Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med färgerna på bilderna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan82

Aktiv medlem
Hej.

Jag är osäker på om denna frågan hamnar i rätt avdelning på forumet, den rör lite olika avdelningar nämligen, men flytta gärna tråden om den hör hemma någon annanstans.

Har precis bytt dator och gått över till Mac. När jag lägger upp mina bilder på min fotoblogg så blir bildera färglösa, ser inte alls ut som dom ska, i vissa fall.

Jag vill nämligen kunna göra en snabbredigering av bilden i Lightroom, sedan öppna bilden med LR-inställningarna i Photoshop och sedan spara den färdiga bilden. Som jag alltid har gjort på PCn.

Jag har testat lite och kommit fram till följande:

Sparar jag bilden direkt från LR och lägger den på bloggen så ser den ut som den ska. Då sparas den som JPG med sRGB som färgrymd.

Sparar jag bilden genom PS med LR-inställningar så kan jag bara välja att spara bilden med prophotoRGB som färgrymd, och då visas bilden inte som den ska på bloggen.

Väljer jag att öppna min originalbild direkt i PS och redigerar den där och sparar den så kan jag bara välja sRGB som färgrymd, och då visas bilden som den ska på bloggen.

När jag sparar bilden genom LR kan jag även välja att spara bilden med prophotoRGB som färgrymd, då blir bilden inte korrekt på bloggen.

Så med andra ord har det ju något att göra det färgrymden när jag sparar bilden, vad är skillnaden på prophotoRGB och sRGB? Och varför kan jag inte spara min bild med LR-inställningar med sRGB via PS?

Finns det något jag kan göra för att åtgärda detta?

Har lagt upp några testbilder som visar resultatet: www.johanhakansson.blogg.se

Alla 4 bilderna visas dock korrekt i vissa webbrowsers, typ safari, men inte i tex Google Crome?

Hoppas jag inte grötat ihop min fråga allt för mycket och att någon kan hjälpa mig.

Mvh // Johan
 
du kan under edit->color setting klicka på en ruta så att PS alltid frågar dig om vilken profil du vill jobba med
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.