Annons

Problem med färger i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

petterpuffen

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis börjat använda Lightroom 2 och stöter på problem när jag ska skriva ut, vilket jag antar beror på att färgrymden i LR är ProPhoto RGB.

Att det blir stor skillnad beror alltså INTE på att skärmen är dåligt kalibrerad - jag har tidigare skrivit ut RAW-foton som jag inte importerat i LR och då aldrig haft några problem.

Det som händer är att färgerna blir mycket mörkare (nästan helsvart bild) och lägger in massa grönt i bilden.

OBS! Jag väljer att skrivaren ska hantera färgerna vid utskrift och har även provat med att manuellt välja olika skrivarprofiler, men det blir i stort sett samma resultat på alla.

Bifogat finns ett exempel där den första bilden är originalfotot och den andra förhandsgranskning för utskrift (i realiteten blir resultatet ännu värre).

Väldigt tacksam för all hjälp!
 

Bilagor

  • fotoOriginal.jpg
    fotoOriginal.jpg
    23.2 KB · Visningar: 305
  • fotoPrint.jpg
    fotoPrint.jpg
    22 KB · Visningar: 307
.

OBS! Jag väljer att skrivaren ska hantera färgerna vid utskrift och har även provat med att manuellt välja olika skrivarprofiler, men det blir i stort sett samma resultat på alla.!

Tvivlar på att det har med Lightrooms arbetsfärgrymd att göra. Testa med göra tvärtom, alltså att programmet får sköta färghanteringen, välj din skrivarprofil i Lightroom och stäng sedan av färghanteringen i skrivaren.

Stefan
 
Tvivlar på att det har med Lightrooms arbetsfärgrymd att göra. Testa med göra tvärtom, alltså att programmet får sköta färghanteringen, välj din skrivarprofil i Lightroom och stäng sedan av färghanteringen i skrivaren.

Stefan

Tack för ditt svar. Problemet är att det inte bara gäller utskrift utan blir samma sak om jag ska konvertera till sRGB eller Adobe RGB.

Det som är konstigt är också att andra RAW-filer som jag öppnat direct i Photoshop för framkallning aldrig har varit några problem att skriva ut. Men även om jag exporterar bilden från LR till Photoshop så blir resultatet detsamma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.