ANNONS
Annons

Problem med exponeringskompensation i M-läget (Nikon D7000)

Produkter
(logga in för att koppla)

Egget

Medlem
Hej allesammans!

Har lite problem med exponeringskompenseringen. Efter mycket "tester" verkar den bara fungera i A, S och P-läget. Och för M-läget fungerar den bara med den inbyggda blixten.

Mitt scenario är följande:
- Jag har en extern blixt, kameran på M-läget och inmatade värden ifrån en ljusmätare
- Jag ställer in kameran med rätt inställningar
- Knäpper objektet som är en person i mörka kläder mot vit vägg. Bilden blir en aning överexponerad.
- Jag försöker exponeringskompensera utan att något händer på bilden.

Använder jag ljusmätaren fel? En tanke slog mig att istället för att sätta ljusmätaren framför näsan på objektet kanske jag borde rikta den mot väggen då ljuset torde vara reflekterande ljus? Eller är jag helt ute och cyklar?

I M-läget är det du som bestämmer (låser) bländare och slutartid. Justera bländare eller slutartid...tills du får en perfekt exponering.
Ang. ljusmätaren har jag tyvärr inget att tillföra.
I ditt senario hade jag testat med att ställa kameran i A och justera exponeringskompesationen efter bakgrunden och blixtkompensationen för personen.

Exponeringskompensering i M-läget påverkar inte själva exponeringen. Den förskjuter bara ljusmätarens skala.

Exempel: du fotar manuellt ute i snön. Du "vet" att du behöver överexponera ett steg. Du kan då ställa exponeringskompenseringen på +1 och sen ställa in bländare/slutare/ISO så att ljusmätarens skala står på noll, och du får då ett stegs överexponering.

Manuellt är manuellt.

Hej allesammans!

Har lite problem med exponeringskompenseringen. Efter mycket "tester" verkar den bara fungera i A, S och P-läget. Och för M-läget fungerar den bara med den inbyggda blixten.

Mitt scenario är följande:
- Jag har en extern blixt, kameran på M-läget och inmatade värden ifrån en ljusmätare
- Jag ställer in kameran med rätt inställningar
- Knäpper objektet som är en person i mörka kläder mot vit vägg. Bilden blir en aning överexponerad.
- Jag försöker exponeringskompensera utan att något händer på bilden.

Använder jag ljusmätaren fel? En tanke slog mig att istället för att sätta ljusmätaren framför näsan på objektet kanske jag borde rikta den mot väggen då ljuset torde vara reflekterande ljus? Eller är jag helt ute och cyklar?

Att ingenting händer kan beror på att du använder någon form av TTL-mätning på blixten (vet inte vilken sort av ttl det finns på Nikon). Om du vill ändra exponering av huvudmotivet måste du också ändra blixtexponeringen ( Med ttl så kompenserar blixten automatiskt för ändrad bländare så denna är ingen mening med att ändra). Detta ändrar du i kameran. Eftersom jag sjäv har Canon kan jag inte uppge vilka knappar du ska trycka på men hur du gör detta bör du lära dig eftersom det är en av grundvalarna i blixtbilder med din Nikon. Det brukar heta blixtexponeringskompensation eller något liknande.

Just det, det var blixtfoto...

Då är det frågan om två "samtidiga" exponeringar, och två separata auto/manuellt inställningar. Kameran och blixten kan ställas in på auto/manuellt var för sig. Om du har kameran på M och blixy´ten i nån sorts automatik (TTL e.dyl) så kommer blixten försöka få huvudmotivet rätt exponerat genom att pytsa ut rätt mängd ljus. Blir det för ljust så får du justera blixtens exponeringskompensation lite minus.

Dessutom, du skriver ju:

"- Jag har en extern blixt, kameran på M-läget och inmatade värden ifrån en ljusmätare
- Jag ställer in kameran med rätt inställningar"

Betyder det att du får en rätt exponerad bild utan blixt? Isåfall kommer ju förstås blixten att tillföra lite ljus och därmed ge överexponering. Om du ska använda blixt så måste ju bilden utan blixt vara lite för mörk.

Jag mäter värdet där blixten är med.

Dessutom, du skriver ju:

"- Jag har en extern blixt, kameran på M-läget och inmatade värden ifrån en ljusmätare
- Jag ställer in kameran med rätt inställningar"

Betyder det att du får en rätt exponerad bild utan blixt? Isåfall kommer ju förstås blixten att tillföra lite ljus och därmed ge överexponering. Om du ska använda blixt så måste ju bilden utan blixt vara lite för mörk.

Jag mäter värdet där blixten är med.

OK, då är det ju lite minus på blixtexponeringskompenseringen som gäller, ifall du har blixten på automatik. Kör du blixten manuellt så får du ju manuellt skruva ner effekten.

Varför använder du extern ljusmätare förresten?

Jag kör med Cactus V5 moduler som inte har någon möjlighet till i-TTL överföring. Jag får ställa in blixtarna manuellt. Jag har 2 st manuella Cactus blixtar samt en Nikon SB-800. Struntar jag i Cactus V5 modulerna kan ju fortfarande SB-800 triggas genom den inbyggda blixten sålänge den inte är skymd och inom cirka 5m. Detta funkar skitbra. Då ställs blixten in med rätt styrka. Ska nog slopa Cactus modulerna samt Cactus blixtarna och förslagsvis införskaffa SU-800 och några fler blixtar med stöd för TTL istället?

Extern ljusmätare använder jag då jag bl.a. har manuella blixtar som inte har stöd för i-TTL.

OK, då är det ju lite minus på blixtexponeringskompenseringen som gäller, ifall du har blixten på automatik. Kör du blixten manuellt så får du ju manuellt skruva ner effekten.

Varför använder du extern ljusmätare förresten?

That make sense! Blev klarare på denna front nu. Tack!

Exponeringskompensering i M-läget påverkar inte själva exponeringen. Den förskjuter bara ljusmätarens skala.

Exempel: du fotar manuellt ute i snön. Du "vet" att du behöver överexponera ett steg. Du kan då ställa exponeringskompenseringen på +1 och sen ställa in bländare/slutare/ISO så att ljusmätarens skala står på noll, och du får då ett stegs överexponering.

Manuellt är manuellt.

Extern ljusmätare använder jag då jag bl.a. har manuella blixtar som inte har stöd för i-TTL.

Det förklarar ju saken. Då kör du med andra ord helt manuellt överallt. Får du lite överexponering så får du ju manuellt justera det på nåt sätt:
- sänk blixtstyrkan
- minska bländaröppningen
- sänk ISO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar