Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Problem med FTP-anslutning
- Trådstartare Thompus
- Start datum
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Det är föga troligt att routern verkligen har 192.168.1.1 som IP-adress.Kjanr skrev:
Ehh...du måste ställa in så att din dator har fast ipadress 192.168.1.100 , annars kommer du inte åt den. Du skrev ju förut att du hade 10.0.1.3 på datorn.
Hade den haft det, så hade troligen datorn ansluten till routern haft en adress inom samma subnät.
Routern delar ju ut adresser inom samma subnät.
10.0.1.3 tyder klart och tydligt på att routern har en adress inom spannet 10.0.0.0 - 10.255.255.255
Tidy
Aktiv medlem
danielsfrilansfoto skrev:
Det är föga troligt att routern verkligen har 192.168.1.1 som IP-adress.
Hade den haft det, så hade troligen datorn ansluten till routern haft en adress inom samma subnät.
Routern delar ju ut adresser inom samma subnät.
10.0.1.3 tyder klart och tydligt på att routern har en adress inom spannet 10.0.0.0 - 10.255.255.255
Den har antagligen 192.168.1.1 mot det lokala nätverket, men sedan får den givetvis en adress av Telia mot internet som börjar på 10.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
>Thomas
Du har inte möjligen en Airport i någon variant mellan ditt ADSL-modem/router och din datorer?
Knappast troligt alls...
Adresser som börjar på 10.0 är aldrig publika adresser på internet.
Telia använder publika IP-adresser för både ADSL och fiber-baserat bredband.
Dessutom, routern fungerar som nat-router, och ska därför normalt sett tilldela en ip-adress inom sitt eget subnät.
(Finns ett fåtal undantag, men vi kan i praktiken utesluta dessa här).
Som jag skrev ovan, det är enkelt att kolla vilken IP routern har, finns ingen som helst anledning att börja i någon som helst annan ände för att lösa problemet.
/Daniel.
Du har inte möjligen en Airport i någon variant mellan ditt ADSL-modem/router och din datorer?
Tidy skrev:
Den har antagligen 192.168.1.1 mot det lokala nätverket, men sedan får den givetvis en adress av Telia mot internet som börjar på 10.
Knappast troligt alls...
Adresser som börjar på 10.0 är aldrig publika adresser på internet.
Telia använder publika IP-adresser för både ADSL och fiber-baserat bredband.
Dessutom, routern fungerar som nat-router, och ska därför normalt sett tilldela en ip-adress inom sitt eget subnät.
(Finns ett fåtal undantag, men vi kan i praktiken utesluta dessa här).
Som jag skrev ovan, det är enkelt att kolla vilken IP routern har, finns ingen som helst anledning att börja i någon som helst annan ände för att lösa problemet.
/Daniel.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Allt som börjar med 192. är lokala IP.Gutta skrev:
alltså jag är ingen som helst expert eller så men brukar inte lokala ip vara
192.168.0.1
och inte
192.168.1.1
?
Edit: Det har iallafall min, men jag sitter med en dlink och kör windows förstås....
Varierar mellan olika routrar/lösningar exakt vilka adresser som används.
Thompus
Aktiv medlem
danielsfrilansfoto skrev:
>Thomas
/Daniel.
Jo, jag har en airport emellan. Stökar den till det?
/Thomas
PS. Kul med så många som vill hjälpa till!!
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Nej, det lär inte stöka till det.Thompus skrev:
Jo, jag har en airport emellan. Stökar den till det?
/Thomas
PS. Kul med så många som vill hjälpa till!!
Snarare tvärtom.
Då du har en airport emellan, så vågar jag påstå att din Zyxel-router inte agerar som NAT-router/brandvägg, utan enbart som router med/för publika adresser.
Därför så är det i din Airport som du ska göra ändringarna för att kunna komma åt FTP-servern utifrån.
Det du behöver göra är att starta "Airport-verktyg" (finns i mappen verktygsprogram).
Dubellklicka på din enhet/airport. Gå till fliken avancerat.
Sedan klickar du på "Portkoppling"
Klicka på "+" nere i västra hörnet.
Då får du upp en lista med tjänster som är "för-konfigurerade" Där kan du välja "FTP-åtkomst".
Obs! Du bör göra detta från den dator som agerar FTP-server, för att få rätt IP-adress i konfigurationen.
Sedan så såg jag att Telia erbjuder fast IP-adress som tillägstjänst.
Gör det ju mycket lättare för dig att vara säker på att du kommer åt FTP-servern när du behöver den.
/Daniel.
TA0
Aktiv medlem
Hej!
Först en liten förklaring.
De adresser som ni har pratat om (192.168.1.1 och 192.168.0.1) är sk "Non-routable-addrsses" enligt standarden RFC1918. Dessa adresser får (och kan) inte användas ute på internet. Routrar som finns på internet får inte förmedla trafik till eller från dessa adresser. De är avsedda att anvädas för privata nät (på företag o dyl).
De adressområden som omfattas är:
10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)
Din Zyxel fungerar som en router (eller sluss) mellan ditt privata nät och internet och du har en adress på tsidan och ett flertal på insidan och det är på insidan dina adresser 192.168.x.0 används.
Du måste ställa in din Zyxel så att inkommande FTP-arop till din publika adress styrs till en specifik adress på insidan.
Om du Googlar med "Zyxel FTP server" så hittar du ett flertal beskrivningar på hur du ska få till det. Det är lite olika teknisk nivå på beskrivningarna och eftersom jag inte vet hur mycket du kan så vill jag inte rekommendera någon.
Jag jobbar proffesionellt med IT-säkerhet på ett större företag och jag vill bestämt avråda från att göra det du planerar då FTP-servrar med bristande säkerhet är ett av de vanligaste målen för olika elaka attacker. För att göra en FTP-server säker krävs att du installerar mera avancerade saker än vad som följer med dina datorer. Det krävs kryptering och avancerad autentisering för att få det någorlunda säkert. Överväg om du inte ska köpa någon filarkivstjänst i stället.
---/Thomas
Först en liten förklaring.
De adresser som ni har pratat om (192.168.1.1 och 192.168.0.1) är sk "Non-routable-addrsses" enligt standarden RFC1918. Dessa adresser får (och kan) inte användas ute på internet. Routrar som finns på internet får inte förmedla trafik till eller från dessa adresser. De är avsedda att anvädas för privata nät (på företag o dyl).
De adressområden som omfattas är:
10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)
Din Zyxel fungerar som en router (eller sluss) mellan ditt privata nät och internet och du har en adress på tsidan och ett flertal på insidan och det är på insidan dina adresser 192.168.x.0 används.
Du måste ställa in din Zyxel så att inkommande FTP-arop till din publika adress styrs till en specifik adress på insidan.
Om du Googlar med "Zyxel FTP server" så hittar du ett flertal beskrivningar på hur du ska få till det. Det är lite olika teknisk nivå på beskrivningarna och eftersom jag inte vet hur mycket du kan så vill jag inte rekommendera någon.
Jag jobbar proffesionellt med IT-säkerhet på ett större företag och jag vill bestämt avråda från att göra det du planerar då FTP-servrar med bristande säkerhet är ett av de vanligaste målen för olika elaka attacker. För att göra en FTP-server säker krävs att du installerar mera avancerade saker än vad som följer med dina datorer. Det krävs kryptering och avancerad autentisering för att få det någorlunda säkert. Överväg om du inte ska köpa någon filarkivstjänst i stället.
---/Thomas
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
>Thomas Andersson
Du verkar inte ha läste hela tråden innan du svarar
Thomas Sundin använder and AIR-port mellan sitt Zyxel-modem, och sina (Apple-)datorer/Macar.
De Zyxel-modem som Telia själva skickar till sina kunder agerar inte som NAT-router/brandvägg, utan ger publika adresser.
(Vet detta av egen konsult-erfarenhet, har satt upp ett par nätverk med brandväggar hos personer som använder Telias ADSL).
Så i hans fall är det i Airporten, och ingen annan stans som ändringarna behöver göras.
/Daniel.
Thomas Sundin använder and AIR-port mellan sitt Zyxel-modem, och sina (Apple-)datorer/Macar.
De Zyxel-modem som Telia själva skickar till sina kunder agerar inte som NAT-router/brandvägg, utan ger publika adresser.
(Vet detta av egen konsult-erfarenhet, har satt upp ett par nätverk med brandväggar hos personer som använder Telias ADSL).
Så i hans fall är det i Airporten, och ingen annan stans som ändringarna behöver göras.
/Daniel.
Thompus
Aktiv medlem
Från början ställde jag in airport med en bärbar som jag knappt använder. Av någon anledning finns inte airport-verktyget i iMacen? Det står "att den saknar stöd på den här arkitekturen".danielsfrilansfoto skrev:Obs! Du bör göra detta från den dator som agerar FTP-server, för att få rätt IP-adress i konfigurationen.
/Daniel. [/B]
//Thomas
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Det enklaste borde i så fall vara att du tar reda på vilken IP-adress du har på den dator som agerar FTP-server, i enlighet med vad jag beskrivit tidigare i tråden.Thompus skrev:
Från början ställde jag in airport med en bärbar som jag knappt använder. Av någon anledning finns inte airport-verktyget i iMacen? Det står "att den saknar stöd på den här arkitekturen".
//Thomas
Dvs -->Systeminställningar -->Nätverk
Konfigurerara sedan din Airport från en dator där du har tillgång till det, och skriv i rätt IP-adress, så bör det inte vara något som helst problem.
/Daniel.
Thompus
Aktiv medlem
danielsfrilansfoto skrev:Klicka på "+" nere i västra hörnet.
Då får du upp en lista med tjänster som är "för-konfigurerade" Där kan du välja "FTP-åtkomst".
/Daniel. [/B]
Jag får inte upp några "förkonfigurerade FTP". Det enda som står är "egen IP-adress 10.0.1.201".
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Det finns en "drop-down"lista där det står Tjänst: Välj en tjänst.Thompus skrev:
Jag får inte upp några "förkonfigurerade FTP". Det enda som står är "egen IP-adress 10.0.1.201".
I den listan finns alternativet FTP-åtkomst.
Det är det alternativet du ska använda.
/Daniel.
Thompus
Aktiv medlem
Finns inget om tjänst eller liknande.danielsfrilansfoto skrev:
Det finns en "drop-down"lista där det står Tjänst: Välj en tjänst.
I den listan finns alternativet FTP-åtkomst.
Det är det alternativet du ska använda.
/Daniel.
/Thomas
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Vilken modell av Airport använder du?
Har du senaste versionen av "Airport-verktyg"?
/D.
/D.
Thompus
Aktiv medlem
På den bärbara har jag 5.3.2. På Imacen vet jag ju inte då det inte går att öppna?!danielsfrilansfoto skrev:
Vilken modell av Airport använder du?
/D.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Du har ju uppenbarligen den senaste versionen av "Airport-verktyg". (Samma som jag använder).
Frågan är använder du Airport Extreme, eller någon annan version av Airport?
Finns ju några olika varianter.
Då jag inte har någon erfarenhet av annat än Airport Extreme så vet jag dessvärre inte exakt hur du ställer in andra versioner.
/Daniel.
Frågan är använder du Airport Extreme, eller någon annan version av Airport?
Finns ju några olika varianter.
Då jag inte har någon erfarenhet av annat än Airport Extreme så vet jag dessvärre inte exakt hur du ställer in andra versioner.
/Daniel.
TA0
Aktiv medlem
Aj då, då blir ju AirPorten "router" mellan internet och hans privata nät och självklart ska ändringen göras där. Det är fö samma sak med Bredbandsbolaget och kanske alla andra ADSL-leverantörer. Även där får man många träffar på Google (AIRPORT FTP server).danielsfrilansfoto skrev:
>Thomas Andersson
/Daniel.
Min varning gäller lika fullt. Elakingarna (inte sällan i Kina) verkar ha robotar som letar efter osäkra FTP-servrar och tar över de som hittas. Angreppet kan bestå i att placera barnporr eller annat på servern för att slippa härbärgera det på en egen maskin. Annat kan vara att plantera botar som utnyttjas för att (mass)attackera andra nät (sk DoS-atacker).
Tack för påpekandet!
---/Thomas
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Thomas!TA0 skrev:
Aj då, då blir ju AirPorten "router" mellan internet och hans privata nät och självklart ska ändringen göras där. Det är fö samma sak med Bredbandsbolaget och kanske alla andra ADSL-leverantörer. Även där får man många träffar på Google (AIRPORT FTP server).
Min varning gäller lika fullt. Elakingarna (inte sällan i Kina) verkar ha robotar som letar efter osäkra FTP-servrar och tar över de som hittas. Angreppet kan bestå i att placera barnporr eller annat på servern för att slippa härbärgera det på en egen maskin. Annat kan vara att plantera botar som utnyttjas för att (mass)attackera andra nät (sk DoS-atacker).
Tack för påpekandet!
---/Thomas
Jag har full förståelse för din varning.
Det finns absolut en relevans i den.
Men även om problemet/risken såklart finns även på OS X så lär det inte vara alls lika stort som på konsumentversionerna av Windows.
Orsaken är att FTP-servern i OS X är en del av "operativsystemet" och omfattas av de automatiska uppdateringarna.
Detsamma gäller ju dessvärre inte FTP-servrar som installeras i de vanliga konsumentversionerna av Windows.
Där måste du hålla reda på uppdateringarna själv på ett eller annat sätt.
Så länge inte robotarna utnytjar ett "zero day" hål, så ser jag en mycket liten risk med att använda den inbyggda FTP-tjänsten på en Mac.
Dess robotar brukar ju trots allt bara leta efter kända hål.
(Efter att ha använt Windows i 11 år bytte jag nyligen till Mac och OS X, har jobbat som IT-konsult på heltid tidigare, numera gör jag inhopp som konsult emellanåt).
/Daniel.