Annons

Problem med exponering 7D (black frame?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Min 7D har en tendens att leverera väldigt mörka bilder, oftast får man ta om bilden igen med tex +1 i expneringskompensation för att ens närma sig en godkänd bild.
Och ibland är den klockren spot-on (se blomman i mitt galleri) men allt för ofta är den alltså fö mörk.

Och idag fick jag som första bild på dagen en nästan helt svart, är det det såkallade black frame problemet eller har bara exponeringen flippat helt?
Dom övriga bilderna blev so dom brukar......dvs ca ett steg för lågt värde elelr vad man säger.

Ex på svarta bilden.
 

Bilagor

  • svart.jpg
    svart.jpg
    39.5 KB · Visningar: 250
Och här är samma svarta bild efter en grov dragning i levels/kontrast
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    69.3 KB · Visningar: 249
Här är ett senare exempel från samma tillfälle då kameran tycker detta är ok.
 

Bilagor

  • mörktorso.jpg
    mörktorso.jpg
    55.3 KB · Visningar: 250
Så vad tror ni? och vad har ni för inställningar på era 7D? Min står nollställd på alla extra inställningarna spm tex saturation och dom andra.
Skall man in och rota i dom kanske?

Kör adobe rgb, men tycker inte jag hade lika mycket problem när jag först fick kameran och den stod på srgb (blomman i mitt galleri är med srgb)

Tips?

Mvh.
 
Flera problem i ett

Hej,

Jag har haft precis samma problem...detta svarar iochförsig bara på de väldigt mörka bilderna.

1) Har du ett stort minneskort (över 1 Gb)? Formatera minneskortet i kameran flera gånger fastän det redan är tomt. Gör om detta lite då&då.

2) Oavsett om du använder firmware 1,0 eller 1,10...gör om processen!!! Du kan hitta firmware på Konica Minolta Support (ja den finns faktiskt kvar)

I övrigt kan jag inte mer än att hålla med om att exponeringen ibland verkar lite slumpmässig...fakiskt min största besvikelse med kameran. Jag skulle säga att detta problemet är än värre med blixt. Jag upplever canon & nikon som mycket bättre här men hoppas att sony alfa 700 löser alla problem o lite till.
 
Johan Sekéus skrev:
Min 7D har en tendens att leverera väldigt mörka bilder...

... är det det såkallade black frame problemet eller har bara exponeringen flippat helt?...
Nej, detta är inte felet "Black Frame". Det felet genererar bildfiler utan information, dvs alla pixlar har värdet 0,0,0. Det felet "går bort" efter omstart av kameran, men har det en gång uppträtt, återkommer det hela tiden.

Det Du visar är urflippad exponering, och det retar mig när det händer. Oftast är det mitt eget fel = inställningsfel, men ibland kan jag inte förklarar varför det blev så mörkt. Blixt brukar bli åt andra hållet när det bråkar - urfrätta bilder.
 
Tack för svaren, kan även tillägga at jag kommit på att min datorskärm nog börjar bli gammal.....den visar saker mörkare än dom är.
Kollade bilderna i tråden idag i studion på min praktikplats....och där är dom lite ljusare allihop än vad jag ser dom här.
Dock var jag inte helt nöjd med den första torsobilden ändå, fortfarande lite för mörk, men inte i närheten av vad den är på min skärm.

Hur har ni era extra inställningar då? saturation och dom där....har ni dom noll allihop, eller det handlar kanske mest om tycke och smak i färger och har inte så mycket med exponeringen att göra?

Mvh.
 
Jag har dragit på lite extra i kameran så jpg bilderna blir mer "färdiga" ungefär som i en kompaktkamera o så jobbar jag med råbilderna. Jag fotar så gott som uteslutande raw+jpg.

Min 7D börjar ofta med en black-frame vid uppstart när den har legat avstängd i mer än ett dygn. Något som inträffar några gånger om året.
 
Jag är för det mesta nöjd med exponeringen. Med stora partier av ljus himmel kompenserar jag ibland med +0,5 - +1 steg.

Tar uteslutande i RAW-format och "framkallar" med Aperture och behöver inte justera speciellt mycket – möjligtvis öka kontrasten något.

mvh Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.