Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Epson Pro 9000

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Jag och en kompis har fått tillgång till en Epson Stylus 9000 pro!

Problemet vi fått är att efter skanning och bildbearbetning i Photoshop, så får vi en mörkare bild efter utskrift. Bilden får också ett grönstick.

På skärmen ser dock, som sagt, bilden bra ut. Det kan tiläggas att bildskärmen är kalibrerade i Adobe gamma.

Vi använder profilen för skrivaren i Photoshops färghantering och färghanteringen i drivrutinen är avstängd. Epson orginalbläck och papper används. Nozzle check är också perfekt.

Finns det en möjlighet att bläcket är för gammalt?

Vi är tacksamma för råd och tips!
 
Jag kan inget om just den skrivaren, men däremot vet jag att det finns bättre kalbreingsprogram, som till exempel Monitor spyder och OptoCAL.

Har ni kollat drivrutinen till skärmen? Det är viktigt att ha rätt INC- och ICC-profil. De talar om vilka RGB-värden skärmen har och sen kan Photoshop konvertera mellan bildens profil och Photoshopsprofil. Adobe gamma saknar mycket information. ICC talar om vilken avvikelser din skärm visar i skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.