Annons

Problem med fokus punkterna på min 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

SKAS

Aktiv medlem
Hej alla
Jag har ett konstigt problem med min 40d.
Om jag tex väljer det mittersta fokuseringspunkten på min kamera och fotar något.
När jag sen granskar bilderna som jag tagit så hamnar fokuspunkten ett snäpp nedanför än där var jag egentligen hade fokuserat.
Vad är det som är fel då???
Det kanske är därför jag har haft lite problem med frontfokusering på många av mina bilder???
Kan det vara så att fokusseringsskivan inte sitter korrekt på min kamera. Vill egentligen inte pilla där.
Vad göra, snälla hjälp mig
 
Fokusttest

Hej alla
Jag har ett konstigt problem med min 40d.
Om jag tex väljer det mittersta fokuseringspunkten på min kamera och fotar något.
När jag sen granskar bilderna som jag tagit så hamnar fokuspunkten ett snäpp nedanför än där var jag egentligen hade fokuserat.
Vad är det som är fel då???
Det kanske är därför jag har haft lite problem med frontfokusering på många av mina bilder???
Kan det vara så att fokusseringsskivan inte sitter korrekt på min kamera. Vill egentligen inte pilla där.
Vad göra, snälla hjälp mig

Gör ett fokustest. Sök i forumet på frontfokus eller backfokus så förklaras hur du gör. Förmodligen är det ditt objektiv eller kameran som behöver justeras (inget du gör själv).
 
Gör ett fokustest. Sök i forumet på frontfokus eller backfokus så förklaras hur du gör. Förmodligen är det ditt objektiv eller kameran som behöver justeras (inget du gör själv).

Jag har gjort fokus test på mina objektiv och dom fronfokuserar lite båda två (om man jämför vart sökarens fokuspunkt varit).
Men när man kollar på bildens fokuspunkt (typ när man förhandsgranskar bilden i kameran) så stämmer fokusen där.

Jättekonstigt.

Jag tror att jag har skickat ett objektiv i onödan till kalibrering (har inte fått det än så jag vet inte om det blir bättre eller ej)
 
Ingen som kan hjälpa mig?
Jag vet inte om jag var otydlig innan men vad jag ville säga var att fokuspunkterna inte är på samma ställe när man kollar i sökaren och tar en bild och då när man granskar bilderna i kameradisplayen.
Kan inte nån annan som har 40d testa detta om det är likadant hos er.
 
Jag har en 40D men jag förstår inte riktigt hur du menar.

1) Du väljer EN aktiv fokuspunkt med väljaren, tex den mittersta.

2) Tar en bild.

3) Kollar i displayen på resultate, och då är det inte längre den mittersta punkten som lyser utan en annan.

Är det så du menar?

Om så är fallet, nej så är det inte för mig. För mig lyser den punkt jag använt.


Mvh
Anders
 
Jag har en 40D men jag förstår inte riktigt hur du menar.

1) Du väljer EN aktiv fokuspunkt med väljaren, tex den mittersta.

2) Tar en bild.

3) Kollar i displayen på resultate, och då är det inte längre den mittersta punkten som lyser utan en annan.

Är det så du menar?

Om så är fallet, nej så är det inte för mig. För mig lyser den punkt jag använt.


Mvh
Anders

Nej
Utan den fokuspunkten som du har valt har hamnat lite nedanför där var du har egentligen fokuserat.
Tex om jag fotar en linjal från 45grader och siktar den mittersta fokuspunkten på exakt 10cm strecket, så när man granskar samma bild i kameran så är fokuspunkten på 9,5mm på linjalen.
Altså hamnar lite nedanför.

Jag är lite orolig att det är min kamera som gör att mina objektiv fronfokuserar lite pga detta fel.
 
Ok, vi pratar alltså om "vanlig" fram-/bakfokus.

Jag tycker det måste vara svårt att bedömma den på kamerans display!? Hur ser det ut i datorn?

Lägg upp exempel så kan du säkert få råd om huruvida det du ser är normalt eller om du skall lämna för åtgärd.

mvh
Anders
 
Tex om jag fotar en linjal från 45grader och siktar den mittersta fokuspunkten på exakt 10cm strecket, så när man granskar samma bild i kameran så är fokuspunkten på 9,5mm på linjalen.
Har du kameran på stativ när du gör denna procedur? Om inte så handlar det förmodligen om att du har svårt att hålla kameran helt stilla.
 
Jag fattar inte riktigt om du menar att det blir skarpt på något annat ställe än där fokuspunkten visas i sökaren och på bilden, eller om du menar att den röda fyrkant som kameran visar på bilden, för att indikera var den försökt fokusera, är på någon annan plats än där den såg ut att vara när du tittade i sökaren?
 
Jag fattar inte riktigt om du menar att det blir skarpt på något annat ställe än där fokuspunkten visas i sökaren och på bilden, eller om du menar att den röda fyrkant som kameran visar på bilden, för att indikera var den försökt fokusera, är på någon annan plats än där den såg ut att vara när du tittade i sökaren?

Den röda fokuspunkten som kameran visar på displayen är inte på samma ställe som där var jag fokuserade egentligen (då när jag kollar i sökaren).
Fokus punkten som kameran visar på displayen stämmer skärpan riktigt bra.
Knepigt det här
 
OK, nu tror jag att jag förstår vad du menar.

- Du fokuserar på punkten A.

- Det verkliga fokusen hamnar på punkten B.

- Den röda rutan som visas i displayen ligger över punkten B.

Om det är detta du ser så är det inte normalt så vitt jag kan förstå.

Mvh
Anders
 
OK, nu tror jag att jag förstår vad du menar.

- Du fokuserar på punkten A.

- Det verkliga fokusen hamnar på punkten B.

- Den röda rutan som visas i displayen ligger över punkten B.

Om det är detta du ser så är det inte normalt så vitt jag kan förstå.

Jag tycker dock att det måste vara svårt att bedömma detta då kamerans display har så låg upplösning. Är verkligen avvikelsen så stor att du kan se detta?

Mvh
Anders
 
Är inte heller riktigt klar på vad du menar, men jag tror det.
Fokus ligger precis bakom fokuspunkten (där fokus ska vara), men fokuspunkten ligger inte där du siktade.

Gör såhär:

Ta fram ett vykort eller något annat som har samma sidoförhållanden som dina bilder, dvs 2:3.

Ställ kameran på ett sådant avstånd att motivet nästan fyller ut sökaren. Lämna endast någon millimeter. Se också till att bakgrunden har en annan färg, så att det syns bra var kanten på motivet är.

Ta bilden.

Är hela vykortet med på bild, eller har någon sida skurits av och den motsatta fått mer "luft"?

Det kan ju vara så att kameran fått en smäll och hela prismat förskjutits, så att din sökare inte riktigt visar vad som belyses av objektivet.
 
OK, nu tror jag att jag förstår vad du menar.

- Du fokuserar på punkten A.

- Det verkliga fokusen hamnar på punkten B.

- Den röda rutan som visas i displayen ligger över punkten B.

Om det är detta du ser så är det inte normalt så vitt jag kan förstå.

Mvh
Anders

JAPP
Så är det. Då vet jag.
Jag får nog skicka iväg kameran på service när jag fortfarande har garanti kvar.
 
Stefan, beskriver den här tråden samma problem som du har (kanske är du som har skrivit den)?
http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?p=81749&sid=4391b0703a257cf675bf253973a76f0c

Det är inte jag som har skrivit det där, men han verkar ha samma problem som jag, fast där verkar fokusen hamna mera åt vänster medans min hamnar lite nedanför.

Avståndet mellan fokuspunkt 1 och fokuspunkt 2 är ungefär en kvadratruta ifrån varandra. Altså där var Fokuspunkt 1 slutar (Sökarens punkt) börjar fokuspunkt 2 (den som visas i kameran).

Hoppas det är nåt som service killarna kan fixa
 
Är inte heller riktigt klar på vad du menar, men jag tror det.
Fokus ligger precis bakom fokuspunkten (där fokus ska vara), men fokuspunkten ligger inte där du siktade.

Gör såhär:

Ta fram ett vykort eller något annat som har samma sidoförhållanden som dina bilder, dvs 2:3.

Ställ kameran på ett sådant avstånd att motivet nästan fyller ut sökaren. Lämna endast någon millimeter. Se också till att bakgrunden har en annan färg, så att det syns bra var kanten på motivet är.

Ta bilden.

Är hela vykortet med på bild, eller har någon sida skurits av och den motsatta fått mer "luft"?

Det kan ju vara så att kameran fått en smäll och hela prismat förskjutits, så att din sökare inte riktigt visar vad som belyses av objektivet.

Jag ska testa det.
Jag får återkomma senare
 
Är inte heller riktigt klar på vad du menar, men jag tror det.
Fokus ligger precis bakom fokuspunkten (där fokus ska vara), men fokuspunkten ligger inte där du siktade.

Gör såhär:

Ta fram ett vykort eller något annat som har samma sidoförhållanden som dina bilder, dvs 2:3.

Ställ kameran på ett sådant avstånd att motivet nästan fyller ut sökaren. Lämna endast någon millimeter. Se också till att bakgrunden har en annan färg, så att det syns bra var kanten på motivet är.

Ta bilden.

Är hela vykortet med på bild, eller har någon sida skurits av och den motsatta fått mer "luft"?

Det kan ju vara så att kameran fått en smäll och hela prismat förskjutits, så att din sökare inte riktigt visar vad som belyses av objektivet.

Nja, så kan han ju inte göra, eftersom 40D inte har 100% sökarteckning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.