i alla fall jag använda programmet om jag orkade. Är jag offside kan ni vara snälla och förklara istället för att skälla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.