ANNONS
Annons

Problem med FTP-anslutning

Produkter
(logga in för att koppla)
danielsfrilansfoto skrev:
>Thomas

Du har inte möjligen en Airport i någon variant mellan ditt ADSL-modem/router och din datorer?

Knappast troligt alls...
Adresser som börjar på 10.0 är aldrig publika adresser på internet.
Telia använder publika IP-adresser för både ADSL och fiber-baserat bredband.

Dessutom, routern fungerar som nat-router, och ska därför normalt sett tilldela en ip-adress inom sitt eget subnät.
(Finns ett fåtal undantag, men vi kan i praktiken utesluta dessa här).

Som jag skrev ovan, det är enkelt att kolla vilken IP routern har, finns ingen som helst anledning att börja i någon som helst annan ände för att lösa problemet.

/Daniel.

Det kan vara sa att den inte far en adress som borjar pa 10, men den far iallafall tva adresser, en mot det lokala natet och en mot internet, det var det jag menade.

Tidy skrev:
Det kan vara sa att den inte far en adress som borjar pa 10, men den far iallafall tva adresser, en mot det lokala natet och en mot internet, det var det jag menade.
Sitter du bakom en NAT-router/brandvägg (som trådskaparen gör, se längre upp i tråden).
Så får du i princip aldrig två adresser direkt till en dator som sitter bakom brandväggen.
(Det vore att förfela hela idén med en NAT-router).

Den publika adressen tar NAT-routern hand om, och den syns över huvud taget inte bakom brandväggen, och ska inte synas direkt där (för då uppstår det en massa problem).

Samtliga adresser bakom NAT-routern tillhör ett subnät som enbart är till för privata nätverk.

Däremot, så förekommer det på ADSL-modem med att du får en publik adress, och samtidigt kan komma åt att administrerara modemet via en annan adress.
Det brukar i praktiken kräva att du ändrar dina nätverksinställningar för att kunna administrera modemet, eftersom datorn inte hanterar två ip-adrsser på samma nätverkskort på samma gång.

/Daniel.

danielsfrilansfoto skrev:
Sitter du bakom en NAT-router/brandvägg (som trådskaparen gör, se längre upp i tråden).
Så får du i princip aldrig två adresser direkt till en dator som sitter bakom brandväggen.
(Det vore att förfela hela idén med en NAT-router).

Den publika adressen tar NAT-routern hand om, och den syns över huvud taget inte bakom brandväggen, och ska inte synas direkt där (för då uppstår det en massa problem).

Samtliga adresser bakom NAT-routern tillhör ett subnät som enbart är till för privata nätverk.

Däremot, så förekommer det på ADSL-modem med att du får en publik adress, och samtidigt kan komma åt att administrerara modemet via en annan adress.
Det brukar i praktiken kräva att du ändrar dina nätverksinställningar för att kunna administrera modemet, eftersom datorn inte hanterar två ip-adrsser på samma nätverkskort på samma gång.

/Daniel.

Jo, det var det jag skrev, en adress mot det publika nätet, och en adress mot det lokala nätet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar