Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med framkallning av gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lämnade in min rulle Tri-X som legat i kylskåp sedan 1983 - till Crimson.
Inte vet jag hur de bar sig åt... men resultatet blev utmärkt. Enda problemet var att jag inte lyckades känna igen alla jag plåtat...
Ja tur att det är några lab kvar. Götaplatsens foto är väl ett annat.

Det finns ju några nödåtgärder (plan B). Hela filmen är rätt sladdrig i vatten. Jag har kollat i en 1½ liters kastrull. Emulsion-sidan är nog rätt ömtålig så det blir nog repor. Dessutom får man ju späda...20 min framkallning är ingen dröm!
Ett annat sätt. Det räcker med 600 ml framkallare/stopp/fix i en rostfri hundskål. Rejäla klämmor på filmens ändar & sen drar man fram och tillbaka!

Inga problem att ladda blöt film på spiral, men både spiral och film måste vara under vatten i en liten hink tex. Det var nödlösningen om det var sommar och 30 grader varmt i mörkerrummet och handsvätten fuktade kanterna på rullen...

Jag lämnade in min rulle Tri-X som legat i kylskåp sedan 1983 - till Crimson.
Inte vet jag hur de bar sig åt... men resultatet blev utmärkt. Enda problemet var att jag inte lyckades känna igen alla jag plåtat...
Förstår problemet! Hur framkallar man ett gammalt minne? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar