Annons

Problem med Epson Perfection 4990 Photo.

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
En del av mina inskannade bilder, oftats 120 negativ, får fula ränder i sidorna. Jag använder Epson Perfection 4990 Photo. Är det någon som har haft liknande problem? Råd och tips för att få bort dessa fula ränder tas tacksamt emot.
Det märkliga är att det bara är vissa bilder som får dessa ränder, fast jag skannar exakt lika för samtliga bilder.
mvh, Håkan Strand
 
Det kan mycket väl handla om damm på skannerns kalibreringsyta. Jag har själv en annan Epsonmodell och denna är mycket känslig i detta avseende. I filmhållarens ena ände finns ett urtag vilket motsvarar kalibreringsytan vid skanning. Se till att skannerglaset på denna yta är absolut fritt från minsta dammkorn, annars blir det lätt färgade linjer som löper i bildens skanningsriktning.
 
Tack för svar. Jag ska genast se till att rengöra ordentligt, sen ska jag göra nya försök.
mvh, Håkan
 
Hoppas det blir bättre. I praktiken är det något som måste kollas/rengöras varje gång du på nytt lägger filmhållaren på skannern. I alla fall gäller det för mig, som ofta har lite dammigt hemma.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.