Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)
Gruset ser skarpare ut än staketet och folket vilket förmodligen betyder att skärpan är lagd cirkus 1 meter bakom hästen... eller något sånt.

Jag tror ändå på mitt förslag ovan om AI-focus kontra AI-servo kan va värt att tänka över.
 
Om du kollar noga på bilder med 1/100 eller långsammare i slutartid så ser du troligen att det inte blir lika bra med rörliga föremål. Det ser t.ex. ut så på din bild med mamma och barn.

I regel är det bättre att ha lite brus pga högre ISO-tal än att ha rörelseoskärpa. Bruset är lättare att göra något åt i efterhand...

Min Mamma med Barn är tagen med slutare 1/6 så självklart är den inte skarp. Det jag menar är att det krävs rätt mycket rörelse för att dom ska bli så oskarpa vid 1/100. En sak jag har märkt är att vissa objektiv har svårare än andra att fokusera. Tycker att mitt 35mm/1.8 fokuserar snäppet sämre än mitt 18-55mm/3.5-5.6
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.