Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinWa

Medlem
Hej

Kör med en 5D M2 med 24-70 objektiv 2,8 och är relativt ny på att foto. Var nyligen på ridhuset och fotade min dotter men när jag kom hem så var 99% av bilderna helt ofukserade. Det var relativt goda ljusförhållanden ute så körde på automatik och sköt säkert 50 bilder

Visar 2 bilder som verkligen inte är bra, känns som jag skakat enormt med kameran men tog ändå stöd mot ett staket.

Kameran och objektiven är relativt nya, men ibland så får jag sagolik träff i bilden så jag har dock svårt att se att det skulle vara ett tekniskt fel eller en justering som skulle behövas.

Andra gången jag är på ridhuset nu och får dåliga bilder med mig hem...men jag kämpar på att bli bättre. Inställningar för fotot går att se på fotoservern under information. Fokus har varit mot ansiktet på barnet.

Länk till bilderserver

Tacksam för tips

/Martin
 
Jag kom inte åt dina bilder så det får bli en gissning. För lite ljus - öka på ISO och kör med kortare exptid. Var du inne eller ute? Antar att du inte var PÅ ridhuset utan inne eller utanför :)

Hej

Kör med en 5D M2 med 24-70 objektiv 2,8 och är relativt ny på att foto. Var nyligen på ridhuset och fotade min dotter men när jag kom hem så var 99% av bilderna helt ofukserade. Det var relativt goda ljusförhållanden ute så körde på automatik och sköt säkert 50 bilder

Visar 2 bilder som verkligen inte är bra, känns som jag skakat enormt med kameran men tog ändå stöd mot ett staket.

Kameran och objektiven är relativt nya, men ibland så får jag sagolik träff i bilden så jag har dock svårt att se att det skulle vara ett tekniskt fel eller en justering som skulle behövas.

Andra gången jag är på ridhuset nu och får dåliga bilder med mig hem...men jag kämpar på att bli bättre. Inställningar för fotot går att se på fotoservern under information. Fokus har varit mot ansiktet på barnet.

Länk till bilderserver

Tacksam för tips

/Martin
 
Det var ju inte så skarpt :) Du kröde med ISO 100 och det finns egentligen ingen anledning att inte öka till 400 eller tom 800, som kameran klarar av galant. Då får du möjlighet till två saker: kortare slutartid och bättre skärpedjup (större bländare = lägre bländartal).

Det första minskar risken för skakningsoskärpa och det andra klarar av att lägga skärpa på fler saker i bilden.

När jag kollar på bilden i full storlek så ser det ut som om fokus ligger på bakgrunden PLUS skakningsoskärpa,

Sorry, tog min interna ip adress här kommer den riktiga länken:

Ny länk.
 
Ser ut som fokusfel. Slutartiden kunde förstås varit kortare för 59mm brännvidd på APS-C (onödigt att riskera och använda iso 100 på telebrännvidder om det är så mulet väder som på bilden) men det är inte det största problemet här tror jag.. Kan det vara så att du fokuserat långt före du knäppt av bilderna och har haft autofokusen inställd på statisk fokusering istället för att följa med objektet? Då har de troligen hunnit röra sig medan du fotograferat och därför blivit oskarpa.
 
Nej inställt på AI-Fokus, och tog så många bilder med fokusering och snabbt ned till att ta kort, så rör sig bara så vanligast bara tiden för kameran att fokusera sen tog jag fotot.

Fick även liknande problem tog jag tog bild från 2 meter rakt på barnet utan att det flyttades. Men är det så enkelt att jag inte håller kameran stadigt nog? Inte mött dem problemen vid Canon G2 och jag tycker jag håller kameran någorlunda stadigt.

/Martin
 
Troligtvis har du då tagit bilderna innan kameran fokuserat klart.
Är motivet stillastånde så bör det vara säkrare att använda one shot AF så kameran väntar med att ta bilden tills den är i fokus.
 
AF-punkt

På din originalbild kan du kolla vilken AF-punkt som du användt om du öppnar bilden i DPP. Kan det vara så enkelt som att du haft automatiskt val av AF-punkt och kameran ställt skärpan på staketet?!
 
Tuff kärlek

Klassisk exempel på bättre kamera än fotograf.
Nu har du en toppkamera, nästa steg är att lära sig använda den.
Första steget är att läsa igenom bruksanvisningen (jag vet att det är tråkigt)
Läs speciellt avsnittet om fokuspunkter och ISO. Studera också hur man håller kameran och trycker på utlösaren.
Träna. Det kommer att bli bättre.
 
Klassisk exempel på bättre kamera än fotograf.
Nu har du en toppkamera, nästa steg är att lära sig använda den.
Första steget är att läsa igenom bruksanvisningen (jag vet att det är tråkigt)
Läs speciellt avsnittet om fokuspunkter och ISO. Studera också hur man håller kameran och trycker på utlösaren.
Träna. Det kommer att bli bättre.


Wow.. Det här var mer uppkäftigt än jag någonsin lyckats med.
Tror du inte killen vet att hålla kameran och trycker av?
Uppebarligen så KAN han fota eftersom han har åtminstone 3 bilder som jag tycker är mycket givande på sin sida.
 
Jag har haft dålig erfarenhet att köra Al-Servo på min gamla 10D, kan vara något som lever kvar hos canons kameror. Jag tyckte ofta att kameran låste fokus trots att föremålet ellet fotografen rör sig. Körde därför allt som oftast Al-servo och med fokusaktivering på tummen.

Om detta har blivit bättre på senare modeller vet jag inte då jag fortfarande kör enl. ovan.
 
Jag har haft dålig erfarenhet att köra Al-Servo på min gamla 10D, kan vara något som lever kvar hos canons kameror. Jag tyckte ofta att kameran låste fokus trots att föremålet ellet fotografen rör sig. Körde därför allt som oftast Al-servo och med fokusaktivering på tummen.

Om detta har blivit bättre på senare modeller vet jag inte då jag fortfarande kör enl. ovan.

Har du inte en 5D i väskan? Den lär du väl märka en sjukt stor skillnad i funktionen på AI-fokuset mot 10D?
 
Beror på hur du menar. AI-Servo på rörliga föremål är ingen garanti på någon av kamerorna, däremot fungerar det i några fall av tio, hur många beror på ljus och hur snabbt något rör sig. Tycker det skiljer mer mellan objektiv jämfört med skillnaden mellan 5D och 10D.

Till ämmnet.
Trådskaparen nämnde dock AI-Focus vilket på canonspråk är att kameran själv väljer om föremålet rör sig eller om fokus skall låsas. En funktion som verkligen inte fungerade på 10D. Hurvida den fungerar på 5D har jag inte provat då funktionen är onödig om man istället kör fokus på tummen och "alltid" kör AI-Servo.

Vet att det fanns tillfällen då bilderna blev som trådskaparens. Kameran följer ett rörligt föremål påväg mot kameran, plötsligt får kameran för sig att föremålet stannat och låser fokus där.
 
Skall titta på att låsa fokusering till mittersta då det var valt på automatik. Mycket troligt att kameran har valt annat att fokusera på än själva motivet. Skall även försöka ändra bländar värdet uppåt för att få bättre skärpedjup.
 
Enligt bilderna så ser jag ingenstans där det är bra fokus... Så att kameran skulle valt någon "annan" fokuspunkt kan jag inte förstå.. Då hade väl någon del haft bra fokus.. Men så är det ju inte vad jag kan se.....
 
Varför tjata så mkt om att höja ISO? Exponering på 1/100 räcker ju alla gånger även om dom rör sig lite. Det här handlar väl mer om fokusering, ett sätt är väl att välja manuell fokusering och köra med avståndsmätare i så fall. Pröva att sitta hemma och fokusera på lite olika saker och se hur resultatet blir där
 
Har tagit en mängd bilder hemma med kanonresultat för just fokusering. Det primära nu blir att fixa fokuseringspunkten till mitten och undvika dem automatiska programmen. Mer träning, kommer fler ridrundor att träna sin fotografering på. Tack för alla tips, man är ju en newbie och kameran är betydligt bättre än vad jag är.
 
Jag håller med om att det ser ut som fokusfel. Det ser ut som fokus ligger längre bak i bilden än personerna, men staketet är inte direkt skarpt. Marken ser skarpare ut i första bilden. Lite osäker på om det är oskärpa pga skak, eller pga missad fokus. Jag gissar på det sista. Hur nära var personerna? Kan det vara så att objektivets närgräns är längre bort än de var?

Ang slutartid:
Varför tjata så mkt om att höja ISO? Exponering på 1/100 räcker ju alla gånger även om dom rör sig lite. Det här handlar väl mer om fokusering, ett sätt är väl att välja manuell fokusering och köra med avståndsmätare i så fall. Pröva att sitta hemma och fokusera på lite olika saker och se hur resultatet blir där

Om du kollar noga på bilder med 1/100 eller långsammare i slutartid så ser du troligen att det inte blir lika bra med rörliga föremål. Det ser t.ex. ut så på din bild med mamma och barn.

I regel är det bättre att ha lite brus pga högre ISO-tal än att ha rörelseoskärpa. Bruset är lättare att göra något åt i efterhand...
 
Även om ridturen inte går i galopp så tror jag att det iallafall är rörelsen som är problemet. Kolla på den övre bilden så är gruset och allt annat i skapligt fokus.
Öka iso till 400 eller om kamera modellen har autoläge med sportgubbe så ta den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.