ANNONS
Annons

Problem med färgdjup i Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
I många artiklar och inlägg som berör färghantering poängteras hur mycket bättre färgerna kan bli om de sparas i 16 bitar i st.f. 8. När Elements 5 kom så påstods det i tester (bl.a. i Foto) att det nu kunde hantera 16 bitars färgdjup. Men om jag har konverterat en RAW-bild (från RSE) till 16 bitars Tiff, så får jag sedan besked från Elements redigerare att inga kommandon (filter, lager etc) fungerar med 16 bitar, med förfrågan om jag inte vill konvertera om bilden till 8 bitar. Så, vad var poängen? Eller har jag missat något led?

undrar Martin, som är tacksam för tips.

Hej, Martin!

Låter inget roligt, det där! Jag har tyvärr inget svar att ge dig, men besök http://www.moderskeppet.se/ och klicka dig vidare.

Där om någonstans kan du säkert få klarhet i hur det egentligen ligger till med de där 16 bitarna.

Mvh.
Lasse C

De flesta bildbehandlingsprogram jag har provat har mycket begränsad funktionalitet i 16-bitars färgdjup.

Konstigt nog är det ett av de billigare programmen som slår de dyrare på fingrarna: Picture Window Pro från www.dl-c.com har (tror jag) full funktionalitet även i 16-bitars läge. Eller 48 bitar som de säger, 16 i varje kanal.

Dessutom är det t o m billigare än Elements :)

Jag har inget om 16-bit och Elements på Moderskeppet. Eller rättare sagt jag har inget om Elements alls där längre. Flyttade rubbet till Bildbehandla.se igår.

Men... Dock är det som så att det mesta av 16-bits-arbetet är strypt i Elements. Vill minnas att det är typ Levels som funkar och några fler av justeringarna. Filter, lager etc gör det inte.

Hej

Tack för era svar. Det var det jag misstänkte. Synd bara att de marknadsför det som att det ska stödja 16 bitar när det i praktiken inte är särskilt användbart.
Men jag tackar för tipset om Moderskeppet - hade inte uppmärksammat denna site ännu. Har anmält mig på intresselistan där och ser fram emot att den nya elements-sidan ska komma igång.

hälsningar Martin

moderskeppet skrev:
Eller rättare sagt jag har inget om Elements alls där längre. Flyttade rubbet till Bildbehandla.se igår.

Hej, Mattias!

Roligt att höra att sajten kommit igång. Jag har haft länken liggande i beredskap, och det ska verkligen bli intressant och spännande att gå in och kolla.

Bra idé också att dela upp det så helt och hållet, att allt om Elements finns på ett ställe.
Det är ett vanligt frustrationsmoment hos mig som Elementsanvändare att så många guider och tutorials på internet och i tidningar innehåller en och annan "CS2 only"-funktion som man antingen får trixa sig förbi med knep och kompromisser, om det går, eller leta upp en annan guide. Kort sagt, skönt med en ren Elementssajt!

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar